728 x 90

آنتونیو گوترز خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان شد

آنتونیو گوترز
آنتونیو گوترز

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار خلع‌سلاح شبه‌نظامیان حزب‌الله وابسته به رژیم ایران شد. وی تأکید کرد «سلاح در دست شبه‌نظامیان لبنان، امنیت و ثبات لبنان را در خطر قرار می‌دهد.»

آنتونیو گوترز در تازه‌ترین گزارش فصلی سازمان ملل در روز جمعه ۱۳ اردیبهشت۹۸ با اشاره به اولویت دولت جدید لبنان در رسیدگی به وضعیت اقتصادی این کشور با حضور حزب‌الله لبنان در سوریه مخالفت کرد و گفت وارد کردن لبنان در درگیریهای منطقه‌یی هم ثبات این کشور و هم ثبات منطقه را در خطر قرار می‌دهد.

 

دبیرکل سازمان ملل ‌متحد اعلام کرد: «من بار دیگر از حزب‌الله و همه گروه‌هایی که در داخل یا خارج از کشور فعالیت نظامی می‌کنند می‌خواهم که به توافق طائف و قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد که در سال ۲۰۰۴به تصویب رسید، پایبند باشند.»

گوترز همچنین از دولت لبنان خواست تا  حزب‌الله و دیگر گروه‌های مسلح این کشور را خلع سلاح کند.

 

لازم به یادآوری است در مهرماه ۱۳۹۷ آمریکا حزب‌الله لبنان را به‌عنوان "گروه جنایتکار فرامرزی" لیست‌گذاری کرد. وزیر دادگستری آمریکا حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت رژیم ایران در لبنان، گروه تبهکار «ام‌اس‌۱۳» در آمریکای مرکزی و سه کارتل مواد مخدر را رسماً‌ در ردیف «تهدیدهای عمده سازمان‌یافته فرامرزی» قرار داد.

گروه حزب‌الله لبنان نیز پیش‌تر در سال ۱۹۹۷توسط وزارت‌خارجه آمریکا در فهرست سازمانهای تروریستی قرار گرفته بود.

 بر اساس قانون آمریکا، دولت این کشور می‌تواند حزب‌الله لبنان و حامیان مالی‌اش را در سایر کشورهایی که آنها را لیست‌گذاری تروریستی نکرده‌اند به‌عنوان جنایتکاران بین‌المللی تحت تعقیب قرار دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا لیست‌گذاری جدید حزب‌الله به‌عنوان یک سازمان جنایتکار فرامرزی را مورد تأیید قرار داد و انتظار می‌رود این قانون بعد از امضای  دونالد ترامپ اجرایی شود.

قانونی که بر اساس آن حزب‌الله و حماس از انسان‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند نیز منحصر بفرد است. بر اساس این قانون کسانی که به گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند تا از انسان‌ها به‌عنوان سپر استفاده کنند تحریم می‌شوند.

 

دولت انگلستان در تاریخ ۶اسفند۹۷ اعلام کرده است که شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان را به فهرست "سازمانهای تروریستی" خود اضافه می‌کند.

با اجرایی شدن این طرح، حزب‌الله لبنان به‌طور کامل به‌عنوان یک "گروه تروریستی" از سوی انگلستان تحریم خواهد شد.

سایت برایت بارت، نوشت: ساجد جاوید وزیر کشور انگلستان معتقد است ممنوعیت گروه تروریستی حزب‌الله بایستی خیلی زودتر از این زمان انجام می‌شده است.

شبه‌نظامیان حزب‌الله به‌عنوان یک سازمان تروریستی در تمامیتش توسط اتحادیه عرب، بحرین، کانادا، فرانسه، استرالیا، هلند و آمریکا نامگذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر کشور انگلستان در این مورد گفت: حزب‌الله به تلاش برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه ادامه می‌دهد و ما دیگر نمی‌توانیم میان شاخه نظامی آن که پیش از این غیرقانونی شده و حزب سیاسی آن، تمایز قائل شویم.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e5bc6368-a492-4099-9a18-8947a8a091dd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات