728 x 90

اول ماه مه- روز جهاني كارگر,

امواج بیکاری فارغ‌التحصیلان

-

امواج بی کاری
امواج بی کاری
16سال، 18سال، 20سال، درس می‌خوانند که شاید بتوانند آینده خود را با شغلی مناسب تضمین کنند. اما آمارها از گسترش روزافزون بیکاران تحصیل کرده خبر می‌دهد.

این روزها حضور بیکاران تحصیل کرده به‌عنوان معضل خانواده‌ها مطرح است. رانت‌خواری، باندبازی، پارتی بازی گسترده و فساد حکومتی، چند میلیون جوان تحصیل کرده را، از داشتن کار محروم کرده است.

این در حالی است که آخوند روحانی در هنگام نمایش انتخابات می‌گفت با راه‌اندازی چرخ تولید بیکاری را کاهش می‌دهد. اما نه تنها از چرخ تولید خبری نیست، بلکه به گفته وزیر کار رژیم، سونامی بیکاری تحصیلکرده‌ها در راه است. «ابراهیم کارخانه‌یی» عضو مجلس ارتجاع گفت: «در سال جاری، مسأله نرخ بیکاری 6/12 (دوازده و شش دهم) اعلام شد. اما آقای دکتر نوبحت مکتوب گفتند که ما بنا داریم در سال 93 نرخ بیکاری کمتر بشود. نرخ بیکاری جوانان بالای 25 درصد است، دو برابر نرخ معمول، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالا ی 40 درصد است، ما داریم به سمت قله هرم بیکاری، در بین جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حرکت می‌کنیم».

فارغ از این‌که رژیم آخوندی چه ادعا یا اعترافی کند، بیکاری دردی است که در همهٴ خانواده‌ها فریاد مردم را بلند کرده است. روزنامه حکومتی مردم‌سالاری، 31مرداد 92 نوشت: «از مجموع بیش از 768هزار نفر بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی، 404هزار و 311نفر زن هستند. در بین زنان 84هزار و 447نفر بیکار فوق دیپلم، 292هزار و 3نفر لیسانس، 26هزار و 652نفر فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای و هزار و 131نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند. پیام این تحصیل کرده‌ها این است: ”درس بخوان تا بیکارتر شوی“ ». روزنامه مردم‌سالاری در بخشی دیگر می‌گوید: «مجموعاً 100هزار و 912نفر مرد و زن در رشته‌های علوم انسانی و هنر بیکار هستند و 76هزار و 191نفر نیز در علوم، ریاضی و کامپیوتر جزو بیکاران محسوب می‌شوند».

آیا به بحران بیکاری رژیم آخوندی می‌تواند خاتمه دهد؟

رژیم آخوندی به علت ساختار فاسد و غارتگرانه‌اش، نه تنها نمی‌تواند چرخه تولید را به حرکت در آورد، بلکه با گسترش واردات کالاهای مصرفی و افزایش هزینه‌های تولید، پیوسته کارخانه‌ها را به رکود و ورشکستگی می‌کشاند. مجلهٴ حکومتی «جهان صنعت»، 20فروردین 93، در سرمقاله خود نوشت: «در حوزه صنعت و معدن، شرایط چندان قابل‌قبول نیست. در حوزه ستادی این وزارتخانه هنوز نقشهٴ راه مشحص نیست. سایر وزارتخانه‌های اقتصادی، از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کشاورزی نیز بیشتر وقت مسئولانش، به بازسازی وزارتخانه و بازگشت به ساختارهای پیشین گذشته است».

آری! این ایران زیر حاکمیت دزدان و غارتگرانی‌ست، که 35سال است خون، سرمایه و نیروی انسانی مردم ایران را، برای منافع خود، چپاول می‌کنند. دزدانی که سر آنان، شخص خامنه‌ایست که به گفته خبرگزاری رویتر، امپراتوری 95میلیارد دلاری برپا کرده، سرمایه‌های مردم محروم ایران را، به یغما می‌برد.

به راستی، درمان بنیادین بیکاری، فقر و سیه‌روزی مردم و جوانان ایران چیست؟
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/98f7ed5e-a168-4f39-864b-db4a6bc25870"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات