728 x 90

تحریم‌ها علیه ایران,

معنای تحریمهای اخیر کنکره در شرایط سیاسی جدید

-

کنگره آمریکا-آرشیو
کنگره آمریکا-آرشیو
کنگرهٴ آمریکا در دو اقدام پیاپی حلقه تحریمها بر گردن رژیم را تنگتر کرد، در یکی تحریمهای 10ساله رژیم را که اولین آن در سال 1996 در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون وضع شده بود، برای یک دورهٴ 10ساله دیگر تمدید کرد که هدف از آن حفظ ساختار تحریمها و استفاده از آن در صورت لغو برجام است. دومین اقدام کنگره، تصویب ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری به رژیم است.

تصویب تمدید تحریمهای 10 ساله که به قانون «داماتو» هم معروف است، برای یک دورهٴ 10 ساله دیگر ساختار تحریمها را حفظ می‌کند و به‌معنی ادامه ساختار تحریمها علیه رژیم است، فارغ از این‌که این که این یا آن «مورد» تحریم حفظ بشود یا لغو بشود؛ این قانون شامل تحریمهای تجاری و حوزه/ انرژی/ یعنی نفت و گاز است و مانع مشارکت شرکتهای خارجی در پروژه‌های رژیم می‌شود و اگر آنها این را نقض کنند، مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند.

در مجلس نمایندگان موقع تصویب این قانون گفته شده بود که این پیامی به رژیم ایران است؛ پیام هم به نظر من این است که دوران عوض شده و شرایط برای رژیم سخت‌تر شده است. در تمدید تحریمهای 10 ساله، نمایندگان از هر دو حزب آمریکا اتفاق‌نظر داشتند و این قانون با 419 رأی مثبت و فقط یک رأی منفی به تصویب رسید و اوباما هم مثل وضعیت اضطراری آن را امضا خواهد کرد.

اما در مورد تحریم فروش هواپیماهای مسافربری، وضع قدری فرق دارد، چون بعد از برجام، دولت اوباما با فروش این هواپیماها موافقت کرده بود و گفته بود که این را وتو خواهد کرد. اما از آنجا که دو ماه بیشتر به پایان زمامداری اوباما نمانده، حتی در صورت وتوی او، تأثیری در نتیجه نخواهد داشت و ترامپ آن را امضا خواهد کرد.

معنی تصویب این طرح همان‌طور که خبرگزاری بلومبرگ نوشته: «(این رأی) بازتابی از مخالفت جمهوری‌خواهان با توافق اتمی دولت اوباما با (رژیم) ایران است...».

تصویب این تحریمها بازتاب قابل توجهی در در درون رژیم و در جنگ و دعوای دو باند حاکم داشت.

استدلال روحانی و اعضای دولتش و باندش، در دفاع از برجام این بود که برجام به تحریمها پایان داده، ساختار تحریمها را در هم‌شکسته، این بار هم داد و قال کردند.. که قرار بود در دورهٴ به‌اصطلاح پسابرجام دیگر این تحریمها منتفی بشود، اما با این دو مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا معلوم شد که این ادعاها واقعیت ندارده و این طبعاً موقعیت این باند را در جنگ و دعوای درونی خیلی تضعیف کرده و به جنگ و دعوای دو باند در آستانهٴ نمایش انتخابات دامن زده و زبان باند ولی‌فقیه را علیه باند رفسنجانی روحانی خیلی تندتر کرده است، کما این‌که در روزهای اخیر، شاهد حملات تندی هم در این رابطه بودیم. از جمله خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس نوشت که «دولت تا کی لگد زدن آمریکا به برجام را تحمل می‌کند؟».
یا آخوند محمد یزدی، بعد از این تحریمها، به روحانی مارک «نوکری بیگانه» زد و نقوی حسینی، از مهره‌های باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع گفت: تمدید 10 ساله تحریمها نشان داد آنهایی که به آمریکا اعتماد می‌کنند، خوش خیالند.

البته روشن است که این حملات، از طرف باند رفسنجانی روحانی هم بی‌جواب نمی‌ماند و جنگ انتخابات را باز هم شدیدتر خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fb9edfcd-2941-4c5f-bef0-5ca4001d2afa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات