728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۴آبان ۹۵

-

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در روز دوشنبه 24آبان مهمترین عنوانهای خود را به جنک قدرت برای قبضهٴ کرسی ریاست‌جمهوری نظام و ادعاهای روحانی در مورد برجام اختصاص داده‌اند.

آرمان: رفسنجانی: روحانی را اصلح می‌دانم،

آفتاب یزد: انتقاد بی‌سابقه رسانه منتسب به جبهه پایداری و جناح راست از حداد عادل- سرخوردگی شدید اصول‌گرایان – محور انتقادات: 1- آقای حداد عادل با این نگاه سال 96 اتفاقی نمی‌افتد. 2- آقای حداد عادل چرا 30 بر صفر به اصلاح‌طلبان گمنام باختیم
3- آقای حداد عادل گفتمان فعلی اصول‌گرایان برای مردم جذابیت ندارد. 4- آقای حداد عادل امثال باهنر به‌دنبال معامله با روحانی هستند

اطلاعات: رئیس جمهوری در خوزستان: اکنون نوبت سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری است، باید از فضای پسابرجام برای انعقاد قراردادهای بزرگ در صنعت نفت استفاده کنیم

روزان: رئیس‌جمهور در خوزستان: برجام یعنی نفس جدید

شهروند: جهش نفتی؛ روحانی: توسعه سریع نفت در پسابرجام شگفت ساز شد

همدلی: نامزدهای اصول‌گرا فدای یک نفر

دلواپسی نسبت به برجام، مسخره کردن اظهارات روحانی در مورد برجام در عین حمله به برجام موضوع عنوانها و مطالب متناقض روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع است:
ابرار: مشاور ترامپ: توافق هسته‌یی را به شکل فعلی قبول نداریم

ابرار: اردوغان: سیاست ترامپ درباره عراق و سوریه به ترکیه نزدیک است

وطن امروز: ولید فارس مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با تأکید دوباره بر تغییر مفاد توافق هسته‌ای: ترامپ برجام را قبول ندارد- روحانی: برجام یعنی دریچه‌ها باز شده و هوای تازه آمده!

سیاست روز: روحانی در اهواز: برجام یعنی تنفس جدید در هوای آزاد

کیهان: آمریکا به هم ریخت لیبرالهای وطنی دلواپس شدند!

کیهان: آدرس غلط و پالس خطرناک غربگرایان

کیهان: ترامپ تاجر است نه قهرمان، او در سیستم سیاسی آمریکا حل خواهد شد

روزنامه‌های باند رفسنجانی، روحانی ضمن تأکید برادامه مسیر برجام، در مورد پیروزی ترامپ هم لحن عوض کرده‌اند:

آرمان: چرا با این همه گشایش که صورت گرفته، در داخل بر طبل مخالفت با برجام کوبیده می‌شود؟ رفسنجانی: آنها فقط صدای‌شان بلند است. الآن شما هر کاری را مثال بزنید، دیگر مشکل آن‌گونه و مثل سابق نداریم. ما برد بزرگی کردیم. اگر ما تا به‌حال از نظر هسته‌یی پیشرفت داشتیم، این پیشرفت در دنیا رسمیت نداشت. اما اکنون دنیا ما را با این صنعت شناخته است... کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، بی‌انصافی می‌کنند که برجام تاثیری نداشت. شما بگویید کجای برجام عمل نشده است؟

از ابتدا گفته شد که بعد از این‌که برجام پذیرفته شد، ظرف دو یا سه ماه همه چیز انجام نمی‌شود. مگر می‌شود تحریم‌های چندین ساله و آثار شوم آن ظرف مدت کوتاهی، برطرف شود؟ اکنون دست ما آن‌قدر باز شده که هر چه را بخواهیم از خارج بخریم، می‌خریم و می‌آوریم و هر کارخانه‌ای که قطعه ندارد، دیگر تعطیل نمی‌شود و می‌تواند قطعه را وارد کند. می‌توانیم مواد اولیه ضروری را بیاوریم و می‌توانیم صادرات کنیم و بیمه‌ها هم همه چیز را بیمه می‌کنند. خیلی تفاوت کرده است. حرف‌های منفی که زده می‌شود، درست نیست. مثلاً تجار کالایی را که می‌خواستند.

اطلاعات: رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح های زیر بنایی در خوزستان: برجام بار اصلیش بر دوش وزارت‌خارجه بود... دولت مجلس، حتی در روزهای آخر شورای نگهبان هم در این افتخار شریک شد، همه آمدند، شورایعالی امنیت ملی، مقام معظم رهبری که جای خود دارد، از آغاز چون راهنما بودند رهبری کردند.. ، هدایت کردند.. برجام یعنی یک فضای جدید، برجام یعنی تنفس جدید، برجام یعنی دریچه‌های باز شده هوای آزاد آمده، خوب باید از این فضا از این هوا استفاده کنیم، بهره‌برداری کنیم، نایستیم هی بگیم پس این درها باز شد چه فایده؟ درها باز شد که ما کار کنیم ما فعالیت بکنیم، هی بگیم خب این هوای تازه آمد، هوای تازه را می‌خواهیم چه کار کنیم. هوای تازه برای سلامتی ماست. برای تحرک ماست، برای این است که ما گامها را سریعتر پیش بگذاریم.

ابتکار: اکنون دونالد ترامپ رئیس کاخ سفید است و شهروندان معترض نیز به‌زودی این واقعیت را می‌پذیرند و شرایط برای تصمیم‌گیری وی فراهم خواهد شد.

بر اساس سخنان ترامپ و طبقه اول مشاوران و یارانش او دست‌کم در اظهارنظر متفاوت از حرف‌های دوران مبارزه بر زبان آورده است. ترامپ و حلقه اول مشاورانش با پذیرش کلیت طرح حمایت اجتماعی باراک اوباما پیام آشتی به شهروندان ناراضی دادند و تأکید کردند.. که اجرای این طرح را متوقف نمی‌کنند. از سوی دیگر مشاوران و یاران حلقه اول ترامپ از این‌که بخواهند قرارداد برجام را پاره کرده و دور بریزند نیز عقب‌نشینی کرده و گفته‌اند قصد بررسی دوباره آن را دارند. این حرف نیز یک پیام به دنیای بیرون است که حزب جمهوریخواه نمی‌خواهد یکی از دستاوردهای در مسیر صلح جهانی را مخدوش کند.

روزنامه‌های باند رفسنجانی با توجه به رویکرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا در خصوص برجام، هر گونه تهدید نسبت به نظام را از جانب «تندروها» دانسته‌اند، به دو نمونه در یک روزنامه ‌این باند نگاه می‌کنیم:

آرمان: سؤالات مختلفی در مورد اعمال فشار آمریکا بر برجام به وجود می‌آید. در صورتی که آمریکا بتواند روند جهانی را بر هم بزند و ایران هم نتواند در مقابل آن عکس العملی انجام دهد آنگاه ممکن است تغییرات در آمریکا بر انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اثرگذار باشد... برهم ریختن این روند هزینه دارد. مگر این‌که آمریکایی‌ها موفق شوند تحریکاتی انجام دهند که از داخل ایران روند اجرای توافق هسته‌یی بر هم بخورد که در این صورت باید نگران بود... بهترین هدیه به جمهوریخواهانی که کنترل کاخ سفید، سنا و کنگره را در آمریکا در دست دارند این است که پیام تهدیدآمیز از داخل ایران به غربی‌ها مخابره کنیم و راه را برای تحریم ایران از طرف غربی‌ها باز شود.

آرمان: حشمت الله فلاحت پیشه: ایران نباید اشتباهات سال‌های ۲۰۰۴و ۲۰۰۵ میلادی را تکرار کند. همان سال‌ها که شاهد گسست ارتباط ایالات متحده با متحدان عربش بودیم، شاهد برخی موضع‌گیریها در ایران بودیم که موجب شد ایران هراسی تعیین کننده مناسبات ایران و آمریکا شود. این مسأله به آمریکا کمک کرد تا تحریم‌های ۱۲ ساله‌ای را بر ایران تحمیل کند. در شرایط فعلی باید از اتفاقات آن سال‌ها پرهیز کرد.

در روزنامه‌های باند رفسنجانی، به‌رغم اداهای روحانی، «دلواپسی» نسبت به سرنوشت برجام و وضعیت نظام موج می‌زند:

مردم‌سالاری: تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد و سیاست ایران: اگر ‌چه برجام توافقی است که چند کشور در آن حضور داشته و یک کشور به تنهایی نمی‌تواند آن را بی‌اعتبار کند ولی هیچ کشوری هم نمی‌تواند الزام برای اجرای آن را هم تأکید کند. بنابراین اگر قرار باشد آمریکا منفعل باشد تاثیرات منفی‌اش را برای ما بر جای خواهد داشت.

آرمان: قبلاً امید وار بودیم اقدامی برای عادی‌سازی روابط بین‌المللی ایران صورت بگیرد که با آمدن ترامپ با مشکلاتی عادی‌سازی روابط بین‌المللی ایران با موانعی روبه‌رو خواهد شد. به نظر می‌رسد دست رژیم صهیونیستی برای تحرک ایران در این مدت باز خواهد بود. اما اگر با تدبیر و برنامه‌ریزی سیاسی در مجامع بین‌المللی عمل شود، خواهیم توانست روابط خود با اروپا را تا حدود زیادی گسترش دهیم.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای پیامدهای انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا برای رژیم را تبدیل به ابزار جنگ باندی و حمله به رقیب کرده‌اند، در حملات عمق تخاصم دو باند و شکاف در رأس حاکمیت، همراه با چشم‌اندازی انزوای بیشتر رژیم بارز شده است:

کیهان خامنه‌ای: آدرس غلط و پالس خطرناک غربگرایان

چند هزار‌ کیلومتر دورتر، آمریکا تب کرده و عجیب این‌که محافلی در ایران ما از آن تب، به لرز افتاده‌اند. واقعاً برای ناکامی یکی از دو رقیب ناراحتند؟ یا نگرانی مهم‌تری در میان است... نگرانی واقعی این جماعت، از برملا شدن گوشه‌یی که از تباهی انباشته در سیاست و حکومت کشوری است که او را به «کدخدایی» به‌رسمیت می‌شناختند و وقتی می‌خواستند از «حکمرانی خوب» بگویند، «آمریکا جلّ جلاله»! را آدرس می‌دادند. ناگهان ظرف چند ماه تبلیغات انتخاباتی، این بت پرآرایه فرو ریخته است... . اینجا قطعاً به‌ویژه از سوی جریان غربگرا، پای اروپا به میان کشیده خواهد شد، با این توجیه که برای مهار آمریکا باید از اروپا کمک گرفت؛ ... اروپایی‌ها در کنار آمریکا، «پلن بی» صهیونیسم مسیحی هستند... مرور بندهای مداخله‌جویانه «سند راهبردی اروپا برای روابط با ایران» در زمینه حقوق‌بشر انتخابات و احکام اسلامی مجازات و لزوم اجرای FATF و الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (برای مبارزه با گروه‌های تروریستی) و لزوم به‌رسمیت شناختن اسراییل و نگرانی دوباره برنامه موشکی ایران و لزوم آزادی زندانیان سیاسی و دوتابعیتی و... از چنین نقشه‌ای حکایت می‌کند. مردم خود باید این ایستگاههای ارسال پالس و رمزها را کور کنند. مسأله، برجام و FATF و IPC نیست بلکه آن مرکزیتی است که برجام‌های 1 و 2 و 3 و 4 را توجیه می‌کند و اضطراری می‌نمایاند.

وطن امروز: مشاور سیاست خارجی ترامپ در این‌باره گفت: «مجبور نیستیم به سخنان رژیم ایران که می‌گوید این توافق امضا شده است، گوش بدهیم، توافق‌های زیادی بوده و امضا شده ولی بعدها تغییر داده شده‌اند». به نظر می‌رسد اظهارات مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در پاسخ به اظهارات حسن روحانی و محمدجواد ظریف درباره ضرورت پایبندی دولت جدید آمریکا به برجام گفته شده است... ولید فارس در گفتگو با روزنامه «ایلاف» عربستان سعودی گفت ترامپ دنبال تقویت روابط خود با کشورهای عرب خلیج‌فارس بوده و توافق هسته‌یی با ایران را به شکل کنونی قبول ندارد. مشاور ترامپ در این گفتگو درباره موضع وی درباره توافق هسته‌یی با ایران نیز اینگونه گفت: «این توافق از طرف اعضای شورای امنیت امضا شده است ولی کنگره آمریکا که در اصل مخالف این توافق بوده، آن را امضا نکرده است و وزارت‌خارجه فعلی آمریکا اعلام کرده ترامپ همه گزینه‌ها را در اختیار دارد». فارس ادامه داد: «ترامپ توافق هسته‌یی با ایران را به آن شکلی که الآن هست، قبول ندارد ولی باید منتظر بود تا ترامپ زمام امور را به دست بگیرد و منتظر تصمیم شورای امنیت ملی برای تعیین آینده این توافق شد»... مشاور ترامپ در این گفتگو همچنین ادعا کرده رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در سخنان خود دخالت نظامی و اطلاعاتی ایران در عراق، سوریه و لبنان را مردود دانسته اما این‌که در آینده ترامپ چه خواهد کرد را نمی‌توان پیش‌بینی کرد... اگر بین مسکو و واشینگتن توافق محکمی صورت بگیرد، دونالد ترامپ از روسیه خواهد خواست به ایران و حزب‌الله فشار بیاورد و آن‌ دو را از سوریه بیرون ببرد.

اما در روزهایی که کارشناسان مسائل سیاسی و بین‌المللی می‌گویند با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، چشم‌انداز توافق هسته‌یی ایران و 1+5 چندان روشن نیست، حسن روحانی از هوای تازه و دریچه‌های باز شده پس از برجام می‌گوید!

وطن امروز: مسأله‌ای که از رئیس‌جمهور شدن ترامپ مهم‌تر است: برای دولتی که همه هستی خود را با برجام گره زده است خبر انتخاب شدن ترامپ احتمالاً خبر خوبی نیست و بعید است وضعیت «عایدی تقریباً هیچ» برجام به دست ترامپ ارتقایی پیدا کند، از طرف دیگر تجربه همزمانی حکومت بوش پسر با جریان غربگرا در ایران از سال 2000 به بعد نشان داده است وضعیت معمولاً تهاجمی جمهوری‌خواهان وقتی با رویکرد غیر انقلابی جریان غربگرا همزمان می‌شود مسیر تهدید و بحرانهای امنیتی در منطقه و اطراف کشور باز می‌شود؛ مساله‌ای که احتمالاً مورد توجه دولت فعلی هم قرار دارد و برای ادامه مسیر می‌تواند اوضاع پارادوکسیکالی را برای دولت فراهم آورد... آنچه از نحوه مواجهه ترامپ و زاویه پرداخت وی به مسأله ایران مهم‌تر است ظرفیت‌های موجود در کشور برای مواجهه با تغییر روی داده در کاخ سفید است... گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد نرخ بیکاری در کشور در تابستان 95 به بالاترین رقم خود در 38سال اخیر رسیده است؛ این‌که با این آمار و با آن اظهارنظر تکلیف «میزان انقلابی بودن دولت» مشخص است فعلاً کاری نداریم، اگر بدانیم شاخص رقم بیکاری در اقتصاد به‌معنایی مانند درجه مقاومت یک بدن در برابر بیماری و جمع‌بندی سلامت اقتصاد یک کشور است، به این ترتیب رقمی که توسط مرکز پژوهش‌ها در شاخص بیکاری عنوان شده است به نوعی نماد اوضاع اقتصاد به سبک روحانی هم هست که تا عمق جان مردم هم لمس می‌شود و در مناسبات اجتماعی جامعه هم بسیار مؤثر است، شرایطی که معمولاً سعی می‌شود در سخنان مسئولان دولتی به آن ضریبی داده نشود یا با طرح مسائل حاشیه‌ای چون مانور غیرواقعی آزادی بیان به حاشیه فرستاده شود یا بعضاً توجیهاتی غیرواقعی برای آن سر هم شود... گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد نرخ بیکاری در کشور در تابستان 95 به بالاترین رقم خود در 38سال اخیر رسیده است؛ این‌که با این آمار و با آن اظهارنظر تکلیف «میزان انقلابی بودن دولت» مشخص است فعلاً کاری نداریم، اگر بدانیم شاخص رقم بیکاری در اقتصاد به‌معنایی مانند درجه مقاومت یک بدن در برابر بیماری و جمع‌بندی سلامت اقتصاد یک کشور است، به این ترتیب رقمی که توسط مرکز پژوهش‌ها در شاخص بیکاری عنوان شده است به نوعی نماد اوضاع اقتصاد به سبک روحانی هم هست که تا عمق جان مردم هم لمس می‌شود و در مناسبات اجتماعی جامعه هم بسیار مؤثراست، شرایطی که معمولاً سعی می‌شود در سخنان مسئولان دولتی به آن ضریبی داده نشود یا با طرح مسائل حاشیه‌ای چون مانور غیرواقعی آزادی بیان به حاشیه فرستاده شود یا بعضاً توجیهاتی غیرواقعی برای آن سر هم شود.

کشمکشهای باندی حول فساد و سایر عرصه‌های جنگ قدرت موضوع سایر عنوانهای روزنامه‌های دوشنبه 24آبان است:

آفتاب یزد: اتلاف وقت وزیر اقتصاد توسط نماینده اصول‌گرا؛ نماینده در مسافرت خارجی؛ وزیر برای پاسخگویی در مجلس!

ابرار: در آینده با بحران مدرک داران تحصیلات تکمیلی بدون شغل مواجه خواهیم شد

اسرار: اژه‌ای: پرونده قضایی، قابل تحقیق از ناحیه مجلس نیست

جهان صنعت: سخنگوی قوه قضاییه خبر داد: ورود اطلاعات سپاه به پرونده حقوقهای نامتعارف

سیاست روز: مشکلات صنایع و بنگاه‌های اقتصادی: در گرداب رکود

19دی: سرلشکر فیروزآبادی: برجام محصول خرد جمعی نظام است

19دی: کسینجر: کناره‌گیری از برجام بیشتر به نفع ایران است تا آمریکا

وقایع اتفاقیه: سونامی تخلفات و تقلب علمی به دانشگاههای معتبر کشور رسید- دست کجی به دانش.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/053657ea-1e5b-408f-9cfc-22d4a9a96565"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات