728 x 90

سونامي 2011,

سونامی و عواقب آن

-

سونامی ژاپن
سونامی ژاپن
کلمه سونامی، واژه‌ای ژاپنی است و به‌معنای ”موج بندری- موج لنگرگاه
می‌باشد.

سونامی اغلب در اقیانوس (آرام) رخ می‌دهد.
سونامی امواجی در اقیانوس است که در اثر حرکت ناگهانی در کف دریا، زلزله یا رانش زمین در زیر آب، آتش فشانهای زیرآب و حتی سنگهای آسمانی ایجاد می‌شود.

اگر زلزله اساسی و بزرگی رخ دهد، حتی قبل از این‌که هشداری داده شود، سونامی می‌تواند در عرض چند دقیقه به ساحل برسد.

گاهی اوقات به غلط گفته می‌شود که سونامی، موجهای جذر و مدی است، اما سونامی در واقع یک سری از امواجی است که با سرعت ۴۵۰ تا ۶۰۰مایل در ساعت در اقیانوس باز حرکت می‌کند.

سواحل با ارتفاع بیش از ۲۵فوت (کمتر از ۱۰متر) از سطح آب و طول عمق نزدیک ۱مایل در داخل ساحل در معرض بالاترین ریسک تلفات و خسارت سونامی هستند.

در پهنه اقیانوس باز، کشتیها سونامی را احساس نمی‌کنند زیرا که طول امواج، صدها مایل است و ارتفاع آن کم است. به همین دلیل هم سونامی از بالا و از آسمان دیده نمی‌شود.

در موارد بسیار غیرمعمول دیده شده که بلندی امواج به ۱۰۰فوت (کمی بیش از ۳۰متر) رسیده است.

زمانی که امواج به بلندی ۱۰ تا ۲۰فوت (۳ تا ۶متر) هستند، مخرب هستند و منجر به خسارات مادی و تلفات جانی جدی می‌شوند. سونامی در هر فصل سال یا هر ساعت شب و یا هر ساعت شب می‌تواند رخ دهد.

شکل اولیه سونامی، حرکت موج در تمام جهات است. درست مثل حرکتی که در اثر پرتاب یک سنگ بزرگ در داخل تالاب و یا دریا ایجاد می‌شود.

در سال ۱۹۵۷، در یک منطقه آلاسکا زلزله‌ای رخ داد که در ۲۱۰۰مایل آنطرفتر سونامی ایجاد کرد که ۵میلیون دلار خسارت ایجاد کرد.

زمانی که زلزله‌ای قوی در سواحل احساس شود که حدود ۲۰ثانیه و یا بیشتر طول بکشد، ممکن است سونامی ایجاد شود.

کلیه سونامی‌ها، بالقوه خطرناک هستند. کلیه سواحل در معرض خطر قرار دارند، اما سونامی‌ها، نادر و کمیاب هستند.

اساس تلفات جانی ناشی از سونامی به‌دلیل خفگی در آب است.

قدیمی‌ترین سونامی عظیم که به ندرت ظاهر می‌شوند، به ۴۰۰۰سال قبل برمی‌گردد. این مگا سونامی در جزیره ری‌یونیون رخ داد. شرایطی که منجر به چنین مگاسونامی‌شد، در جزایر قناری در آفریقای شمالی وجود دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4179e1f9-60a4-46dd-877d-2241ae46bf47"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات