728 x 90

-

معضل جمع‌آوری اجساد قربانیان تصادفات جاده‌ای

-

تصادف مرگبار در ایران
تصادف مرگبار در ایران
روزنامه خراسان در مطلبی تحت عنوان «ملاقات عمومی با جسد!» گفتگویی دارد با رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور. خراسان نوشته است «در حالی که هر روز تعداد زیادی از هموطنانمان طی سوانح رانندگی در جاده‌های کشور کشته می‌شوند جمع‌آوری اجساد قربانیان تصادفات مرگبار در جاده‌های برون شهری به مشکل بزرگی تبدیل شده است که علاوه بر ایجاد معضلات متعدد موجب جریحه‌دار شدن احساسات رهگذران می‌شود به‌طوری که مشاهده این صحنه‌های دلخراش و اجسادی که گاهی ساعتها در حاشیه جاده‌ها باقی می‌مانند تاثیرات روحی و روانی بر ساکنان حاشیه جاده‌ها و رانندگان و سرنشینان خودروهای عبوری می‌گذارد» جمع‌آوری اجساد متولی خاصی ندارد.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور در پاسخ به این سؤال خراسان که متولی جمع‌آوری و حمل اجساد تصادفات در جاده‌های برون شهری برعهده کدام سازمان و یا نهاد است؟ می‌گوید: این موضوع متولی خاصی ندارد و پلیس نیز همواره با این مشکل مواجه است. سرهنگ حسین علیشاهی می‌افزاید: اگر در حوزه‌های شهری کسی بر اثر تصادف فوت کند شهرداری مسئول جمع‌آوری و حمل جسد است و در این خصوص شهرداری اقدام می‌کند اما در جاده‌ها متولی خاصی نداریم. وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد اجساد با خودروهای عبوری و یا خودروهای اهالی آن محل به شهر منتقل می‌شوند و گاهی نیز با کمک برخی سازمانها این کار انجام می‌شود که کمک آنها نیز در برخی مواقع اتفاق می‌افتد. این مقام انتظامی اضافه می‌کند: معمولا پلیس با استفاده از امکانات محلی اجساد را به شهرها منتقل می‌کند اما موضوع تعریف شده‌ای که قانونی در این باره تصویب شده باشد نداریم. سرهنگ علیشاهی با اشاره به این که امدادرسانی در جاده‌ها نیز با مشکل مواجه است و تنها مشکل حمل اجساد نیست می‌گوید: اگر خودرویی تا فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر دچار حریق شود نیروهای امدادرسان به محل اعزام می‌شوند و به امدادرسانی می‌پردازند اما اگر همین حادثه در فاصله ۱۲۰ کیلومتری یک شهر رخ بدهد زمان طلایی از دست می‌رود چرا که آنها می‌گویند وظیفه ما امدادرسانی در حوزه شهری است. وی اضافه می‌کند: اگر حادثه‌ای در فاصله زیاد از یک شهر اتفاق بیفتد هر سازمان امدادی به نوعی خود را کنار می کشد، یکی می‌گوید وظیفه امداد و نجات برعهده ماست و دیگری می‌گوید ما فقط مصدومان را به مراکز درمانی منتقل می‌کنیم و پلیس هم می‌گوید وظیفه ما رسیدگی به صحنه تصادف و جمع‌آوری خودروها برای روان شدن ترافیک است به همین دلیل اجساد ساعتها در کنار جاده می‌مانند تا بالاخره باز هم با کمک مردم و اهالی محل مشکل رفع شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2921a446-7e04-43ae-b077-644f6cab30c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات