728 x 90

يارانه ها,

موج اعتراضات مردمی نسبت به افزایش قیمت سوخت

-

به آتش کشیدن پمپ بنزین‌ها توسط جوانان - آرشیو
به آتش کشیدن پمپ بنزین‌ها توسط جوانان - آرشیو
افزایش قیمت حاملهای انرژی خصوصاً افزایش قیمت بنزین توسط دولت آخوند حسن روحانی، با موجی از اعتراضات مردمی مواجه شده است.
افزایش قیمت گاز مصرفی برای خودروهای گاز سوز از 300 تومان به 450 تومان سبب نارضایتی تاکسی داران تهرانی شده است.
جمعی از کامیونداران تهرانی نیز روز 7اردیبهشت در اعتراض به قیمت حاملهای انرژی و به‌خصوص گازوییل دست به اعتصاب زدند و از ارایه خدمات به‌خصوص به تجار بازار خودداری کردند. کامیون داران اعلام کردند تا مشخص شدن قیمت کرایه‌ها از سوی اتحادیه خدماتی ارایه نخواهند داد.
رانندگان تاکسی در سیدخندان و خیابان آزادی در تهران روز یکشنبه 7اردیبهشت در محل ایستگاههای تاکسی تجمع کردند و نسبت به افزایش قیمت سوخت اعتراض کردند و خواهان تعیین‌تکلیف نرخ کرایه‌ها شدند. نارضایتی صاحبان وسائل نقلیه عمومی به‌خصوص تاکسی داران تهرانی در حدی است که یکی از رانندگان تاکسی گفت مردم منتظر یک جرقه‌اند.
کامیونداران قزوین نیز که در کارخانه‌های مختلف این شهر مشغول به‌کار هستند6اردیبهشت در اعتراض به افزایش قیمت گازوییل دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
جوانان خرم‌آباد فراخوان داده‌اند که روز چهارشنبه 10اردیبهشت 93 مردم به نشانه اعتراض به گرانی بنزین، از زدن بنزین خودداری کنند. این فراخوان مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.
مردم منطقه بهرامی خرم‌آباد روز شنبه 6اردیبهشت در اعتراض به گران شدن بنزین دست به شورش زده و پمپ‌بنزین آن منطقه را تصرف کرده و به تعطیلی کشاندند. . آنان هر خودرویی که برای زدن بنزین به این پمپ‌بنزین می‌آمد را برمی‌گرداندند.
جمعی از شهروندان اصفهان طی بیانیه‌یی از مردم خواسته‌اند در یک اقدام هماهنگ و اعتراضی روز چهارشنبه 10اردیبهشت، مراجعه به پمپ‌بنزینها را تحریم کنند و هیچ‌کس در این روز به پمپ‌بنزینها مراجعه‌یی نداشته باشد.
رانندگان تاکسی اهواز در اعتراض به گرانی بنزین در سه راه خرمشهر شعارهای اعتراضی سر دادند. آنها روی پلاکاردی نوشته بودند «یک قطره بنزین گرانتر و مهمتر از قطره‌ خون ما!».
جمعی از رانندگان کرمانشاه اعلام کرده‌اند به‌دلیل گران شدن بنزین تصمیم دارند یک روز از مراجعه به پمپ‌بنزینها خودداری می‌کنند تا بعد از مشخص شدن واکنش دولت روحانی در این زمینه تصمیم نهایی بگیرند.
جمعی از مسافران و شهروندان لاهیجان روز جمعه 6اردیبهشت در اعتراض به گران شدن بنزین و کرایه خودروها که در اثر گران شدن بنزین صورت گرفته بود، در این شهر دست به اعتراض زدند و علیه سیاستمدارانی که موجب گرانیهای روزافزون شدند اعتراض کردند.
روز شنبه 7اردیبهشت 93 به‌دنبال گران شدن سوخت رانندگان مینی‌بوس در لاهیجان دست از کار کشیده و حرکت نکردند. مسافران نیز علیه گرانی بنزین و اختلالی که در زندگی شهروندان ایجاد گردید اعتراض کردند.
رانندگان تاکسی و رانندگان خودروهای سواری در رودبار در اعتراض به گران شدن بنزین و این‌که مسافران پولی برای افزایش کرایه‌ها ندارند و موجب مشکلاتی در بین مردم و مسافران می‌شود، دست به تجمع زدند.
رانندگان شهرستان کازرون برای روز دهم اردیبهشت قرار گذاشتند که هیچ‌کس به پمپ‌بنزینها مراجعه نکند که اعتراضی باشد به سیاست افزایش قیمت بنزین.
افزایش قیمت حاملهای انرژی و اثر سوء آن بر زندگی مردم و نارضایتی مردم از این سیاست ضد‌مردمی دولت آخوند روحانی مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی واقع شده است
رادیو بین‌المللی فرانسه در این رابطه گزارش داد: «افزایش قیمت بنزین در ایران، مشکلات روزمره را افزایش می‌دهد.
(رژیم) ایران مجموعه‌یی از افزایش قیمت سوخت را اعلام کرد که به‌دلیل اهمیت آن، همه را شگفت‌زده کرد. افزایش قیمت سوخت در ایران، بین 45 تا 75 درصد متناسب با نوع آن است؛ این در حالی است که روحانی و اعضای دولت او گفته بودند، افزایش قیمت، معتدل خواهد بود.
رادیو بین‌المللی فرانسه افزود: ... افزایش قیمت سوخت به افزایش قیمت گاز و برق اضافه می‌شود که دو ماه پیش اعلام شد. قبل از اعلام تازه‌ترین افزایش‌ها، قیمت محصولات مورد نیاز روزمره مردم شروع به بالا رفتن کرد.
یک فروشنده در یک مغازه کوچک در شمال تهران گفت: «قیمت هر جنس بین 30 تا 35 درصد افزایش یافته. شرکتهایی که اجناس را برایمان می‌آورند می‌گویند که با افزایش 35 تا 40 درصدی قیمتها مواجهند».
رادیو بین‌المللی فرانسه افزود: «افزایش قیمت سوخت تهدید نارضایتی را در میان مردم و به‌ویژه در میان قشر فقیر جامعه در بر دارد و می‌تواند روحانی را به‌لحاظ سیاسی تضعیف کند. نرخ تورم که قبل از اعلام (جدید افزایش قیمت‌ها) به 32 درصد می‌رسید، اقشار فقیر و محروم جامعه را به‌شدت تحت فشار قرار می‌دهد».
خبرگزاری فرانسه نوشت: «در حالی که دولت (روحانی) پنجشنبه‌شب یک افزایش گسترده جدید قیمت بنزین و گازوییل را در چارچوب دومین مرحله برنامه خود برای حذف یارانه‌ها اعلام کرد، ماه‌های آتی برای (رژیم ایران) تعیین‌کننده خواهد بود.
... قیمت یک لیتر سوخت نیمه‌یارانه از 4هزار... به 7هزار ریال افزایش یافته؛ یعنی یک افزایش 75 درصدی.
همچنین یک ماه است که قیمت برق و گاز تقریباً به‌میزان 25 درصد افزایش یافته است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9d4aeecb-1875-466e-890a-13bd1e211319"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات