728 x 90

تشكيل دولت عراق,

کنفرانس مطبوعاتی در بغداد: ادغام ”ائتلاف وحدت عراق“ با ”العراقیه“

-

کنفرانس مطبوعاتی در بغداد - ادغام ”ائتلاف وحدت عراق“ با ”العراقیه“
کنفرانس مطبوعاتی در بغداد - ادغام ”ائتلاف وحدت عراق“ با ”العراقیه“
در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد با شرکت دکتر ایاد علاوی، دکتر صالح المطلک و دکتر طارق الهاشمی و شماری دیگر از رهبران العراقیه و هم‌چنین جواد بولانی، رهبر ائـتلاف وحدت عراق و شیخ احمد ابو ریشه، رئیس شورای بیداری عراق، ادغام ائتلاف وحدت عراق از فراکسیونهای پارلمانی در العراقیه، فراکسیون برنده انتخابات، اعلام شد.

در این کنفرانس رهبران العراقیه و هم‌چنین جواد بولانی، وزیر کشور عراق در دولت قبلی مالکی که در جریان انتخابات از وی جدا شد و ائتلاف وحدت عراق را تأسیس کرد و هم‌چنین رئیس شورای بیداری عراق سخنانی ایراد کردند.
بخشهایی از این کنفرانس که با سخنان حیدر الملا، نماینده پارلمان و سخنگوی العراقیه، آغاز شد، ذيلا آورده شده است:

حیدر الملا: نشست امروز لیست العراقیه چالشهایی که عراق با آن مواجه است و کلیات مسائل سیاسی را مورد بحث قرار داد. نتیجه این نشست ادغام ائتلاف وحدت عراق در العراقیه در کادر پروژه ملی است تا این‌که پروژه ملی را تقویت کند و پاسخگوی خواسته‌های مردم عراق باشد و العراقیه بتواند پروژه خودش را به پیش ببرد و این پروژه از وحدت عراق سرچشمه می‌گیرد و برای حفظ حاکمیت عراق است و برای حراست از تمدن عراق است. لذا ما بر این عقیده هستیم که این ادغام چه بسا پیام روشنی به کسانی داده باشد که بر روی از هم پاشاندن العراقیه حساب کرده‌اند. زیرا که العراقیه با رهبرانش و پروژه‌اش و توده مردم حامیش، پروژه‌یی هستند که جدایی‌ناپذیرند و این پروژه‌یی است که همه خواسته‌های مردم عراق را برآورده می‌کند و لذا ادغام امروز، پیام روشنی به برخی از شرکای سیاسی می‌دهد که متأسفانه برای از بین بردن وحدت العراقیه شرط‌بندی کرده بودند. بنای کشور تنها از طریق شراکت ملی امکانپذیر است. برخی از فراکسیونهای سیاسی باید درد و رنج مردم عراق و منافع ملی و منافع مردم عراق را بر منافع گروهی و حزبی اولویت بدهند تا این‌که در کادر شراکت ملی سنگ بنای کشور را بگذاریم...

ایاد علاوی: بسم الله الرحمن الرحیم. در واقع در پاسخ به خواسته‌های مرحله و ضرورت گام برداشتن عراق به سمت ثبات و امنیت و رفاه مردم عراق و با ایمان به طرح ملی و برخاسته از آن که تضمین وحدت کشور است و برای این‌که این کشور به‌طور کامل و بدون تبعیض و بدون حذف و کنار گذاشتن، ملک مردم عراق باشد، امروز به یاری خدا بین العراقیه و برادرانمان در وحدت عراق ادغام کامل صورت گرفت. آنها نقشی واضح و تاریخی در تثبیت شاخصهای گرایش ملی و دموکراسی در عراق دارا می‌باشند. امروز این ادغام به یاری خدا صورت گرفت و هم‌چنین نیروها و شخصیتهای دیگر در طرح ملی عراق برای تقویت مسیری مهم که باید حاصل شود تا این‌که برای این کشور پیشرفت و شکوفایی و سعادت و رفاه به همراه داشته باشد، ادغام خواهند شد.

جواد بولانی: بسم الله الرحمن الرحیم. اقدام امروز یک گام سیاسی کیفی به سمت تحقیق اهدافی است که همه عراقیان خواهان و چشم به راه آن هستند یعنی اهدافی راسخ در اندیشه‌ها و وجدانها و در ضمیر هر سیاسی عراقی. مسأله صلح و عدالت و مسأله رشد و توسعه جزئیاتی هستند که باید در هر ابتکارعمل سیاسی منعکس شوند. این ابتکارعمل سیاسی را یک واقعه تاریخی مهم در زمینه گسترش کار سیاسی ملی به‌شمار می‌آوریم تا این‌که یک دولت ملی ایجاد شود. دولتی ایجاد شود که سیاسیون در آن کار سازندگی و شکل دادن نهادها و گسترش کار این نهادها و فراهم کردن تمامی خواسته‌های عراقیان در زمینه دولت و خدمات و زمینه کار و ثبات واقعی را برعهده گیرند و معتقدیم که ثبات سیاسی که خلق‌کننده‌ این ابتکارعملهای سیاسی استو بر روی بسیاری از جزئیات نظام سیاسی جدید در عراق تأثیر می‌گذارد که به تقویت ابزار و شیوه‌های کار دموکراسی و همین‌طور قانون اساسی دعوت می‌کند...

احمد ابوریشه: من می‌خواهم به مردم عراق این اطمینان را بدهم که پروژه ملی عراق در گسترش است و قادر است که همه را دربربگیرد و حضور الآن ما در این پروژه چیزی جز نومیدی کسانی که خواستار از هم پاشیدن پروژه ملی بودند، نیست. پیام من این است که هر کس درصدد تلاشی پروژه ملی ما است، باید در افکارش تجدیدنظر کند و به این فکر کند که به این پروژه ملی بپیوندد.

صالح المطلک: شکی نیست که اقدام امروز پاسخی است به همه کسانی که تلاش می‌کردند و می‌کنند که بتوانند پروژه ملی عراق را از هم بپاشند و یا این‌طور فکر می‌کردند. این پاسخی است به همه کسانی که می‌خواهند جامعه عراق و سرزمین عراق را متلاشی کنند. ما بنیانگذاران پروژه ملی هستیم، کسانی هستیم که می‌خواهند عراق نیرومند و یکپارچه و واحد چه از نظر اجتماعی و چه جغرافیایی را پایه‌گذاری کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/866bfca2-bc72-4af7-b7a7-3e196224f377"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات