728 x 90

گزارشی از وضعیت مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه + تصاویر

سرما در مناطق زلزله زده
سرما در مناطق زلزله زده
گزارشی از وضعیت مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه در شرایط سخت بی‌سرپناهی همراه با بارش باران و سرمای زیر صفر درجه:
باران و گل و لای چند روز اخیر که داخل چادرهای محل اسکان زلزله‌زدگان را پوشانده بود همراه با سرمای تا 10درجه زیر صفر، شرایط سختی را برای هموطنان مصیبت دیده در مناطق زلزله‌زده به‌وجود آورده است. .

همین شرایط باعث شده که بیماریهای عفونی و سرماخوردگی در مناطق زلزله‌زده افزایش یابد. مادران نگران می‌گویند رسیدگی به کودکان مریض در این شرایط و در چادر بسیار سخت است.
 


رسانه‌های حکومتی درباره وضعیت هموطنان زلزله‌زده می‌نویسند:‌ هر روز که از زلزله 7و سه دهم ریشتری 21آبان فاصله می‌گیریم چادرنشینان زلزله‌زده با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند.

نداشتن آب گرم و استحمام نکردن و در اختیار نداشتن سرویسهای بهداشتی و نفوذ آب باران همه یک طرف، سرمایی که استخوانهای آدمی را می‌سوزاند، اینها همه حکایت این روزهای چادرنشینان بی‌سرپناه زلزله‌زده قصرشیرین و سرپل ‌ذهاب است.
 


مادری در قصر شیرین می‌گوید:‌ دیشب سرما امان ما را در داخل چادرها بریده بود و خودم و فرزندانم با پوشیدن لباس بسیار زیاد، هر یک سه پتو داشتیم که باز هم جوابگوی سرما نبود.

یک هموطن دیگر می‌گوید:‌ سرما، باد، باران، کوچک بودن و نازک بودن چادرهای جمعیت هلال احمر و کافی نبودن امکانات اولیه از قبیل پتو و وسایل گرمایشی، همه و همه باعث شده که این روزها برایمان بسیار سخت سپری شود.

وی گفت: اگر از چراغ استفاده کنیم خطر مسمومیت و آتش‌سوزی وجود دارد و اگر وسیله گرمایشی را خاموش کنیم هوا بسیار سرد است.

رسانه‌های حکومتی هم‌چنین می‌افزایند:
این وضعیت آوارگی هزار بار سخت‌تر از مرگ است، جان به در بردگان حادثه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند و حالا ترس از یخ زدن در سرمای شبانه هم با غم آوارگی و بی‌خانمانیشان دست به دست هم داده تا مشکلاتشان دو چندان شود.

در چنین شرایطی است که از یخ زدن هموطنان زلزله‌زده و از جمله مادربزرگی که چند روز بعد از زلزله به‌خاطر سرمای هوا کلیه‌هایش از کار افتاد و فوت کرد، خبر داده می‌شود.

تمام تلاش هموطنان زلزله زده در این روزهای سخت، مبارزه برای زنده ماندن خود و فرزندانشان است. اما کارگزاران رژیم وعده نصب کانکس و استقرار موقت و جمع کردن چادرها در دو ماه آینده صحبت می‌کنند

بطور مثال در حالیکه کارگزاران رژیم خود معترفند که 30هزار واحد مسکونی تخریب شده و دیگر قابل استفاده نیست می‌گویند: ۱۴هزار کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان شامل ۱۰هزار کانکس برای مناطق روستایی و ۴هزار کانکس برای مناطق شهری تهیه می‌شود.
 


در همین حال رژیم ضدمردمی آخوندی اقدام به دستگیری شماری از جوانان و مردمی کرده است که از سردشت در زلزله کرمانشاه به یاری هموطنان زلزله‌زده شتافته بودند. مأموران خامنه‌ای تعداد بیشتری از مردم را تهدید به اذیت و آزار و دستگیری کرده‌اند.

هموطنی نیز که علیه رژیم در سرپل ‌ذهاب صحبت کرده بود روز پنجشنبه سوم آذر، در روستای گاومیش چران از توابع گیلانغرب دستگیر شده است. مأموران وزارت اطلاعات به منزل او حمله کرده و او را با زور به محل نامعلومی برده‌اند و خانواده‌اش هیچ اطلاعی از او ندارند. گزارشها هم‌چنین حاکی از دستگیری تعدادی از مردم در سنندج است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/41e68b5e-84a0-4f80-b931-7449a2da2dd1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات