728 x 90

قيام هاي خاورميانه,سوريه,

سارکوزی از این‌که شورای امنیت در مقابله با قتل‌عام در سوریه مسئولیت خود را به عهده نگرفته، ابراز تأسف کرد

-

سارکوزی
سارکوزی
رئیس‌جمهور فرانسه، بار دیگر بر اصل مسئولیت بین‌المللی حفاظت (آر توپی) تأکید کرد و گفت برای این‌که حقوق بین‌الملل به موفقیت برسد، و برای به ثمر رساندن اصل حفاظت، که فرانسه در سال ۲۰۰۵موفق شد آن را به تصویب بین‌المللی برساند، شورای امنیت در ساحل عاج و در لیبی، اجازه استفاده از نیرو برای حفاظت از مردم و جلوگیری از سرکوب را صادر کرد.

نیکلا سارکوزی که در جمع سفرای فرانسه سخنرانی می‌کرد، از این‌که شورای امنیت هنوز در مورد مقابله با قتل‌عام در سوریه مسئولیت خود را به عهده نگرفته، ابراز تأسف کرد

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: بشاراسد اعمال غیرقابل‌جبرانی مرتکب شده است و فرانسه و متحدانش با توسل به راههای قانونی تلاش می‌کنند تا خواسته‌های ملت سوریه در جهت آزادی و دموکراسی محقق شود.

گمان می‌کنم برای این‌که حقوق بین‌الملل به موفقیت برسد، البته نه در نوشته بلکه در عمل، شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در مورد 2بحران به ما اجازه داد برای به ثمر رساندن آن اصل که فرانسه در سال ۲۰۰۵ موفق شده بود به تصویب برساند، اصل مسئولیت حفاظت بود.

برای اولین بار ابتکار ما در 2مورد در این زمینه به موفقیت دست یافت: در ساحل عاج و در لیبی، شورای امنیت اجازه استفاده از نیرو برای حفاظت از مردمی که توسط حاکمان سرکوب می‌شوند، را صادر کرد.

و برای اولین بار همین شورای امنیت به اتفاق آرا، دادگاه بین‌المللی را موظف کرد که جنایت حکام لیبی را مورد بررسی قرار دهد. جهان دارد تغییر می‌کند و چه خوب.

درست زیر همین عنوان، قتل‌عام در سوریه مطرح است. متاسفم که شورای امنیت تاکنون نتوانسته است مسئولیت خود را در قبال تراژدی سوریه به عهده بگیرد.

ملاحظه می‌کنید که وقتی، ساحل عاج و اخیراً لیبی، متهم شدند، چه نتیجه‌یی برایشان داشت و فکر می‌کنم به‌اندازه کافی سریع و قوی با سوریه هم روبه‌رو خواهیم شد.

حکومت دمشق، اشتباه می‌کند که باور ندارد باید از مردم خود حفاظت کند. فرانسه و همکاران آن تمام تلاش خود را به‌کار می‌برند تا پیروزی و دموکراسی و آزادی در سوریه به بار بنشیند، اما در چارچوب سازمان ملل ‌متحد و به همین دلیل ما هم‌اکنون در این مسیر تلاش می‌کنیم و تحریمها را هر چه قوی‌تر می‌کنیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c4187f86-741c-4ce0-b55a-abfadc79d8ac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات