728 x 90

حمايت جهاني از مقاومت ایران,

گردهمایی نوروزی در پارلمان انگلستان - همبستگی با مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی در لیبرتی

-

دیوید جونز نمایندهٴ پارلمان انگلستان از حزب محافظه‌کار
دیوید جونز نمایندهٴ پارلمان انگلستان از حزب محافظه‌کار
گردهمایی نوروزی در پارلمان انگلستان با حضور نمایندگان از تمامی احزاب هر دو مجلس این کشور، حقوقدانان برجسته، وکلا و مدافعان حقوق‌بشر و حقوق زنان برگزار شد.

شخصیتهای شرکت کننده در این گردهمایی عبارت بودند از:
دیوید جونز نمایندهٴ پارلمان انگلستان از حزب محافظه‌کار و وزیر ولز در کابینهٴ دیوید کامرون تا ژوئیة 2014
سر دیوید ایمس نمایندهٴ پارلمان انگلستان و رئیس مشترک کمیته پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران
لرد کارلایل رئیس مشترک کمیته پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران
سر آلن میل نماینده پارلمان انگلستان و معاون گروه سوسیالیستها در شورای اروپا
نمایندگان پارلمان انگلستان: دکتر متیو اوفورد، دیوید کرازبی، سر راجر گیل، سر باب راسل و جان فرانسیس اسپلار
نمایندگان مجلس اعیان انگلستان: لرد تونی کلارک رئیس پیشین حزب کارگر، لرد مگینس و لرد کاتر
لیدی ولری کوربت مدافع برجستهٴ حقوق‌بشر و حقوق زنان
کیرستی بریملو رئیس کمیته حقوق‌بشر جامعه حقوقدانان انگلستان و ولز
پروفسور بیل باورینگ عضو برجستهٴکمیته حقوق‌بشر جامعه حقوقدانان انگلستان و ولز
و دیوید وون حقوقدان برجسته با رتبهٴ مشورتی ملکه

سخنرانان گردهمایی نوروزی در پارلمان انگلستان در سخنرانی‌های خود فرا رسیدن نوروز را به مردم و مقاومت ایران و اشرفی‌ها در لیبرتی تبریک گفتند و ابراز امیدواری کردند که در سال نو، سرکوب در ایران پایان یابد و تغییر دموکراتیک به‌دست مقاومت ایران محقق شود.
نمایندگان برجستهٴ مجلسین انگلستان در اظهارات خود درباره مذاکرات هسته‌یی جاری بین رژیم آخوندی و کشورهای پنج به‌علاوه یک، به قطعنامه پارلمانی ثبت‌شده 342 تحت عنوان «رژیم ایران و تسلیحات اتمی» که توسط بیش از 110 نماینده از جمله 10 وزیر پیشین مورد حمایت قرار گرفته اشاره کردند؛ این قطعنامه که در آبان‌ماه سال 93 به‌ثبت رسید، ضمن حمایت از مقاومت ایران به‌خاطر افشای برنامه مخفی اتمی رژیم، به اتخاذ یک سیاست قاطع برای مقابله با تاکتیک‌های فریبکارانهٴ حکومت آخوندی فرا می‌خواند و تأکید می‌کند: هر گونه توافق هسته‌یی باید در برگیرندهٴ اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت و توقف غنی‌سازی باشد و دسترسی آزادانه و بدون مانع بازرسان آژانس را به تمامی سایتهای مورد ظن و مشکوک تأمین کند.

در ابتدای این گردهمایی، دیوید جونز نمایندهٴ پارلمان و وزیر پیشین ولز در کابینهٴ دیوید کامرون با اشاره به قطعنامه 342 پارلمان انگلستان، گفت:
تنها چند هفته پیش شورای ملی مقاومت وجود یک سایت غنی‌سازی هسته‌یی ناشناخته در ایران را افشا کرد. بنابراین فکر می‌کنم تمام کسانی که قطعنامه (342) را امضا کردند می‌گویند، واقعاً ما در انجام این کار در مسیر بسیار صحیحی بودیم و هشدارهایی که ما دادیم توجیه ‌پذیرند.
ما همچنین در این دوره (قطعنامه) 343 را در مورد کمپ لیبرتی مطرح کردیم که توسط بیش از 110نفر از اعضای مجلس عوام مورد حمایت قرار گرفت... سازمان ملل متحد، دولت ما و دولت عراق باید اقدام فوری برای (لغو) محاصره غیرانسانی کمپ لیبرتی با شناسایی آن به‌عنوان یک کمپ پناهندگان سازمان ملل‌متحد و تضمین ایمنی، امنیت و حقوق ساکنان آن انجام بدهند و خوشوقتم که بگویم آن نظرات توسط کمیته حقوق‌بشر کانون وکلای انگلستان و ولز و همچنین جامعه وکلا تکرار شد.
جامعه بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل و ایالات متحده حالا یک وظیفه برای تضمین موقعیت ساکنان کمپ لیبرتی دارند. آنها در حال حاضر تحت محاصره عملی نیروی قدس هستند و من معتقدم همهٴ اعضای جامعه بین‌المللی باید برای این‌که به کمپ لیبرتی موقعیت پناهندگی داده شود فشار بیاورند

سپس لرد کارلایل رئیس مشترک کمیته پارلمانی بریتانیایی برای آزادی ایران در سخنرانی خود به وضعیت وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران هم‌زمان با مذاکرات هسته‌یی پرداخت، و گفت:
من برای یک لحظه قبول نمی‌کنم که حقوق‌بشر را از مذاکرات هسته‌یی جدا کنیم. به نظر من، مذاکرات هسته‌یی بر اساس اعتماد به یک رژیم غیرقابل اعتماد، با فرض این‌که بعداً ما می‌توانیم یک بحث معنی‌دار در مورد نقض وحشتناک حقوق‌بشر در ایران داشته باشیم، فقط احمقانه است. علاوه بر این، برای من خیلی دشوار است باور کنم آنها برنامه هسته‌یی خود را ادامه نحواهند داد، صرف‌نظر از این‌که در این مذاکرات چه تصمیمی گرفته شود.
لرد کارلایل آنگاه به حمایت از شورای ملی مقاومت به‌عنوان آلترناتیو معتبر برای تغییر رژیم در ایران فراخوان داد و سپس بر لزوم رعایت حقوق اشرفی‌ها در لیبرتی تأکید کرد. و در پایان مجدداً نوروز را به حاضرین تبریک گفت.
سخنران بعدی این گردهمایی نوروزی، حسین عابدینی با اشاره به بیش از 30سال سرکوبگری رژیم آخوندی علیه مردم ایران، گفت:
این رژیم هر سیاستی را هم که اتخاذ کند و هر مسیری را هم که در پیش گیرد، نمی‌تواند از سرنگونی محتوم خود به‌دست مردم و مقاومت ایران گریزی داشته باشد.
وی سپس از یاران فقید مقاومت در انگلستان هم‌چون لرد کوربت، لرد جانستون و لرد فریزر یاد کرد، و افزود:
آرزوی بزرگ هر ایرانی در سال جدید، ایران آزادی است که بتوانند آزادانه در آن زندگی کنند.
امیدوارم هر چه زودتر، مردم ما بتوانند در یک ایران آزاد و دموکراتیک از دوستان پارلمانترمان، به‌خاطر حمایتها و تلاشهایتان به‌نحوی که شایسته و درخور شما باشد، در یک جشن بزرگ، استقبال به‌عمل آورند.
سر آلن میل نمایندهٴ پارلمان انگلستان و نایب‌رئیس گروه سوسیالیستها در شورای اروپا در سخنرانی خود، گفت: ما از خانم رجوی و کارزار بین‌المللی که وی برای آزادی ایران رهبری می‌کند بسیار سپاسگذاریم و بی‌نهایت از او قدردانی می‌کنیم. او سنگر دموکراسی است و ما جداً از کاری که وی انجام می‌دهد سپاسگذاریم. نکته دومی که می‌خواهم به آن اشاره کنم ابراز قدردانی از کسانی است که در حمایت از ایران در این ساختمان کار می‌کنند. ما با شما و مردم شما خواهیم بود.
ما آن‌قدر ادامه می‌دهیم تا این‌که شما به پیروزی برسید. پیروزیی که مطمئنا، و امیدوارم به‌زودی، به آن دست‌یابید.
پس از آن دیوید کرازبی نمایندهٴ پارلمان انگلستان ضمن تأکید بر حمایت گسترده منتخبان انگلیسی از مقاومت ایران، اظهار داشت:
بسیار مفتخریم که به ما اجازه دادید در جشن نوروزی شما شرکت کنیم. فقط می‌خواستم به ساکنان کمپ لیبرتی عید را تبریک بگویم. سال جدید زمانی است که ما می‌بایست از دموکراسی در ایران حمایت کنیم.

سر دیوید ایمس نماینده ارشد پارلمان انگلستان و رئیس مشترک کمیته پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران در سخنرانی خود، با تبریک فرا رسیدن سال نو به اشرفی‌ها، مردم ایران و جوامع ایرانیان در انگلستان، گفت:
می خواهم از این فرصت استفاده کرده برای دوستان ایرانیمان در لندن، انگلستان، کمپ لیبرتی و طبیعتاً مردم ایران، سال نوی خوبی آرزو کنم. سال پایان حکومت شر ملاها، و یک شروع جدید برای حکومت مردمی در ایران. (رژیم) ایران یک نیروی شر است؛ نیرویی است که به ترویج استبداد و سرکوب در داخل و صدور تروریسم و ​​بنیادگرایی اسلامی در خارج از کشور مشغول است. به هیچ‌وجه نباید هیچ همکاری با رژیم ایران در عراق و یا سوریه (صورت گیرد). به‌عکس، رژیم ایران باید از عراق و سوریه بیرون انداخته شود. هر گونه توافق هسته‌یی باید شامل اجرای قطعنامه‌ های شورای امنیت سازمان ملل و توقف غنی‌سازی اورانیوم علاوه بر امضای پروتکل الحاقی با دسترسی بدون مانع بازرسان آژانس به تمام سایتهای مشکوک (رژیم) ایران باشد. پرونده نقض سیستماتیک حقوق‌بشر (رژیم) ایران باید به‌منظور محاکمه مقامات رژیم برای جنایت علیه بشریت، به شورای امنیت ملل‌متحد و دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده شود».
سر دیوید ایمس سپس به وضعیت اشرفی‌ها در لیبرتی پرداخت، و تأکید کرد:
کمپ لیبرتی، خانهٴ اعضای اپوزیسیون ایران باید به‌عنوان کمپ پناهندگی تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان به‌رسمیت شناخته شود و محاصره پزشکی و سوخت در کمپ باید پایان یابد. اگر به هر دلیلی، جامعه بین‌المللی، سازمان ملل‌متحد و یا ایالات متحده تمایلی به‌ پا پیش ‌گذاشتن برای حفاظت از پناهندگان ایرانی بی‌دفاع در کمپ لیبرتی ندارند، پس تنها کار اخلاقی و صادقانه این است که حداقل سلاحهای آنها به آنها داده شود، تا بتوانند از خود و خانه‌های خود در برابر تجاوز شبه‌نظامیان تحت حمایت (رژیم) ایران حفاظت کنند. نخست‌وزیر دیوید کامرون به خبرگزاری رویتر گفت، جایگزینهای توافق هسته‌یی با (رژیم) ایران جذاب نیستند. آنچه من می‌خواهم بگویم این است که یک جایگزین جذاب وجود دارد، و آن کمک به مردم ایران برای پایان دادن به دیکتاتوری مذهبی در کشورشان است!
بنابراین آقای نخست‌وزیر، ما این نقشهٴ مسیر را برای یک جایگزین جذاب‌تر که وجود دارد پیشنهاد می‌کنیم این نه تنها تلاش آخوندها را برای سلاحهای هسته‌ای را به پایان می‌رساند بلکه صدور تروریسم و ​​بنیادگرایی اسلامی را با یک تصمیم سیاسی متوقف می‌کند. از مردم و مقاومت ایران برای تغییر دموکراتیک حمایت کنید. امیدوارم، با تمام تلاشهای مشترکمان، امسال سالی باشد که ایران آزاد شود. همان‌طور که دوست عزیز و همکارم لرد کوربت همیشه می‌گفت، امید من این است که سال جدید ایرانی بعدی را با همهٴ شما در ایران آزاد جشن بگیریم و من قول می‌دهم بیشترین تلاشهایم را برای کمک به شما جهت محقق‌کردن آن بکنم.

در ادامه گردهمایی نوروزی در پارلمان انگلستان، لیدی ولری کوربت مدافع برجستهٴ حقوق‌بشر و حقوق زنان پس از یادآوری نقض مکرر تعهدات داده شده به اشرفی‌ها طی سالیان اخیر، به بی‌واکنشی جامعه بین‌المللی در قبال جنایات رژیم آخوندی انتقاد کرد، و گفت:
رابین (کوربت) همیشه می‌گفت، استمالت از آخوندهای قاتل راه درستی برای مقابله با زورگویان نیست. ما به‌تازگی روز (جهانی) زن را جشن گرفتیم و مقاومت ایران توسط یک زن قوی رهبری می‌شود. مریم رجوی درگیر مبارزه با یکی از بدترین دیکتاتوریهای مذهبی است که بانکدار تروریسم در سراسر دنیا است. در کمپ لیبرتی یک‌هزار زن شجاع همراه با مردان هموطنشان علیه رژیم ایران مبارزه می‌کنند.
با رهبری این زنان، شورای ملی مقاومت ایران هرگز از اهداف آزادی، دموکراسی، عدالت و مساوات در کشور دست برنخواهد داشت. این روحیه قوی بود که رابین (کوربت) را برانگیخت تا از شورای ملی مقاومت در سال ۱۹۸۹ پشتیبانی کند. او به عهد خودش وفا کرد تا سال ۲۰۱۲ که از میان ما رفت. اما خوشوقتم که راه او ادامه دارد.
لرد کارلایل، سر دیوید ایمس، دیوید جونز، لرد کلارک، لرد آلتون و دیگر پارلمانترها کاری را که رابین آغاز کرده بود ادامه می‌دهند، او کار گروه پارلمانی برای آزادی ایران را شروع کرد. من برای حفاظت کمپ لیبرتی آرزوی موفقیت دارم. دولتها باید اذعان کنند که لیبرتی یک کمپ پناهندگی است و از سازمان ملل و دولت کنونی عراق بخواهند همین کار را انجام دهند.

دیوید وون حقوقدان برجسته با رتبهٴ مشورتی ملکه ضمن یادآوری خاطراتی از همکاریهایش با لرد اسلین فقید برای درهم‌شکستن برچسب تروریستی علیه مقاومت ایران و پیروزی‌هایی که در این زمینه به‌دست آمد، تأکید کرد:
(ما) در هر موردی به شما وفادار خواهیم بود و از شما در همه کارهایتان پشتیبانی خواهیم کرد. اهداف مجاهدین، اهداف دموکراسی، اهداف حقوق‌بشر و اهداف کمپ لیبرتی اهداف همیشگی ما است.
بهار فرا رسیده و سال آینده سال مهمی برای ما است. سال تغییر و تغییر سیاسی که به شما و دیگران بستگی دارد.

پس از آن کیرستی بریملو رئیس کمیته حقوق‌بشر جامعه حقوقدانان انگلستان و ولز در سخنرانی خود، ضمن تبریک نوروز به حاضرین گفت:
به‌تازگی ما در مورد نقض حقوق‌بشر که در کمپ لیبرتی در حال وقوع است نامه‌یی به بان کی‌مون نوشتیم و به پیگیری این موضوع با ملل‌متحد ادامه خواهیم داد تا بدانند که آنها واقعاً باید در رابطه با این کمپ دست به‌عمل بزنند. ما از شما حمایت خواهیم کرد و به‌عمل خود برای کمک به افرادی که در آن کمپ هستند ادامه خواهیم داد. شما از حمایت ما برخوردارید.
کیرستی بریملو در پایان سخنانش حمایت تمام‌حزبی نمایندگان پارلمان انگلستان از مقاومت ایران را امر بسیار مهمی توصیف کرد.

سخنران بعدی گردهمایی لندن، پروفسور بیل باورینگ عضو برجستهٴکمیته حقوق‌بشر جامعه حقوقدانان انگلستان و ولز، به فعالیتهای این کمیته در حمایت از اشرفی‌ها طی سالیان اخیر و تلاشهای مستمر لرد اسلین فقید در پشتیبانی از مجاهدین اشاره کرد، و با یادآوری حقوق مجاهدان اشرفی در لیبرتی گفت:
در کمپ لیبرتی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حقوق‌بشر وجود دارد. وظیفه همه در این اتاق این است که کاری کنند تا دولت انگلستان و سایر دولتهای اروپایی و ما امیدوارم دولت آمریکا این مهم را در اولویت دستور کاری خود قرار بدهند.

لرد تونی کلارک عضو برجسته مجلس اعیان و رئیس پیشین حزب کارگر انگلستان ضمن تبریک نوروز به مجاهدان در کمپ لیبرتی تأکید کرد: من حتی به یک کلمه در مورد صلح‌آمیز بودن فعالیتهای اتمی رژیم ایران باور ندارم. من معتقدم که آنها هم‌چنان به‌رغم افشاگریهای شورای ملی مقاومت که از سالها پیش برنامه مخفی اتمی این رژیم را افشا کردند، هم‌چنان به فعالیتهایشان برای دستیابی به بمب اتمی ادامه می‌دهند.
این مسئولیت ماست که اطمینان حاصل کنیم که این دستور کار گسترده‌تر شود به‌نحوی‌که افراد در این پارلمان، در پارلمان اروپا و آمریکا به این باور برسند که اگر می‌خواهند با آخوندها بنشینند باید حواسشان را بسیار بسیار جمع کنند.
لرد کلارک در پایان تأکید کرد: ما امروز اینجا هستیم تا نوروز را جشن بگیریم و اراده‌مان را برای دیدن این‌که آخوندها مورد حسابرسی قرار بگیرند محکمتر کنیم. و این امر به‌زودی فراخواهد رسید.
جان اسپلر عضو مجلس عوام با اشاره به پتانسیل بالای اجتماعی در داخل ایران و همچنین
تمدن دیرینه ایران گفت: ”ایران تنها در صورتی این پتانسیل بالا را دارد که از یوغ آنهایی که می‌خواهند روحیات انسانی را محدود سازند و آنهایی که می‌خواهند دایره انسانیت را تنگ کنند و آنهایی که مطلقاً و با سخت سری در مقابل پلورالیسم و آزادی ایستاده‌اند رها شود“.
استیو مک کیب عضو مجلس عوام ضمن تبریک نوروز، رویکرد غرب در رابطه با رژیم آخوندی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ”من می‌فهمم چرا افراد سعی می‌کنند راه‌حلهای مسالمت‌آمیز و مصالحه پیدا کنند، اما ما باید کاملاً روشن کنیم که هر قدر ما سعی کنیم معامله‌ای با آخوندها در بمب هسته‌ای بکنیم اما هیچ راه‌حل مسالمتآمیز و یا نتیجه خوبی وجود نخواهد داشت و این اتفاق نخواهد افتاد“. وی افزود: ”شبه‌نظامیان شیعه به‌نمایندگی از ملاها پاکسازی قومی به اسم ظاهراً حمله به داعش را انجام می‌دهند و دقیقاً از همان نوع افراطگرایان، بنیادگرایان، و قاتلان هستند، آنها دو روی یک سکه هستند. ما با هیچ‌کدام از آنها نباید وارد مذاکره شویم “.
لرد برایان کاتر عضو مجلس اعیان انگلستان نیز ضمن تبریک سال نو حمایت کامل خود را از مقاومت ایران و تلاشهایش برای استقرار دموکراسی در ایران ابراز نمود.
دولت نوروزی نماینده شورای ملی مقاومت در انگلستان ضمن قدردانی از تلاشهای نمایندگان و سایر شخصیتهای شرکت کننده در حمایت از مردم و مقاومت سازمان‌یافته ایران، به مبارزات مردم ایران در قبال رژیم آخوندی طی 5700 رشته حرکات و تظاهرات اعتراضی در سال 1393 اشاره کرد و گفت زمان آن رسیده است که دولت انگلستان این مقاومت را که تنها صدای واقعی مردم سرکوب شده ایران است برسمیت بشناسد.
دولت نوروزی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکراتی که هم‌اکنون بین رژیم و کشورهای 1+5 در زمینه فعالیتهای اتمی رژیم در جریان است، گفت:
سیاست فریبکاری رژیم برای بیش از دو دهه ادامه داشته است و ادامه مماشات با این رژیم، آنان را تشجیع خواهد کرد که به سیاست فریبکاری خود ادامه دهند. ما نیاز به قاطعیت داریم و معنی‌اش این است که باید تحریمها علیه رژیم آخوندی را افزایش داد.
نماینده شورای ملی مقاومت در انگلستان در ادامه سخنان خود، در حمایت از خواسته‌ای که توسط سر دیوید ایمس برای تأمین حفاظت و امنیت مجاهدان لیبرتی طرح شده بود گفت: با توجه به این‌که ملل متحد، دولت آمریکا، کمیساریای عالی پناهندگان و دولت عراق به وظایف خود در قبال امنیت ساکنان کمپ لیبرتی عمل نکرده‌اند تنها راه آن است که جامعه بین‌المللی و به‌ویژه ملل‌متحد ترتیبات آن را فراهم کند که سلاحهای ساکنان کمپ به آنها برگردانده شود تا بتوانند خود در مقابل تهاجمات وحشیانه مزدوران رژیم آخوندی از خود حفاظت نمایند.
در پایان این جلسه، دیوید جونز نماینده پارلمان انگلستان و وزیر ولز در کابینه دیوید کامرون تا سال 2014 گفت:
فکر می‌کنم که آنچه را که می‌توان در حال حاضر واقعاً گفت این است که از بودن با شما در این‌جا امشب بسیار لذت بردم. از دیدن این همه چهره‌های خندان و این همه افراد پر از امید برای آینده.
فقط می‌توانم منعکس‌کننده صحبتهای استیو (مک کیب) باشم، من این سازمان را تقریباً ۱۰ سالی است که می‌شناسم. کسان دیگری را نمی‌شناسم که این‌قدر بر این نهضتی که به آن اعتقاد دارند پرتلاش وسخت کوش باشند، بنابراین اگر کسی شایسته به‌دست آوردن موفقیت باشد شما هستید.
ما نهایت سعی یمان را خواهیم کرد تا صدای شما شنیده شود.
من کاملاً با استیو در مورد وزارت امور خارجه موافقم. آنها باید پی ببرند که نمی‌توانند به آسانی بر سر مسأله جاه‌طلبی اتمی رژیم ایران با کسانی به توافق برسند که اصلاً معنی مصالحه را در نمی‌یابند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9f50973c-54a6-4639-b337-4b0fd713fa0f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات