728 x 90

اخبار اروپا,بحران بى آبى,

پیش‌بینی تأثیر تغییرات اقلیمی بر چرخه آبرسانی در اروپا

-

بررسی خطرات ناشی از خشکسالی در اروپا
بررسی خطرات ناشی از خشکسالی در اروپا
اروپا هم مثل دیگر مناطق جهان با مشکلات مربوط به تغییرات آب و هوایی درگیر است. مناطق مختلف با خطرات متفاوتی روبه‌رو هستند، از خشکسالی گرفته تا سیل. چگونه می‌توان این مشکلات را بدرستی شناخت و راه‌حلی برایشان پیدا کرد؟ گروهی از محققان اروپایی و متخصصان هیدرولوژی و علوم خاک در قبرس و در آلمان مشغول انجام آزمایشهایی هستند تا به درک بهتری از چرخه آب دست بیابند.

تغییرات آب و هوایی خطر سیل و خشکسالی را در مناطق مختلف اروپا افزایش داده است. این خطرات بر کشاورزی، صنعت، گردشگری و دیگر بخشهای اقتصاد اروپا تاثیر می‌گذارد. محققان طرح اروپایی موسوم به بینگو در ایستگاههای آزمایشی در قبرس و آلمان و شش کشور دیگر می‌خواهند تأثیر تغییرات اقلیمی بر شبکه آبرسانی اروپا را پیش‌بینی کنند.

کاهش میزان بارندگی باعث افزایش رسوبات خاک می‌شود
محققان طرح اروپایی «بینگو» در قبرس خطرات ناشی از خشکسالی را بررسی می‌کنند. خشک شدن بستر رودخانه در اثر کاهش میزان بارندگی، روند فرسایش خاک را تسریع می‌کند. این مسأله رسوبات بیشتری در خاک ایجاد می‌کند. محققان این طرح سدی کنترلی ساخته‌اند تا سرعت آب را کم کند و زمین فرصت بیشتری برای جذب آب داشته باشد. اما افزایش رسوبات برای این فرایند مانع ایجاد می‌کند. یک محقق هیدرولوژی و مدیریت آب از مؤسسه علوم و فناوری قبرس می‌گوید: «افرادی که در اینجا زندگی می‌کنند برای تأمین آب آشامیدنی، آب برای آبیاری و نیازهای خانگی به آبهای زیر زمینی اینجا وابسته‌اند. در اثر تغییرات آب و هوایی میزان آب کمتر و کمتر خواهد شد. می خواهیم بفهمیم چه میزان آب می‌توان ذخیره کرد.»

محققان برای این‌که به ایده دقیقتری از گردش آب دست پیدا کنند، اندازه گیریهای دیگر هم انجام می‌دهند. در جنگل اثرات درختان بررسی می‌شود.

یک محقق اکوهیدرولوژی از مؤسسه علوم و فناوری قبرس می‌گوید برای این‌که مشخص شود ریشه درخت چه میزان آب از زمین می‌کشد از حسگرهای مخصوص استفاده می‌شود. وی می‌گوید: «این حسگر سه سوزن دارد که با آنها می‌توان سرعت حرکت آبی را که در تنه (ساقه) جریان دارد تخمین زد و با این اندازه‌گیری معلوم می‌شود که این درختها چقدر آب از زمین می‌کشند.»

بررسی‌هایی که در قبرس انجام می‌شود به کشاورزان محلی کمک می‌کند که خود را با تغییر میزان دسترسی به آب وفق دهند. مثلاً سراغ غلاتی بروند که نیاز کمتری به آب دارند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7c7e4da5-3bf5-4aaa-b627-dba843a4d914"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات