728 x 90

کیهان: وعده موگرینی دروغ بود اروپا نمی‌خواهد تحریم‌ها را دور بزند

موگرینی و برجام
موگرینی و برجام

 

کیهان خامنه‌ای روز شنبه ۵آبان بر بی‌نتیجه بودن تلاشهای رژیم برای برجام اروپایی گفت: برجام اروپایی حداقل تا ۲ماه دیگر اجرایی نخواهد شد.

کیهان افزود: مقامات اروپایی در حالی وعده راه‌اندازی مکانیسم دور زدن تحریم‌ها در ۲ماه آینده را می‌دهند که در هفت ماه گذشته اقدام عملیاتی برای حفظ برجام انجام نداده‌اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که طرح این اتحادیه برای تسهیل تبادلات مالی با ایران پیش از نوامبر (آغاز دور جدید تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا) اجرایی می‌شود. در حالی که مقامات اروپایی از اردیبهشت ماه امسال تا کنون، اقدامی عملیاتی (که متضمن حفظ برجام به سبک و سیاق فعلی باشد) صورت نداده‌اند.

کیهان می‌افزاید: اخیراً دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری رویترز اعلام کرده‌اند مکانیسم اتحادیه اروپایی برای تسهیل پرداخت وجوه صادرات به ایران تا ۴نوامبر (۱۳آبان ماه) راه‌اندازی خواهد شد اما تا اوایل سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد.

با این حال به‌نظر می‌رسد مقامات اروپایی بار دیگر در حال خرید زمان برای «تکمیل بازی برجامی» خود در قبال ایران هستند. در این خصوص مقامات اروپایی رایزنیهایی را با ایالات متحده آمریکا صورت داده‌اند. بیشتر این رایزنیها، میان کاخ سفید و کاخ الیزه صورت گرفته است.

در هر حال، به‌نظر می‌رسد تأخیر هدفمند سران اروپایی در قبال ایران، ریشه در مذاکرات و توافقاتی دارد که میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

 

بیشتر بخوانید

رادیو آلمان: موگرینی به ظریف گفت: نجات برجام محتمل است، اما ضمانتی در کار نیست

سایت رادیو آلمان در گزارش خود از مذاکرات وزیر خارجه رژیم آخوندی با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: موگرینی به ظریف گفت: نجات برجام محتمل است، اما ضمانتی در کار نیست

این گزارش می‌افزاید: مسئول سیاست خارجی اتحاد اروپا و محمدجواد ظریف، پس از مذاکرات روز سه‌شنبه در بروکسل نسبت به امکان حفظ برجام ابراز خوشبینی کردند. با این حال فدریکا موگرینی گفته است که اتحادیه اروپا به‌رغم تلاش و خواست جدی برای حفظ برجام، نمی‌تواند ضمانتهای حقوقی و اقتصادی در این زمینه بدهد.

به گزارش سایت اتحادیه اروپا موگرینی در کنفرانس مطبوعاتی خود، وضعیت برجام را به بیماری تشبیه کرد که در اتاق مراقبت‌های ویژه قرار دارد و رژیم و کشورهای اروپایی در تلاشند تا هر چه زودتر آن‌را از این وضعیت خارج سازند.

وی گفت: «کارمان ساده نخواهد بود؛ ولی من می‌توانم اصطلاحی را که برخی در میز (مذاکرات) استفاده کردند به‌کار بگیرم و بگویم: همه ما یکی از بستگانمان تحت مراقبت‌های ویژه است و همگی می‌خواهیم او را هر چه سریع‌تر از مراقبت‌های ویژه خارج کنیم».

 

وال استریت ژورنال: قمار بد اروپا روی ایران

اروپائیان دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های مالی آمریکا هستند، بدون این‌که موفقیتی کسب کرده باشند. ماه‌های اخیر نشان داده که اینکار چه اشتباه دیپلماتیکی بوده است. شرکتهای اروپایی از ایران بیرون کشیده‌اند تا از عواقب تحریم‌های آمریکا دور بمانند...

 

سرمقاله وال استریت ژورنال: قمار بد اروپا بر سر ایران

اروپاییها بدون رسیدن به توفیقی چندان به‌دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریمهای مالی آمریکا هستند. آخوندها مانند اروپایی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند دوره دونالد ترامپ را از سر بگذرانند.

 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه از ایجاد یک «وسیله هدف ویژه» برای تسهیل تجارت با رژیم ایران، پس از تحریمهای ماه نوامبر آمریکا، خبر داد.

موگرینی، آلمان، فرانسه و بریتانیا برای حفظ مزایای بازرگانی مبتنی بر برجام تقلا می‌کنند و به تجارت با رژیم ایران فکر می‌کنند.

 

وال استریت ژورنال می‌افزاید: رویدادهای ماههای اخیر نشان داده که تلاش دولتهای اروپایی برای حفظ دسترسی رژیم ایران به نظام مالی جهانی چه اشتباه دیپلماتیکی بوده است. شرکتهای اروپایی با وجود طرح های اتحادیه اروپا ایران را ترک کرده‌اند. دیپلماتهای اروپایی هر چقدر هم علیه دولت ترامپ سر و صدا به راه بیاندازند، دسترسی به بازار آمریکا و نظام مالی اهمیت بیشتری دارد.

 

بروکسل هنوز راه چاره‌ای برای تجارت با ایران نیافته است. پیشنهادهای مبهم برای ایجاد روابط مستقیم میان بانک مرکزی ایران و همتایان اروپایی‌اش برای استفاده از یورو تا حدی به‌دلیل نگرانی بانکهای مرکزی اروپا و وزیران دارایی اتحادیه نسبت به پولشویی ایران بی‌نتیجه مانده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1c4b0c5e-2170-4596-beef-d15f7472810e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات