728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۸مهر ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در روز 4شنبه به موضوع استعفای وزرای دولت روحانی اختصاص یافته ست:

آرمان: معادله چند مجهولی استعفای وزرای ارشاد و آموزش و پرورش

آفتاب یزد: با استعفای وزاری ورزش، آموزش و پرورش و ارشاد در یک روز ترمیم کابینه کلید خورد- هت تریک روحانی

اعتماد: قطار روحانی در ایستگاه تغییر – وزرای آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و ارشاد از سمتهای خود کناره‌گیری کردند – رئیس جمهوری امروز سرپرستان این سه وزارتخانه را تعیین می‌کند- سید رضا صالحی امیری، سیدعباس صالحی و سید محمد بطحایی به ترتیب سر پرست وزارتخانه‌های ورزش، ارشاد، و آموزش و پرورش خواهند شد

وقایع اتفاقیه: هیاهوی فرهنگ دامن ورزش و آموزش را هم گرفت؛ مثلث استعفا در کابینه

روزنامه‌های باند رفسنجانی در مورد علت استعفای وزرای روحانی حرفهای ضد و نقیض گفته‌اند و ضمن آن به گوشه‌هایی از بحرانهای گریبانگیر دولت و نظام اذعان کرده‌اند.

آرمان: صادق زیبا باید استعفای وزرای دیگر را با استعفای آقای جنتی در وزارت ارشاد متفاوت دانست. حسن روحانی از عملکرد وزرات ارشاد رضایت چندانی نداشت. زیرا این وزارتخانه در حالی که فعالیت‌هایش قانونی و مطابق با شرع بود نباید در مقابل حملات مخالفان دولت عقب‌نشینی می‌کرد.

اینکه در این شرایط جنتی نباید استعفا می‌داد و استعفا به نوعی قبول شکست در برابر هجمه کنندگان بود، نمی‌تواند درست باشد، زیرا آنها هیچ‌گاه از حمله به فعالیت‌های فرهنگی دولت روحانی دست نمی‌کشند. در مجموع اگر ‌چه ممکن است اصول‌گرایان روی موج این تغییرات سوار شوند و سر و صدای زیادی به راه بیندازند و بگویند دولت روحانی با بحران روبه‌رو شده است اما در واقعیت استعفای این وزیران تغییری در مسیر دولت، در فعالیت‌های آتی دولت وی ایجاد نخواهد کرد.

اعتماد: احمد شیرزاد: بعید است که نظر رئیس‌جمهور بر تغییر وزیر ارشادش بوده باشد اما فشارهایی که از سوی مخالفان وارد شد سبب شد تا او از سمت خود کناره‌گیری کند و به نوعی این استعفا به کابینه تحمیل شد. اما در مورد دو وزیر دیگر به‌روشنی مشخص است که تصمیم دولت بر این تغییرات است... نکته قابل تأمل دیگر این است که چرا رئیس‌جمهور دست به اقدام دیرهنگام زد. به نظر می‌رسد حسن روحانی به‌خاطر مشکلات و مصایبی که در زمینه رأی اعتماد با مجلس گذشته داشت، تصمیم گرفت تا این اقدام را به مجلس کنونی واگذار کند

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع ضمن حمله به حسن روحانی و وزرای مستعفی و نمایشی خواندن استعفاها، به گوشه دیگری از بحرانهای گریبانگیر نظام اعتراف کرده‌اند:

کیهان: پرسش محوری این است که کجای کابینه به ترمیم فوری نیازمند است و کدام وزارتخانه‌ها در اولویت است!؟ مسأله مردم ورزش بود یا معیشت و اقتصاد!؟ کنسرت یا بیکاری و رکود!؟

آیا وزیر صنعت که در دوران تصدی او، بی‌سابقه‌ترین رکود بر اقتصاد کشور حاکم شده است، هنوز هم مستحق حضور در آن وزارتخانه است!؟ این‌که آقای وزیر، رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی و تامین‌کننده هزینه‌های وی بوده ارتباطی به ادامه حضور او در کابینه ندارد!؟ اکنون آشکار و غیرقابل انکار است که دولت در همین ماه‌های پایانی هم، بیش از آن که در فکر گره‌گشایی از کار مردم و رفتار صادقانه با آنها باشد، دغدغه انتخابات بهار 96 را در سر دارد و می‌کوشد با رفتار و حرکات نمایشی، تظاهر به چالاکی و پر‌تحرکی کند!

جوان: در خصوص دلایل کنار رفتن این سه وزیر یا استعفاهای بیشتر به‌طور حتم فشارهای موجود بر روحانی در شرایط فعلی کشور و به‌خصوص نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم نقشی بسیار مهم در این باره ایفا می‌کند.

واقعیت آن است که شرایط فعلی کشور به هیچ عنوان برای روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری که باید به استقبال انتخابات ریاست‌جمهوری برود، مناسب نیست. برجام به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد سیاسی و اقتصادی دولت یازدهم عملاً در رسیدن به اهداف خود شکست خورده است

حمله به دولت روحانی و باند رفسنجانی مضمون دیگر مقالات روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای است:

کیهان: آل اسحاق: سوئیفت باز است اما پولی در آن مبادله نمی‌شود!

کیهان: روایت متفاوت بازار از اقتصاد پسا برجام
کیهان: مدیران دو تابعیتی قسم خورده‌اند برای آمریکا تفنگ به دست بگیرند

وطن امروز: عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: سوئیفت باز است اما در آن مبادله نمی‌شود

روزنامه‌های باند رفسنجانی در پاتک به باند رقیب گوشه‌هایی از فساد و سهم‌خواهی به‌خصوص سپاه پاسداران را برملا کرده‌اند:

آرمان: رفسنجانی: مزاحمت ها برای دولت روحانی بی‌سابقه است

آفتاب یزد: آیت‌الله هاشمی مطرح کرد: مزاحمتهای بی‌سابقه برای دولت! کسانی که اقدامات دولت قبل را معجزه می‌دانستند الآن کارشکنی می‌کنند

کارون: هاشمی: کارشکنی و مزاحمت ها برای دولت یازدهم بی‌سابقه است

19دی: مطهری: یک نیروی مسلح نباید مانند یک حزب یا یک دستگاه اقتصادی عمل کند

اعتماد: یک نیروی مسلح نباید مانند یک حزب یا یک دستگاه اقتصادی عمل کند

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت ممنوعیت ورود نظامیان به انتخابات گفت: امام خمینی بارها نظامیان را از ورود به سیاست برحذر داشته‌اند، به‌خاطر این‌که منجر به اختلاف میان آنها و در نتیجه ضعیف و سست شدن آنها می‌شود. امروز هم یک نیروی مسلح نباید مانند یک حزب عمل کند. به گزارش عصر ایران، وی افزود: نیروی مسلح همین طور نباید مانند یک دستگاه اقتصادی عمل کند. تمرکز قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی و رسانه‌یی در یک نهاد به صلاح کشور نیست و آینده انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند.

هشدار به اوضاع خطیر نظام و پیامدهای خطرناک جنگ باندی مضمون مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

آرمان: عبدالله ناصری: فحش خور دولت ملس شده است، دولت دچار یک گفتمان موازی شده است

اطلاعات: شمخانی: مطالبات مسؤلان از طرف خارجی اعتراف به شکست تعبیر نشود

کیهان: شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در هجدهمین همایش صنایع دریایی اظهار کرد: معبری به‌نام پسابرجام باز شده که در آن سیم خاردار، مین، بمب ناپالم، نهر و تیربارچی به‌نام ایالات متحده آمریکا وجود دارد، باید ماهرانه از این معبر استفاده کنیم کما این‌که در زمان جنگ از این معابر استفاده می‌کردیم.

شمخانی با تأکید بر «باید تیربار را خاموش کنیم نه این‌که خودمان را بزنیم»، تصریح کرد: زمانی که مسئولی از کشور درباره برجام مطالبه‌گری می‌کند نباید آن را در داخل تبدیل به یک اعتراف کرد و بگوییم که ما قبلاً این را گفته بودیم.

در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های هر دو باند حاکم به گوشه‌هایی از بحرانهای اقتصادی اجتماعی اذعان شده است:

آرمان: محمدرضا خباز: چرا آقایان درباره آمار طلاق موضعی نمی‌گیرند؟

آرمان: مهاجرت سالانه 150هزار جوان تحصیلکرده؛ هرسال یک شهر کشور خالی می‌شود!

اطلاعات: دکتر هاشمی: شایعات اضطراب زا منجر به اختلالات رفتاری در جامعه شده ست

راه مردم: فقدان مصیبت بار شبکه فاضلاب در خطه شمالی و جنوبی بوشهر

کارون: ابرهای نفتی آسمان اهواز را سیاه کرده است
شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در هجدهمین همایش صنایع دریایی اظهار کرد: معبری به‌نام پسابرجام باز شده که در آن سیم خاردار، مین، بمب ناپالم، نهر و تیربارچی به‌نام ایالات متحده آمریکا وجود دارد، باید ماهرانه از این معبر استفاده کنیم کما این‌که در زمان جنگ از این معابر استفاده می‌کردیم.

شمخانی با تأکید بر «باید تیربار را خاموش کنیم نه این‌که خودمان را بزنیم»، تصریح کرد: زمانی که مسئولی از کشور درباره برجام مطالبه‌گری می‌کند نباید آن را در داخل تبدیل به یک اعتراف کرد و بگوییم که ما قبلاً این را گفته بودیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0759a6ff-11e5-4485-98fb-58ad6d2d02e7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات