728 x 90

توافق سه جانبه سوریه علیه عوامل رژیم ایران و حزب‌الله لبنان است

توافق جدید سه جانبه‌ سوریه بین آمریکا، اردن و روسیه
توافق جدید سه جانبه‌ سوریه بین آمریکا، اردن و روسیه
به‌دنبال امضای توافق جدید سه جانبه‌یی که بین آمریکا، اردن و روسیه امضا و توسط دولت اردن اعلام شد، مقامات ارشد وزارت‌خارجه آمریکا تأکید کردند که بخش مهمی از این توافق سه جانبه، بیرون‌راندن عوامل رژیم آخوندی و حزب‌الله لبنان از منطقهٴ جنوب غربی سوریه است.

مقامات ارشد آمریکا در یک بریفینگ مطبوعاتی اعلام کردند: سوریه «باید از (رژیم) ایران، حزب‌الله و تمامی شبه‌نظامیانی که (رژیم) ایران به این کشور صادر کرده، خالی شود».

یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا در این بریفینگ مطبوعاتی، گفت: «شاید مهم‌ترین نکته این یادداشت تفاهم این باشد که شامل تعهد آمریکا، روسیه و اردن برای حذف حضور نیروهای خارجی غیرسوری (در این منطقه) است. این شامل نیروهای (رژیم) ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت (این رژیم) هم‌چون حزب‌الله و بنیادگرایان خارجی دیگر است که با گروه‌های افراط‌گرا در منطقهٴ جنوب غربی سوریه کار می‌کنند... روس‌ها توافق کردند که با رژیم سوریه برای کنار زدن نیروهای تحت حمایت (رژیم) ایران تا فاصلهٴ مشخصی از سرزمین تحت کنترل اپوزیسیون و نیز مرزهای جولان در اردن کار کنند».

وی افزود: «هم‌چنان که وزیر (خارجه آمریکا) چند بار تأکید کرده است، دیدگاه ما هم‌چنان همین است که یک سوریه جدید و باثبات... مستلزم یک رهبری جدید در دمشق و رفتن اسد از صحنه است».

یک مقام ارشد دیگر وزارت‌خارجه آمریکا، گفت: «از نظر ما... نیروهای خارجی اصلاً نباید در سوریه حضور داشته باشند. سوریه باید از (رژیم) ایران، حزب‌الله و تمامی شبه‌نظامیانی که رژیم ایران صادر کرده خالی بشود... توافق مربوط به جنوب غربی سوریه، گام اول در همین راستاست. مطابق مذاکراتی که انجام دادیم، روسیه تعهدی را در یک منطقهٴ مشخص پذیرفته است تا تضمین کند که افراد رژیم ایران و عناصر نیابتی این رژیم از آن منطقه خارج بشوند».

درباره امضای توافق سه جانبه آمریکا، اردن و روسیه بر سر ایجاد یک منطقهٴ کاهش تنش موقت در جنوب سوریه

پترا خبرگزاری اردن، گزارش داد: وزیر دولت این کشور در امور مطبوعاتی گفت، نمایندگان این سه کشور یادداشت تفاهمی را در این رابطه در امان امضا کرده‌اند و بنا، بر این توافق جدید، نیروهای غیرسوری نباید در داخل و اطراف مناطق کاهش تنش حضور داشته باشند.

العربیه گزارش داد: «بر اساس توافق ترامپ و پوتین که در ویتنام صورت گرفت، بشار اسد و شبه‎‌نظامیان رژیم ایران، جایی در آینده سوریه ندارند.

مسئولان آمریکایی تأکید کردند: بیانیه مشترک روسای جمهوری آمریکا و روسیه درباره سوریه، نشان‌دهنده پایبندی مسکو به روند سیاسی در سوریه است که در کنفرانس‌های ژنو مشخص شده و در قطعنامه 2254شورای امنیت سازمان ملل‌متحد به‌تصویب رسیده است».

العربیه اضافه کرد: «در جلسه‌یی با خبرنگاران که مسئولانی در وزارت امور خارجه آمریکا در آن حضور داشتند، دیپلوماتها درباره توافق آمریکایی-روسی بر سر آینده سوریه، گفتند: آمریکا و روسیه، خواهان آن هستند که سوریه، کشوری یکپارچه و بدون حضور نیروهای خارجی در آن، باقی بماند؛ و این یک اشاره‌ واضح به رژیم ایران و شبه‌نظامیان وابسته‌ به این رژیم است که برای حمایت از نظام حاکم بر سوریه، وارد این کشور شدند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/098e1500-ee66-4857-88de-8fd420befa79"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات