728 x 90

حمايت جهاني از مقاومت ایران,

کنفرانس در پارلمان بلژیک، پیرامون وخامت وضعیت حقوق‌بشر در ایران

-

کنفرانس در پارلمان بلژیک
کنفرانس در پارلمان بلژیک
فراخوان منتخبان بلژیکی به لغو محاصره اشرفی‌ها در لیبرتی
حمایت از گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس

در کنفرانسی در پارلمان بلژیک که توسط کمیته بلژیکی پارلمانترها و شهرداران برای یک ایران دموکراتیک برگزار شد، نمایندگان پارلمان و شخصیتهای سیاسی به بحث و بررسی وضعیت وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها و افزایش اعدامها و سرکوب در دوران آخوند روحانی، هم‌زمان با مذاکرات اتمی، پرداختند.
سخنرانان این جلسه که روز 5می برگزار شد و توسط شهردار دیرک کلاس رئیس کمیته پارلمانترها و شهرداران بلژیکی برای یک ایران دموکراتیک اداره می‌شد عبارت بودند از: نمایندگان پارلمان بلژیک پیتر وان رومپوی نایب‌رئیس اول پارلمان فلامان، داوید کلارینوال از حزب لیبرال فرانسوی‌زبان، نله لینن از حزب لیبرال فلامان، الس وان هوف عضو کمیسیون خارجی پارلمان بلژیک و مسئول امور زنان حزب دمکرات‌مسیحی فلامان و دکتر آن کاپون عضو کمیسیون خارجی پارلمان بلژیک از حزب اتحاد ملی فلامانها (ائتلاف دولت) ؛ و دکتر آلخو ویدال کوآدراس رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت، پرفسور اریک داوید حقوق‌دان برجستهٴ بین‌ المللی از دانشکدهٴ حقوق بین‌المللی دانشگاه آزاد بروکسل و پیر گالان رئیس فدراسیون اومانیستهای اروپا و عضو پیشین سنای بلژیک.
سخنرانان به لغو محاصره ضدانسانی اشرفی‌ها در لیبرتی فراخوان دادند و همچنین حمایت خود را از گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در پاریس در روز 23خرداد اعلام کردند.
در اطلاعیهٴ مطبوعاتی صادر شده در پایان این کنفرانس ضمن محکوم کردن سرکوب و حشیانه و موج اعدام‌های فزاینده توسط رژیم آخوندی و حمایت از طرح ماده‌یی مریم رجوی به‌عنوان الگویی برای برپایی یک جمهوری دموکراتیک و کثرت‌گرا بر پایه آرای عمومی در ایران و زندگی مسالمت‌آمیز در منطقه، از پایمال شدن حقوق مجاهدان لیبرتی ابراز نگرانی شده و بر لزوم رعایت و تضمین حقوق آنها به‌عنوان پناهندگان ثبت شده توسط کمیساریای عالی پناهندگان، تأکید شده است.

شهردار دیرک کلاس - رئیس کمیته پارلمانترها و شهرداران بلژیکی برای یک ایران دموکراتیک
در آغاز این کنفرانس دیرک کلاس رئیس کمیته پارلمانترها و شهرداران بلژیکی برای یک ایران دمکراتیک، تصریح کرد:
ما این جلسه را به‌دلیل نیاز مبرم در برجسته‌کردن موارد وحشتناک نقض حقوق‌بشر در ایران برگزار کرده‌ایم. دو سال پیش روحانی رئیس‌جمهور (رژیم) ایران شد. وی وانمود کرد که با احمدی‌نژاد فرق دارد و در غرب فکر کردند که او شخص مدره‌یی است،
اما دو سال بعد واقعیت چیز دیگری است. (رژیم) ایران با ۱۶۰۰ اعدام تنها طی ۲ سال، بالاترین رقم اعدام در جهان را نسبت به جمعیت داراست. آنها بسیاری از جوانان و معترضان را تحت نام قاچاقچی مواد مخدر اعدام می‌کنند و زنان را به‌طرز وحشیانه‌یی سرکوب می‌کنند.
ما بر این عقیده‌ایم که هر گونه گسترش روابط با (رژیم) ایران باید منوط به پیشرفت در زمینهٴ حقوق‌بشر باشد. این چیزی است که مردم ایران از ما در اروپا انتظار دارند. به‌عنوان نمایندگان منتخب مردم اروپا، ما نباید دموکراسی و حقوق‌بشر در ایران را به‌خاطر تجارت و معاملهٴ هسته‌یی فراموش کنیم.
دیرک کلاس سپس به جلسه رسمی استماع کنگرهٴ آمریکا با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت اشاره کرد، و گفت: خانم رجوی در این جلسه به‌وضوح گفت که رژیم ایران پدرخواندهٴ داعش و منبع اصلی صدور افراط‌گرایی در منطقه است. حضور وی در این استماع پوشش خبری زیادی را در مطبوعات بین‌المللی به‌همراه داشت. من به ایشان و مقاومت ایران برای این موفقیت تبریک گفتم. مطمئنم که شما نیز با من موافقید که اگر به‌جای آخوندها، خانم رجوی رهبر ایران بود، وضعیت در ایران و منطقه با امروز بسیار متفاوت بود. او مدافع برابری جنسیتی، جدایی دین از دولت، حقوق اقلیتها، لغو شکنجه و حکم اعدام است. من امیدوارم که ما بتوانیم به مقاومت ایران کمک کنیم که با دولتهای ما در اروپا گفتگو کنند. من از دولت خود و نماینده عالی اتحادیه اروپا می‌خواهم تا با شورای ملی مقاومت ایران وارد دیالوگ بشوند. این دیالوگ به ما کمک می‌کند تا تصمیم های بهتری برای آینده ایران اتخاذ نمائیم.
خیلی متشکرم..

دکتر آلخو ویدال کوادراس-رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت
دکتر آلخو ویدال کوادراس سخنران بعدی این کنفرانس، در شروع سخنانش با یادآوری سفرش به اشرف و دیدار با اشرفی‌ها، گفت: من این شانس را داشتم که با صدها تن از اشرفیها رو در رو صحبت کنم. انگیزه، روحیه و میزان تعهد و فداکاری بالای آنها مرا به‌شدت تحت تأثیر قرار داد. پس از سال ۲۰۰۹ و سپردن حفاظت این پناهندگان به عراق از سوی آمریکا ما دیگر امکان ملاقات با آنها و یا بازدید از کمپ را نداشتیم. در نقض آشکار قوانین بین‌المللی، ملاقات با وکلا، نمایندگان پارلمان و سازمانهای غیردولتی کاملاً متوقف شد.
آلخو ویدال کوادراس سپس بر لزوم لغو محاصره ضدانسانی لیبرتی تأکید کرد، و افزود: «بسیار ضروری است که پرونده کمپ لیبرتی از دست مقامات عراقی که دستورات خود را از (رژیم) ایران دریافت می‌کنند خارج شود.
رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت در ادامه سخنانش، گفت:
من هر سال در گردهمایی سالانهٴ مقاومت ایران در پاریس شرکت می‌کنم. این گردهمایی هر سال بزرگ‌تر و بزرگ‌تر برگزار می‌شود و بیانگر قدرت واقعی و محبوبیت این جنبش به رهبری خانم رجوی است. سال گذشته صد هزار نفر شامل صدها نماینده مجلس از اروپا و آمریکا، نمایندگان پیشین مجلس، نمایندگان محلی، مقامات بالای دولتهای پیشین و شخصیتهای بین‌المللی در این گردهمایی شرکت کردند. گردهمایی بعدی روز شنبه ۱۳ ژوئن در پاریس برگزار خواهد شد و من مانند هر سال برای ابراز همبستگی با مردم ایران و ساکنان کمپ لیبرتی، دوباره در آن شرکت خواهم کرد. دوستان عزیز ما نه سلاح داریم و نه پست دولتی، اما به‌دلیل این‌که ما نمایندگان مردممان هستیم، نفس حضورمان بهترین حمایت از اپوزیسیون دموکراتیک ایران و ساکنان کمپ لیبرتی به‌حساب می‌آید.

نله لینن - نماینده پارلمان بلژیک
نله لینن نماینده پارلمان بلژیک در سخنرانی خود، با یادآوری شرکتش در کنفرانس روز جهانی زن در برلین، اظهار داشت:
با دیدن تعداد جوانان و حامیان مقاومت ایران در کنفرانس برلین، بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. این تجربه‌یی بود که من هرگز در زندگی‌ام آن را فراموش نخواهم کرد. حال می‌توانم حدس بزنم گردهمایی که (در پاریس برگزار می‌شود) چه عظمتی خواهد داشت. می‌توانم به همکارانم توصیه کنم که شرکت در این جلسه در پاریس، یک موقعیت استثنایی است. تعداد شرکت کنندگان در این جلسات همیشه مرا شگفت‌زده کرده و تحت تأثیر قرار داده است و برایم امید برای یک زندگی بهتر در ایران فردا را تداعی کرده است. مورد دیگری که مرا تحت تأثیر خود قرار داد سخنرانی خانم رجوی بود که در آن تأکید کرد، قدرت زنان، بزرگترین چالش بنیادگرایی اسلامی است. من با حرف ایشان موافقم و باور دارم که به‌کارگیری نیروی زنان، کلید تغییر دموکراتیک در ایران و خاورمیانه است. این کلید غلبه بر بنیادگرایی اسلامی است».
نله لینن در ادامه، افزود: «مثل همیشه می‌خواهم به همهٴ خواهرانم در کمپ لیبرتی در عراق درود بفرستم. این زنان شجاع علیه آخوندها که پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ آزادیهای آنها را به‌سرقت بردند برخاستند. این زنان طی بیش از سه دهه، هم‌چنان محکم و استوار در حال مبارزه هستند. آنها با فداکاری و تحمل شکنجه‌های فراوان در زندانها، از اهداف و عقاید سیاسی خود دست برنداشتند. در سالهای اخیر بسیاری از آنها جان باخته‌اند و چندین نفر از آنها نیز توسط نیروهای سرکوبگر مالکی تحت‌امر رژیم تهران در عراق، به گروگان گرفته شدند. چندین نفر از آنها نیز به‌دلیل محاصره ضدانسانی پزشکی جان خود را از دست دادند. آنها به سمبل همهٴ زنان تحت ستم تبدیل شده‌اند؛ زنانی که برای به‌دست آوردن حقوق خود مایل به مبارزه هستند. آنها سرمایه‌های آینده ایران آزاد فردا هستند.
من معتقدم ما همه وظیفه داریم از آنها حمایت کنیم و از دولتهای خود و جامعه بین‌المللی بخواهیم، امنیت و حفاظت آنها را در کمپ لیبرتی تضمین کنند و با فشار بر دولت عراق از آنها بخواهند تا محاصره ضدانسانی پزشکی را بردارند.
خانم نله لینن در پایان تأکید کرد: می‌خواهم مجدداً بر تعهد خود در حمایت از جنبش شما تا بر قراری آزادی و دموکراسی در کشورتان، تأکید کنم. عمیقاً امیدوارم که روزی همراه با شما به ایرانی آزاد خواهم رفت. من در آینده هم‌چنان از شما حمایت خواهم کرد».

پیتر وان رومپوی - نایب‌رئیس اول پارلمان فلامان بلژیک
پیتر وان رومپوی نایب‌رئیس اول پارلمان فلامان بلژیک در سخنرانی خود، تأکید کرد:
جدای از اعلام حمایت ما از مبارزه شما، دلیلی که ما امروز اینجا جمع شده‌ایم این است که به شما بگوییم، مبارزه شما مبارزه ما است. مبارزه شما برای آزادی و حقوق‌بشر همچنین مبارزه ما در اروپا است و ما شجاعت شما را بسیار تحسین می‌کنیم. به‌عنوان یک سیاستمدار من آرزو دارم که شاهد برقراری دموکراسی در ایران باشم. به‌عنوان یک وکیل این آرزو را دارم که عدالت برای مردم ایران به‌طور یکسان اجرا شود و هیچ‌کس بالاتر از قانون و یا پایین‌تر از قانون نباشد. و به‌عنوان یک جوان هم آرزو دارم، همهٴ مردم ایران اعم از کودکان، مردان و زنان، همگی طعم شیرین و واقعی آزادی را در زندگی‌شان بچشند. دموکراسی بهترین حافظ شما است.

داوید کلارینوال - نماینده پارلمان بلژیک
داوید کلارینوال نماینده پارلمان از حزب لیبرال فرانسوی‌زبان به تجربه شرکتش در گردهمایی‌های مقاومت ایران پرداخت، و گفت: من بسیار تحت تأثیر انگیزهٴ واقعی و گرمایی بودم که این گردهمایی بسیار بسیار بزرگ از خود ساطع می‌کند.
من همچنین بسیار تحت تأثیر خانم رجوی بودم که سخنرانی فوق‌العاده قوی ایراد کرد. امروزه کشور ما توسط تروریسم و افراط‌گرایی مورد تهدید قرار گرفته است لذا فکر می‌کنم حمایت از نیروهای دموکراتیک و مسلمانهای میانه‌رو در سراسر جهان و به‌طور خاص در ایران، یک وظیفه است که ما اینجا در اروپا و در بلژیک باید بر عهدهٴ خود بدانیم.
برای کمک به مبارزه در ایران و برای این‌که بتوانیم در کنار آنها فعالیت کنیم تا آنها بتوانند سرانجام رژیم آخوندها را سرنگون کنند.

الس وان هوف - عضو کمیسیون خارجی پارلمان بلژیک و مسئول امور زنان حزب دمکرات‌مسیحی فلامان:
«من رئیس یک جنبش سیاسی بزرگ برای زنان در بلژیک هستم و ۴۰۰۰۰ نفر را نمایندگی می‌کنم که هر روز برای برابری حقوق زنان تلاش می‌کنیم.
حمایت از حقوق زنان همان حمایت از حقوق‌بشر است. مبارزه برای دموکراسی، حقوق‌بشر و آزادی یک مبارزه جهان‌شمول است. پارلمان بلژیک از افرادی که این چالش را پذیرفته و وارد این مبارزه می‌شوند حمایت می‌کند. در همین رابطه من خوشحالم که اپوزیسیون اصلی ایران تحت رهبری مریم رجوی راه را باز کرده تا دختران و زنان بسیاری مسئولیتهای سنگینی را در مبارزه با بنیادگرایی به‌دوش بکشند. به‌عنوان مثال مسئولان اول سازمان مجاهدین از زنان این سازمان بوده‌اند».
مسئول امور زنان حزب دمکرات‌مسیحی فلامان بلژیک در پایان سخنانش، گفت: «می‌خواهم همبستگی خود را با مخالفان ایرانی در کمپ لیبرتی در عراق به‌ویژه زنان در این کمپ اعلام کنم. من به حمایت از مبارزه شما برای آزادی، دموکراسی و برابری در ایران ادامه خواهم داد. امیدوارم همراه با همکارانم امسال به گردهمایی پاریس بروم و از نزدیک شاهد مبارزه شما برای حقوق‌بشر و حقوق زنان باشم».

پروفسور اریک داوید - حقوق‌دان برجسته بین‌المللی
پرفسور اریک داوید، حقوق‌دان برجستهٴ بین‌المللی با ذکر تاریخچه‌یی از حضور قانونی مجاهدین در عراق و با تأکید بر استاتوی حقوقی اشرفی‌ها به‌عنوان پناهنده، به سفر خود به اشرف اشاره کرد، و گفت: اشرف نوعی از باغ در میان بیابان بود که توسط اعضای سازمان مجاهدین ساخته شده بود و یک محل واقعاً فوق‌العاده بود. لذا حملات عراق علیه اعضای این سازمان در این کمپ ناقض برخی از پایه‌یی‌ترین حقوق بین‌المللی بود.
وی سپس با ذکر نمونه‌هایی از جنایتها و محدودیتهایی که توسط مزدوران رژیم ایران بر مجاهدان اشرفی اعمال شده افزود: اینها جنایات علیه قانون جزایی و جنایت علیه بشریت است که به دادگاه کشاندن عاملان آن‌را الزام‌آور می‌کند. جابه‌جایی اجباری ساکنان اشرف به لیبرتی هم خود به سلسله‌یی از نقض قوانین بین‌المللی منجر شد
و در پایان سوء‌استفاده چندگانه علیه ساکنان کمپ به‌اصطلاح لیبرتی که در واقع آزار و اذیت است و در نتیجه خود جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود؛ به این معنی است که در استاتوی تعریف‌ شده مادهٴ ۷ در دادگاه جنایی بین‌المللی قید شده است.
تنها جرم آنها این است که برای برقراری یک دولت غیرمذهبی و دموکراتیک در ایران تلاش می‌کنند. چیزی که این‌قدر مورد تنفر مقامات (رژیم) ایران قرار دارد رژیمی که یکی از بدترین‌ رژیمهای موجود در کل جهان امروز است، از کلمات و از تصاویر ترس دارد و یک نوع لکهٴ چرکین بر چهرهٴ جامعه بشر معاصر است.

پیر گالان - رئیس فدراسیون اومانیستهای اروپا و عضو پیشین سنای بلژیک:
بیش از ۱۰ سال است که از فعالیتهای مقاومت ایران حمایت می‌کنم. چرا که فکر می‌کنم تلاش آنها برای برقراری دموکراسی مهم است و به‌طور خاص حمایت از کسانی که این مبارزه را به‌رغم همهٴ مشکلات با شجاعت و بردباری به‌پیش می‌برند. امروز مقاومت ایران در سطح بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده و مشروعیت خود را کسب کرده است همچنین بسیار خوشحالم که رئیس‌جمهور منتخب مقاومت ایران، امروز این امکان را دارد که در برابر یک جلسه رسمی کمیته خارجی کنگرهٴ آمریکا شهادت بدهد.
پیر گالان در ادامه سخنانش، گفت: «مردم ایران یک ملت بزرگ هستند و یک تاریخ بسیار غنی دارند. ما علاقه و منافع بسیاری داریم که آنها بتوانند جایگاه خود را دوباره در بین جامعه ملل کسب کنند و در یک هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با کشورهای منطقه.

دکتر آن کاپون - نماینده پارلمان بلژیک از حزب اتحاد ملی فلامانها (ائتلاف دولت): 
وی با اشاره به تشدید نقض حقوق‌بشر، به‌ویژه سرکوب زنان، در دوران روحانی، خاطرنشان کرد:
«در یک مورد تکان‌دهنده در سال گذشته دختری که از خود در برابر تعرض یکی از عاملان رژیم دفاع کرده بود اعدام شد. ریحانه جباری هفت سال را در زندان به‌سر برد و به‌طور مداوم تحت شکنجه قرار گرفت. حقوق‌بشر باید معیار روابط با سایر کشورها باشد. من قویاً باور دارم که هر گونه رابطه سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی با (رژیم) ایران باید منوط به بهبود وضعیت حقوق‌بشر در این کشور باشد. حقوق زنان، کودکان و افراد با گرایشات مختلف نیز شامل این موضوع می‌شود. اگر ما این پیش‌شرط حقوق‌بشر را حذف کنیم، در جنایاتی که رژیم علیه مردم خود مرتکب می‌شود سهیم خواهیم بود».
دکتر آن کاپون در سخنرانی خود، اضافه کرد: «من از این‌که مقاومت ایران توسط خانمی مانند مریم رجوی رهبری می‌شود تحت تأثیر قرار گرفته‌ام و باور دارم که رهبری زنان می‌تواند کلید تغییر دموکراتیک در ایران باشد. از برگزاری این برنامه تشکر می‌کنم و به شورای ملی مقاومت ایران می‌گویم، هرگز تسلیم نشوید و به مبارزه ادامه بدهید؛ چرا که در نهایت دموکراسی است که پیروز می‌شود».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/807d7573-511c-4a31-9195-8faaf260c779"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات