728 x 90

-

جهان رسانه – چهارشنبه، ۲۶مرداد ۱۳۹۰

-

رسانه‌ها
رسانه‌ها
عناوین مطبوعات سراسری:
واشنگتن تایمز:
«کارزار جدید برای مقاومت».
خبرگزاری یونایتدپرس بین‌المللی به قلم دیوید ایمس با اشاره به مقام آمریکایی به‌نام باتلر: «سرپیشخدمت (رژیم) ایران در عراق».
دیلی میل به قلم بارونس گیبسون معاون سخنگوی مجلس اعیان انگلستان: «قتل‌عام عراق در کمپ اشرف را متوقف کنید».
الایام بحرین: «یک گزارش مطبوعاتی از آلمان: متهمین قتل حریری در ایران آموزش دیده‌اند».
الشرق الاوسط: «لاذقیه کمک می‌طلبد... یورش به‌ خانه‌ها آغاز شده است... / (رژیم) ایران آن‌چه را در سوریه رخ می‌دهد، یک مسأله داخلی می‌داند».
البیان امارات: «لندن: اسد آخرین ذرات باقی‌مانده مشروعیتش را به سرعت از دست می‌دهد».
السفیر: «عباس: نه به شهرک‌سازی، نه به سلاح».
عرب نیوز: «آمریکا: روزهای قذافی به شمارش افتاده است».
وال استریت ژورنال: «اروپا گامهایی را برای فرونشاندن بحران برمی‌دارد».
ایندیپندنت: «17کشور، یک سیاست اقتصادی / طرح مرکل و سارکوزی».

ایران در رسانه‌های جهان:
این روزها گزارشها و مقاله‌های متعددی در دفاع از مقاومت ایران و ساکنان اشرف در مهم‌ترین رسانه‌های جهان منتشر می‌شود بسیاری از شخصیتهای برجسته در مقاله‌هایشان خواهان پایان سیاست مماشات با رژیم، خروج نام مجاهدین از لیست و تأمین حفاظت ساکنان اشرف می‌شوند:
واشنگتن تایمز: «کارزار جدید برای مقاومت». این روزنامه به افزایش تلاشهای هواداران سازمان مجاهدین در آمریکا برای خارج‌کردن نام سازمان از لیست و تأمین حفاظت ساکنان اشرف پرداخته است. در این گزارش هم‌چنین به برخی از حمایتهای مقامهای ارشد آمریکایی از مقاومت ایران و خروج نام سازمان از لیست اشاره شده؛ از جمله مقاله آلن گرسون در هافینگتون‌پست و مقاله مشترک مایکل موکیزی، تام ریج و لوییس فری در فاکس‌نیوز.
در رابطه با همین مقاله 3مقام ارشد دولتهای پیشین آمریکا در فاکس نیوز، دنیس کمپبل، سردبیر مجله پروگرسیو در انگلستان، طی مقاله‌یی تأکید کرده که به‌ندرت با فاکس اتفاق‌نظر دارد، اما با نوشته این 3مقام درباره وضعیت کمپ اشرف و ضرورت خارج‌ساختن نام مجاهدین از لیست، موافق است.
یونایتدپرس بین‌المللی مقاله‌یی دارد به‌قلم دیوید ایمس، نماینده مجلس عوام انگلستان، که عنوانش هست: « ”سرپیشخدمت“ (رژیم) تهران در عراق» ؛ البته این یک بازی با کلمات است، چون سرپیشخدمت به زبان انگلیسی می‌شود ”باتلر“ و اشاره دیوید ایمس در عین حال به لارنس باتلر مقام آمریکایی است که چندی پیش اظهاراتی را علیه ساکنان اشرف و سازمان مجاهدین ایران کرده بود.
یونایتدپرس: «اظهارات اخیر باتلر درباره وضعیت ساکنان اشرف باعث شده که به وی برچسب استهزاآمیز ”سرپیشخدمت (رژیم) تهران“ زده شود». یونایتدپرس متعاقباً به خشم محافل سیاسی نسبت به اظهارات باتلر اشاره کرده و در بخش دیگتی تأکید کرده: «زمان آن فرارسیده است که اوباما، رئیس‌جمهور و کلینتون، وزیر امور خارجه، به مسئولیت آمریکا در رابطه با کمپ اشرف توجه نموده، در عین این‌که بیدار شده و واقعیتهای عراق را فهم کنند».
دیلی میل انگلیس هم مقاله‌یی دارد به قلم بارونس گیبسون، معاون سخنگوی مجلس اعیان انگلستان، که وضعیت اشرف و برخی وقایع مثل حملات نیروهای عراقی به اشرف و محکومیتهای گسترده‌یی را که این جنایات در پی داشتند، ذکر کرده است. مقاله مفصلی است که در بخشی از آن تأکید کرده: «باید فوراً دست به اقدام بزنیم و حقوق‌بشر ساکنان اشرف را تضمین کنیم. پیشنهاد باتلر مبنی بر حمایت از طرح دولت عراق برای جابه‌جایی ساکنان کمپ اشرف در داخل این کشور بر خلاف خواسته‌شان، باید تماماً به‌ دور انداخته شود. منطق حکم می‌کند که بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا علناً از طرح پارلمان اروپا درباره اشرف حمایت کنند».

حرف روز (رسانه‌های جهان):
با خبری از الایام درباره پرونده قتل رفیق حریری شروع می‌کنیم و بعد به قیامهای سوریه و لیبی می‌پردازیم:
الایام بحرین: «یک گزارش مطبوعاتی از آلمان: متهمین قتل حریری در ایران آموزش دیده‌اند».
در اشپیگل آلمان: «4متهم به ترور رفیق حریری آموزشهای مورد نیاز برای انجام این عملیات را در قرارگاه موسوم به خمینی نزدیکی پایتخت ایران در قم دیده بودند».
الشرق الاوسط: «اللاذقیه کمک می‌طلبد... یورش به‌خانه‌ها آغاز شده است».
الشرق الاوسط: «کلینتون: ما به نیروی هوشیار متکی هستیم و برای تحریمهای قوی‌تر کار می‌کنیم / ابو مازن (محمود عباس) برای توقف گلوله‌باران برای توقف بمباران کمپ پناهندگان فلسطینی ”الرمل“ تماسهایی گرفته است اما لشگرهای دمشق گلوله‌باران را تکذیب می‌کنند / (رژیم) ایران آن‌چه را در سوریه رخ می‌دهد، یک مسأله داخلی می‌داند».
العرب الیوم اردن: «نیروهای اسد بمباران لاذقیه را برای چهارمین روز ادامه می‌دهند».
البیان امارات: «لندن: اسد آخرین ذرات باقیمانده مشروعیتش را به سرعت از دست می‌دهد».
گلف نیوز: «نیروهای سوری حملات بر روی لاذقیه را تشدید می‌کنند». «درحالی‌که ارتش خانه‌های (منطقه) الرّمل را به‌صورت کور بمباران می‌کند، بیش از 42نفر کشته می‌شوند».
الاهرام مصر: «نیروهای انقلابی اعلام می‌کنند که طرابلس را محاصره کرده‌اند». «قذافی زاویه را با موشکهای اسکاد می‌کوبد».
عرب نیوز: «آمریکا: روزهای قذافی به شمارش افتاده است».
گلف نیوز: «جنبش رزمندگان لیبی گفتند، جنگشان علیه رژیم قذافی وارد ”مرحله تعیین‌کننده‌یی“ شده و پیروزی طی 3هفته امکان‌پذیر است».
فیگارو: «گفتگوهای فشرده برای رفتن قذافی».
السفیر: «عباس: نه به شهرک‌سازی، نه به سلاح / حریری رژیم ایران را مورد اعتراض قرار می‌دهد».

یکی از اصلی‌ترین خبرهای بسیاری از روزنامه‌های اروپا و جهان، دیدار سارکوزی و مرکل در کاخ الیزه و پیامدها و نتایج آن برای ناحیه پولی یورو است:
وال استریت ژورنال: «اروپا گامهایی را برای فرونشاندن بحران برمی‌دارد».
فیگارو: «3پیشنهاد مرکل و سارکوزی به اروپا». که یکی از آنها ایجاد یک دولت ”واقعی“ اقتصادی در ناحیه یورو است.
اوژوردویی آن فرانس: «سارکوزی و مرکل موتور اروپایی را دوباره روشن می‌کنند».
ایندیپندنت: «17کشور، یک سیاست اقتصادی / طرح مرکل و سارکوزی».
گاردین: «سارکوزی و مرکل قول یک ”دولت اتحادیه اروپا“ برای نجات یورو را می‌دهند».
گلوب اند میل کانادا: «فرانسه و آلمان در تلاش برای نجات‌دادن یورو، خواهان اقدامی یکپارچه می‌شوند».
واشنگتن پست: «فراخوانی برای هماهنگی اقتصادی در اروپا». مرکل و سارکوزی به‌دنبال هماهنگی هستند.

از این طرف و آن طرف:
مترو بلژیک
تصویری از بارش برف در ولینگتون زلاند نو درج کرده و نوشت: «موج سرمای استثنایی که وخیم‌ترین در 50سال اخیر به‌شمار می‌رود، برف را به جزیره شمالی این کشور آورد».
فیگارو: «مک دونالد می‌خواهد روزانه یک رستوران در چین باز کند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/647c4845-2a6f-4924-9879-029853eb6bab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات