728 x 90

دیپلمات ارشد آمریکایی: اروپا نمی‌تواند تحریم‌ ایران را خنثی کند

دیپلمات ارشد آمریکایی- اروپا نمی‌تواند تحریم‌ ایران را خنثی کند
دیپلمات ارشد آمریکایی- اروپا نمی‌تواند تحریم‌ ایران را خنثی کند

یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکا در گفتگو با سیاستمداران اروپا در نشستی که در بروکسل برای بررسی پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌یی برگزار شده بود، گفته است که تلاش‌های اروپا برای نجات برجام بی‌فرجام است و ره به جایی نمی‌برد.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از این دیپلمات ارشد آمریکا نوشته که اتحادیه اروپا شش هفته قبل از شروع فاز دوم تحریم‌های ایران چاره‌ای جز پذیرش این موضوع ندارد که قادر نیست مانع اجرای تحریم‌ها شود.

این خبرگزاری همچنین نوشته که که اتحادیه اروپا موفق نشده یک راه‌حل قانونی برای محافظت از شرکتهایی که با ایران داد و ستد دارند، در برابر مجازات‌های آمریکا بیابد.

حجم مبادلات ماهانه بین اتحادیه اروپا و ایران در سال جاری بالغ بر دو میلیارد یورو بوده است. این در حالی است که بسیاری از شرکتهای بزرگ اروپایی تصمیم گرفته‌اند از بازار ایران خارج شوند.

 

شرکتهایی اروپایی که از ایران خارج شدند

شرکتهای بزرگ اروپایی که از ماه مه تا کنون به فعالیت هایشان در ایران خاتمه داده‌اند شامل شرکتهایی چون پژو، رنو، تله‌کوم آلمان و ایرباس می‌باشند و اضافه بر آنها شرکتهای هواپیمایی ایرفرانس و بریتیش ایرویز نیز پروازهای خود به ایران را متوقف کرده‌اند.

این دیپلمات می‌گوید: اگر شما تصمیم بگیرید با دشمن آمریکا معامله و تجارت داشته باشید، دیگر نمی‌توانید با آمریکا همکاری و معامله داشته باشید.

این دیپلمات به تلاش‌های اتحادیه اروپا و از جمله طرح ایجاد "سوئیفت اروپایی" به عدم تمایل بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای همکاری مالی با ایران اشاره کرده است.

رویترز به حذف ایران از سیستم مالی سوئیفت اشاره کرده و نوشته است که گرچه آمریکا در سوئیفت از حق تصمیم‌گیری مطلق برخوردار نیست، اما بانکها و دیگر مؤسسات مالی از ترس مجازات‌های آمریکا به سیاست این کشور در این زمینه گردن می‌نهند.

 

بیشتر بخوانید

چشم انداز تحریمهای مالی آمریکا علیه رژیم، دلیل نگرانی کشورهای اروپایی

اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا بانکهای مرکزی را به سمت پایان دادن معامله با رژیم ایران بکشاند - اما این احتمالاً خطرناک است و آنها از آن خوشحال نیستند.

یک روزنامه آلمانی با استناد به دیپلمات‌های اروپایی از تردید جدی بانکهای مرکزی این کشورها برای تبادلات بانکی با رژیم ایران خبر داد. این بانکها نگران آن هستند که بعد از لغو برجام توسط آمریکا مشمول تحریم‌هایی شوند که با "تأمین مالی تروریسم" ارتباط دارد.

به گزارش یک روزنامه "هندلزبلات" چاپ آلمان، ارزیابی‌ها و چاره‌جویی‌های کمیسیون اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌یی با ایران با نگرانی‌هایی جدی روبه‌رو شده است. این روزنامه در شماره روز سه‌شنبه خود (۲۹مه/ ۸خرداد) در گزارشی نوشت این نگرانی مشخصاً مربوط به پیشنهاد پرداخت پول معامله‌های نفتی با ایران به کمک بانکهای مرکزی کشورهای اروپایی است.

طبق این گزارش، آن دسته از بانکهای مرکزی که نام آنها برای چنین اقدامی مطرح است نگران آن هستند که پایشان به ماجرای "پولشویی و تأمین مالی تروریسم" کشیده شود.

به گزارش هندلزبلات دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند، بانکهای مرکزی کشورهای عضو این اتحادیه نگران آن هستند که یوروهای واریزشده‌ٔ آنها به حسابهای رژیم ایران سپس به سوی حزب‌الله لبنان سرازیر شود که آمریکا آنها را به‌عنوان گروهی تروریستی تحریم کرده است.

با خروج آمریکا از توافق اتمی با رژیم ایران و به جریان افتادن مجدد تحریم‌ها، معامله دلاری با رژیم ایران ممنوع خواهد شد. نقض این تحریم‌ها نیز با مجازات‌های سنگینی همراه خواهد بود. این در حالی است که معاملات نفتی ایران تا کنون عمدتاً با دلار انجام می‌گرفته است.

کمیسیون اتحادیه اروپا برای گریز از تحریم‌های آمریکا، این پیشنهاد را مطرح کرده بود که پرداخت خریدهای نفتی از ایران، بدون درگیر کردن بانکهای متعارف، به کمک بانکهای مرکزی کشورهای اروپایی انجام شود.

بر اساس این پیشنهاد، بانکهای مرکزی اروپایی می‌توانند هزینه خریدهای نفتی خود از رژیم ایران را با یورو به حساب بانک مرکزی ایران واریز کنند. نظر بر این بوده که کشورهای اروپایی بتوانند بدین طریق از یک‌سو با دور زدن تحریم‌های آمریکا کماکان به معاملات نفتی خود با جمهوری اسلامی ادامه دهند و از سوی دیگر قادر شوند به تعهدات خود در قبال رژیم ایران عمل کرده، برجام را حفظ کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/80d748be-81d9-4e68-8c6a-ef5684172797"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات