728 x 90

-

آخرین تحولات سیاسی ـ نظامی عراق و سلب مصونیت از مالکی

-

تظاهرات مردم عراق علیه فساد
تظاهرات مردم عراق علیه فساد
در پی تصویب گزارش کمیته پارلمانی تحقیق درباره سقوط موصل و ارائه آن به قضاییه عراق که مالکی در صدر متهمین در آن قرار دارد؛ تلویزیون الجزیره با نقل اظهارات فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق در تأیید مصوبه کمیسیون رسیدگی به موضوع سقوط موصل؛ اعلام کرد: مالکی فاقد مصونیت است.
 
تلویزیون الجزیره با اعلام این خبر گفت: مجلس عراق پرونده سقوط موصل را به قضاییه فرستاد و ریاست‌جمهوری عراق تأکید کرد که مالکی مصونیتی ندارد.
 
به گزارش الجزیره سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق گفت: همه حوادث مربوط به سقوط موصل و کلیه اسامی وارد شده در گزارش بدون استثنا به قضاییه تحویل داده خواهد شد.
 
به گزارش الجزیره تصمیم مجلس عراق به تصویب گزارش کمیسیون پارلمانی رسیدگی به موضوع سقوط موصل چند روز بعد از تصویب اصلاحات عبادی توسط مجلس بود که به موجب آن معاونان رئیس جمهور از جمله مالکی برکنار شدند. الجزیره افزود: با حذف مالکی از همه مناصب دولتی او دیگر از هیچ مصونیتی که مانع مؤاخذه و حسابرسی از وی شود؛ برخوردار نیست.

به گزارش تلویزیون الجزیره کفاح محمود مشاور دفتر رئیس اقلیم کردستان عراق اظهارات مالکی در مورد این‌که کردها باعث سقوط موصل شده‌اند را رد کرد و گفت: بعد از برکناری و بیکار شدن مالکی اظهارات او در مورد کردها و این‌که آنها باعث سقوط موصل شده‌اند؛ مصداق یاوه‌گویی تبلیغاتی است.
کفاح محمود از قضاییه عراق خواست که مالکی را که مسبب فجایع کنونی در عراق است؛ محاکمه کند.
کفاح محمود افزود مالکی طی هشت سال حکومت کشور عراق را ویران کرد و آن را در سینی طلایی به گروه‌های تروریستی تقدیم کرد.

خبرگزاری کل العراق خبر داد: سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق دستور داد پرونده تحقیقات مربوط به سقوط موصل چاپ گرفته شود و جهت اطلاع مردم در دسترس آنان قرار گیرد.
 
به گزارش خبرگزاری کل العراق عماد الخفاجی سخنگوی رئیس پارلمان با صدور یک بیانیه اعلام کرد کسی حق ندارد رئیس پارلمان را از تحویل دادن گزارش سقوط موصل به قضاییه منع کند.
 
به گزارش تلویزیون العربیه الحدث دکتر باسل حسین نایب‌رئیس مرکز عراقی برای بررسیهای استراتژیک در مصاحبه با این تلویزیون اعلام کرد: بر اساس قانون نوری مالکی به‌دلیل دادن دستور عقب‌نشینی از موصل به نیروهای نظامی باید اعدام شود و مردم باید برای اجرای حکم او فشار بیاورند… دکتر باسل حسین افزود: مالکی بر اساس ماده 28دادگاه نظامی مجرم شناخته شده و بند دوم ماده 28 می‌گوید، کسی که دستور عقب‌نشینی داده است، یا آن را تسهیل کرده یا وسیله‌یی برای این کار فراهم کرده مجازاتش اعدام است.

در همین حال شبکه انگلیسی تلویزیون الجزیره و تلویزیونهای رافدین و البغدادیه از ادامه تظاهرات در شهرهای عراق و ایستادگی تظاهر کنندگان برای رسیدن به خواسته مجازات فاسدان و ایجاد تغییرات بنیادین در عراق خبر دادند.
شبکه انگلیسی تلویزیون الجزیره در گزارش خود بر نقش جوانان در تظاهرات علیه فساد و فاسدان تأکید کرد و به‌نقل از یک جوان در تظاهرات عراق گفت: «برای من هیچ گزینه دیگری جز این‌که به خیابانها بیایم و با فساد بجنگم؛ باقی نمانده است».
یک جوان دیگر به الجزیره گفت: «من خوشحالم و احساس افتخار می‌کنم زیرا گروه‌های ما، بزرگتر و بزرگتر شده‌اند. ما برتری خود را حفظ می‌کنیم و جمعهٴ هر هفته، حقوق اولیه انسانی خود را به شکل قانونی طلب می‌کنیم».
 
شبکه انگلیسی تلویزیون الجزیره افزود: بازگشت امید به پیر و جوان، خیلی سریعتر از آنچه که انتظار می‌رفت مسیر خود را طی می‌کند.
به گزارش تلویزیون البغدادیه خانم ایمان صراف فعال اجتماعی درباره حسابرسی فاسدان و تظاهرات مردم عراق گفت: برخی فاسدان توانستند با وجود برگزاری تظاهرات در روز جمعه هر هفته به خارج از عراق بروند در حالی که باید در عراق می‌بودند و حساب پس می‌دادند و باقدرت توسط مردم حسابرسی می‌شدند. ایمان صراف تأکید کرد: اما دیگر غیرممکن است که مردمی که طی سالیان گذشته از طرف فاسدان مورد ستم و ظلم واقع شده‌اند، ساکت بنشینند و به همین دلیل هر جمعه برای خلاصی عراق از همه فاسدان تظاهرات خواهد بود و به اذن خدا همه فاسدانی که به خارج عراق رفته‌اند؛ برای حسابرسی به عراق برگردانده خواهند شد...

به گزارش تلویزیون التغییر نیروهای آمریکایی، آموزش 4گردان عراقی را در قرارگاه تاجی آغاز کرده‌اند. التغییر گفت: هدف این است که این نیروها، امنیت بغداد را از دست شبه‌نظامیان خارج کنند و تحت کنترل خود بگیرند.
التغییر گفت: 4گردان نظامی عراقی که تعدادشان نزدیک به 3هزار رزمنده است در هیچ نبردی علیه داعش شرکت نخواهند کرد و هدف از تشکیل این نیرو خارج کردن پرونده امنیتی بغداد از دست شبه‌نظامیان است که به‌عنوان برگه فشار علیه اصلاحات اخیر حیدر العبادی به‌کار گرفته شدند.

همچنین بنا‌ به گزارش سایت نخست‌وزیر عراق؛ حیدر عبادی؛ روز دوشنبه با فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما و هیأت همراه وی دیدار کرد.
به گزارش سایت نخست‌وزیر عراق؛ این هیأت؛ برت مک کرک دستیار وزیر خارجه آمریکا به‌عنوان فرستاده اوباما و هیأت همراه وی را شامل می‌شد. در این دیدار مک گرک طرح اصلاحات حیدر العبادی را ستود و حمایت کامل خود را از آن اعلام کرد و آمادگی آمریکا را برای ایستادن در کنار عراق خصوصاً در مورد پرونده برق و فرستادن متخصصان برای یاری رساندن به افزایش صلاحیتها و تولید سیستم برق عراق اعلام کرد.
همچنین در این دیدار آموزش و مسلح کردن و افزایش توانایی نیروهای مسلح عراقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر کمک به بازسازی مناطق آزاد شده و بازگشت آوارگان تأکید شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/314ab944-a156-4ef8-b096-b73828b99f9b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات