728 x 90

-

رژیم آخوندی و نابودی سرمایه‌های ملی

-

آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی
آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی
شامگاه چهارشنبه (۱۶ تیر/ ۶ ژوئیه) مجتمع پتروشیمی بوعلی در بندر موسوم به خمینی دچار آتش‌سوزی شد. آتش‌سوزی در دو مخزن و برج ٨٠٠١ که با ١٢١ متر ارتفاع یکی از بلندترین برجهای پتروشیمی است رخ داد و سر انجام پس سه روز این آتش روز شنبه (۱۹ تیر/ ۹ ژوئیه) خاموش شد.

وسعت آتش‌سوزی آن‌قدر وسیع بود که رسانه‌های داخلی و خارجی این حادثه را بزرگترین حادثه آتش‌سوزی تاریخ صنعت پتروشیمی عنوان کردند.

خسارت ناشی از این آتش‌سوزی بنا‌ به گفته کارشناسان بیش از 200میلیون دلار می‌شد و رادیو دویچه وله آلمان در این باره گفت: «زیان وارد شده به تأسیسات ممکن است میلیون‌ها دلار باشد ولی زیان مهم‌تر از دست رفتن زمانی است که برای بازسازی این مجتمع صرف می‌شود چرا که تولید در زنجیره‌های بعدی نیز متوقف خواهد شد» .

- بیش از 12روز از وقوع این آتش‌سوزی نگذشته بود که خبر آتش‌سوزی خط لوله اتیلن غرب منتشر شد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در ارتباط با این آتش‌سوزی نوشت: «عصر روز (جمعه، یکم مردادماه) به‌علت ریزش کوه به‌روی بخشی از خط لوله انتقال اتیلن که با نام خط لوله اتیلن غرب شناخته می‌شود، حادثه جدیدی رخ داد که منجر به سوختن حدوداً 3ساعته خوراک اتیلن شد» .

سپس در کمتر از 6روز بعد با خبر آتش‌سوزی مجتمع پتروشیمی بیستون در استان کرمانشاه روبه‌رو شدیم.

خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس روز جمعه 8مرداد گزارش کرد «یکی از مخازن حاوی بنزن واحد LAB پتروشیمی بیستون کرمانشاه آتش گرفت.

بر اساس این گزارش علت اصلی آتش‌سوزی مشخص نیست، اما بر اساس گفته مسئولان مربوطه گرمای هوا و اتصال برق احتمالات اولیه است» .

و نهایتاً بعد از گذشت 2روز از آتش‌سوزی پتروشیمی بیستون خبر آتش‌سوزی مجدد در پتروشیمی بوعلی منتشر شد.

خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس نوشت: «در جریان تعمیر واحد پارازایلن در مجتمع پتروشیمی بوعلی این واحد بار دیگر آتش گرفت. در این حادثه 9نفر از کارکنان این مجتمع دچار سوختگی شدند و مدیرعامل این مجتمع نیز به‌دلیل بروز عارضه قلبی راهی بیمارستان شد» .

همین خبرگزاری در این باره نوشت: «وقوع این حوادث در کمتر از یک ماه در صنعت پتروشیمی به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود» .

راستی وقوع 4 آتش‌سوزی ظرف مدت 20روز در صنایع پتروشیمی چیست؟

عامل این آتش سوزیها که با خسارت جانی و مالی عظیمی برای مردم محروم همراه بوده است کجاست؟

واضح و آشکار است آنچه در حاکمیت فاسد آخوندها اساساً اهمیت ندارد جان و مال مردم می‌باشد و دامن زدن به این مسائل از طرف باندها و روزنامه‌های وابسته به آنان تنها در جنگ قدرت برای کسب هژمونی بیشتر است.

به این نمونه‌ها توجه کنید:
روزنامه حکومتی شهروند12مرداد95 در ارتباط با آتش سوزیهای گسترده در صنایع پتروشیمی طی سال جاری نوشت: «صنعت پتروشیمی در سال 95، سال پرحادثه‌ای را پشت سر گذاشته است. حالا 9 سانحه آتش‌سوزی تنها در طول مدت 4ماه در حالی رخ می‌دهد که علت دقیق این سلسله حوادث مشخص نشده و بخش خصوصی و دولتی توپ تقصیر آتش سوزیها را در زمین هم پاسکاری می‌کنند» .

در نمونه دیگر خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران رژیم12مرداد95 این‌گونه نوشت: «بررسی آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری به‌طور متوسط هر 15روز یک حادثه در صنعت پتروشیمی کشور رخ داده است، یعنی 9 حادثه در کمتر از 140روز که با کمال تأسف چهار مورد از این حوادث با تلفات جانی همراه بوده و چهار حادثه منجر به آتش‌سوزی شده است» .

در نهایت این خبرگزاری در جمع‌بندی خود از این وقایع چنین نتیجه‌گیری کرده است که «وقوع 9 حادثه جدی در کمتر از پنج ماه دلیل لازم و کافی برای اثبات ناکارآمدی سیاستهای کلان مدیریت ارشد در این بخش است. » و باید «منجر به تغییر مدیریت در مجموعه پتروشیمی شود»

پاسخ این سؤال را بیژن زنگنه سر کرده وزرات نفت دولت آخوند روحانی این چنین جواب داد: «علت بروز حوادث متعدد آتش‌سوزی در صنعت پتروشیمی را عدم سرمایه‌گذاری لازم در بخش HSE و بی‌توجهی شرکتهای خصوصی‌سازی شده در صنعت پتروشیمی به این مقوله دانست و گفت: البته علت‌یابی دقیق بروز هر حادثه در دست بررسی است. » (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسم به تسنیم 2مرداد)

اما متقابلاً باندهای فاسد حکومت آخوندی که برای غارت اموال مردم خود را تحت پوش بخش خصوصی جازده و در صنایع پتروشیمی متمرکز شده‌اند بلافاصله واکنش داشتند از جمله:
یکی از کارگزاران رژیم به نام احمد مهدوی با عنوان دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرگزاری حکومتی مهر ضمن مقصر دانستن شرکت گاز در آتش‌سوزی خط اتیلن غرب، پیشاپیش با رو کردن دست وزیر نفت رژیم از احتمال فاجعه بزرگ نفتی در عسلویه هشدار داد و گفت: «دولتیها برای توجیه حوادث صرفاً دنبال متهم کردن بخش خصوصی نباشند» .

وی سپس ادامه داد: «عمده این حوادث به‌دلیل بی‌احتیاطی نیروی انسانی رخ داده و دولت با وجود آن که هزینه بالایی از شرکتهای پتروشیمی دریافت می‌کند تا خدماتی مانند فضای سبز، روشنایی، حراست، ایمنی و آتش‌نشانی به آنها ارایه دهد اما سطح تجهیزات، ماشین‌آلات و ناوگان لجستیکی آتش‌نشانی مناطق ویژه اقتصادی انرژی بسیار پایین است و به گسترده شدن دامنه آتش سوزیها دامن زده است» . (خبرگزاری حکومتی مهر 12مرداد) 95

در این کنش و واکنش به‌خوبی پیداست که آنچه در این میان برای باندهای غارتگر حاکمیت آخوندی فاقد کمترین اهمیت است، همانا اموال مردم و سلامت کارگران زحمتکشی است که که در این صنایع مشغولند.

این کارگزار حکومتی در نهایت دولت روحانی و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی را مقصر اصلی این آتش سوزیها معرفی می‌کند: «تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی دو منطقه ویژه اقتصادی انرژی ماهشهر و عسلویه اصلاً در سطح بالایی قرار ندارد، و این در حالی است که مدیریت این دو منطقه در دست شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دولت بوده و شرکتهای پتروشیمی خصوصی دخل و تصرفی در مدیریت این دو منطقه انرژی ندارند» . (خبرگزاری حکومتی مهر12مرداد95)

جان کلام این‌که عدم رعایت استاندارهای ایمنی و بی‌کفایتی کامل مدیریت در این بخش از صنایع ملی که تماماً نتیجه و محصول حاکمیت فاسد آخوندها و باندهای حاکم بر میهن است روزانه با حوادث مرگبار برای زحمتکش ترین اقشار این میهن و نابودی سرمایه‌های عظیم ملی، همراه می‌شود. باشد که با دست توانای همین زحمتکشان میهنمان تمامیت این نظام فاسد و ضد‌مردمی را از خاک پاک ایران‌زمین بزداییم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/647f673d-3d1b-43e0-9b44-3df1a3439fa9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات