728 x 90

وزیر انرژی آمریکا: بازار نفت بعد از شروع تحریم‌های ایران باثبات خواهد بود

ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده
ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده

ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده پیش‌بینی کرد بازار نفت بعد از سررسید ضرب‌الاجل ۴نوامبر جهت متوقف کردن خرید نفت از رژیم ایران، باثبات خواهد بود.

وی ضمن اظهار خوشبینی نسبت به تولید نفت گفت در کل او نگران نیست و معتقد است که کشورهای دیگر سهم رژیم ایران را تأمین خواهند کرد.

اما تحلیلگران انتظار دارند از زمان فرا رسیدن ضرب‌الاجل ۴نوامبر، بین یک الی یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز از بازار کم خواهد شد.

از سوی دیگر نمایندگان روسیه و اوپک هفته گذشته برای بررسی افزایش تولید همزمان با تحریم‌های ایران ملاقات کردند ولی تصمیم گرفتند تولید خود را افزایش ندهند.

 

بیشتر بخوانید

هشدار مایک پمپئو: از روز ۴نوامبر هرکس با رژیم ایران تجارت کند مشمول تحریم آمریکا می‌شود

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هشدار داد از روز ۴نوامبر ـ ۱۳آبانـ هرکس با رژیم ایران تجارت کند مشمول تحریم آمریکا می‌شود.

 

حساب توییتر وزارت‌خارجه آمریکا ۲۶شهریور۹۷

مایک پمپئو: چهارم نوامبر برای هر کسی که می‌خواهد با رژیم (هشتگ) ایران تعامل اقتصادی داشته باشد مقررات متفاوتی اعمال می‌شوند. خیلی از کشورها برای ترک ایران اقدام کرده‌اند.

اشاره مایک پمپئو به ضرب‌الاجل دور دوم تحریمهای هسته‌یی آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌یی است.

دونالد ترامپ ۱۸اردیبهشت ۹۷ رسماً خروج ایالات متحده را از توافق هسته‌یی را اعلام کرده بود.

از ۱۵مرداد نیز کاخ سفید بخشی از تحریمهای هسته‌یی ایران را که از زمان توافق برجام تعلیق شده بود، باز گرداند. با بازگشت بخش نخست تحریمها، خرید دلار آمریکا توسط دولت ایران، تجارت فلزات گرانبها، مانند طلا، فروش و تحویل فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد به ایران، و برخی از داد و ستدهای مالی رژیم ایران مشمول تحریم شد.

دولت ترامپ در نظر دارد در دور بعدی تحریمها که ۴نوامبر (برابر با ۱۳آبان)، صادرات نفت و گاز، و داد و ستد مالی با بانک مرکزی رژیم ایران هدف قرار دهد.

 

چالشها با رژیم ایران بسیار بزرگتر از برجام است

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ۲۴شهریور ۹۷ در یک کنفرانس مطبوعاتی بر تشدید تحریمها علیه رژیم ایران تأکید کرد:

وزیر خارجه آمریکا گفت: «وقتی چهارم نوامبر برسد یک مجموعه قوانین اساساً متفاوتی علیه فعالیتهای اقتصادی رژیم ایران اجرا می‌شود. این یک روز بزرگ و مهم است. شما می‌توانید ببینید که بسیاری کشورها پیش از این اقداماتی اتخاذ کردند که از ایران خارج شوند. من فکر می‌کنم آنها نه فقط جدیت تحریمهای ایالات متحده را درک می‌کنند بلکه به این درک می‌رسند که این فعالیت دقیقاً حمایت از همان نوع فعالیت شرورانه‌ای است که رئیس‌جمهور ترامپ از اولین روزی که به قدرت رسید درباره آن صحبت می‌کرد. چه این فعالیتها تأمین موشک برای حوثیها برای شلیک به فرودگاهها در کشورهای خلیج‌فارس باشد یا فعالیت شبه‌نظامیان شیعه علیه منافع آمریکا باشد یا سوءقصد در قلب اروپا باشد.

من فکر می‌کنیم جهان درک می‌کند چالشها با رژیم ایران بسیار بزرگتر از آن چیزی است که در برجام هست.

 

رژیم ایران ریاکار است

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رژیم ایران را یک رژیم ریاکار دانست که سنگ دفاع از مسلمانان را به سینه می‌زند اما در قبال سرکوب مسلمانان در چین سکوت کرده است.

 

کدام تحریم‌ها علیه رژیم ایران اعمال می‌شود

گفته می‌شود که تحریمهایی که در پایان موعد ۹۰روزه باز‌می‌گردند عبارتند از:

- خرید‌ و‌ فروش اسکناس یا اسناد مبتنی بر دلار از سوی دولت ایران

- خرید‌ و‌ فروش طلا و سایر فلزهای گرانبها، خرید، تأمین یا انتقال فلزاتی نظیر گرافیت

- فلزات خام یا نیمه‌خام مانند آلومینیوم و آهن، زغال‌سنگ و نرم‌افزارهای مورد استفاده از سوی صنایع ایران

- افتتاح حساب ریالی در خارج از مرزهای ایران و مبادله ریالی با ارقام قابل‌توجه

- تأمین مالی خارجی و خرید اوراق منتشر شده از سوی دولت ایران

- خودروسازی ایران

- خرید‌ و‌ فروش و تأمین قطعات هواپیما

- فرش و مواد خوراکی تولید شده در ایران

 

به گزارش یورونیوز، صادرات ایران به آمریکا به‌شدت سقوط کرد و به سالانه یک میلیون دلار تنزل کرد ولی واردات از آمریکا به کمتر از ۱۰۰میلیون دلار در سال نرسید. در واقع در آغاز چهارمین دهه روابط تجاری دو کشور پس از انقلاب ۵۷، صادرات آمریکا به ایران بیشتر به دارو و تجهیزات پزشکی محدود شد و به همین دلیل در بحرانی‌ترین شرایط روابط دیپلماتیک دو کشور، تجارت دو کشور همواره برقرار ماند.

پس از حصول توافق هسته‌یی میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵از جمله آمریکا، تجارت میان دو کشور از سال ۱۳۹۴بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت و در سال ۱۳۹۶رکورد صادرات ایران به آمریکا طی ۴۰سال گذشته شکسته شد و به بیش از ۱۳۳میلیون دلار رسید.

به گفته ترامپ، رژیم ایران از منافع توافق هسته‌یی در جهت توسعه‌طلبی‌ منطقه‌یی و افزایش تنش در خاورمیانه بهره برده است و بر همین اساس مستوجب تحمل دوباره تحریم‌های اقتصادی گسترده است.

 

پیامدهای مرحله دوم تحریم‌ها

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ۶ماه بعد از خروج این کشور از برجام(نوامبر سال ۲۰۱۸) وزارت دارایی آمریکا باید عملکرد کشورهای خریدار نفت ایران را بررسی کند و در صورتی که به قانون تحریم عمل نکرده باشند، بانکهایی که برای خرید نفت به بانک مرکزی ایران پول پرداخته‌ باشند(مثلاًًً بانکهای چینی، کره‌ای یا هندی) مشمول تحریم می‌شوند. آمریکا اعلام کرده همه کشورها و شرکتهایی که پس از ۱۳آبان ۱۳۹۷ با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند، مشمول مجازات‌‌های آمریکا خواهند شد.

 

در حال حاضر و در پس تمامی تحریم‌ها و معادلات سیاسی و اقتصادی، مردم ایران هستند که حرف آخر را می‌زنند. آنها خواهان حکومتی هستند که به جای سرمایه‌گذاریهای کلان برای صدور تروریسم، به صلح و آبادانی کشور و همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگانش بپردازد. از این رو، در این روزها، پرطنین‌تر از هر زمان دیگری در شیراز و اصفهان و رشت و دیگر شهرها، سرنگونی نظام دیکتاتوری خامنه‌ای را فریاد می‌کنند و مرگ بر دیکتاتور می‌گویند.

جمهوریخواهان کنگره به‌دنبال تمدید ۱۰ساله تحریمها علیه رژیم ایران

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/54211bae-5ad3-43ba-aa63-fd1f3a098245"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات