728 x 90

هزینه حمل و بیمه صادرات نفت ایران به چین با تهران است

هزینه حمل و بیمه صادرات نفت ایران به چین با تهران است
هزینه حمل و بیمه صادرات نفت ایران به چین با تهران است

تقریبا کل نفت صادراتی ایران به چین توسط ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز ۲۹مرداد ۹۷ تحت شرایط جدید، هزینه حمل و بیمه کل نفت صادراتی ایران به چین، برعهده تهران است.

چین و ترکیه از مشتریان نفتی ایران به صراحت اعلام کرده‌اند که از تحریم‌های آمریکا تبعیت نمی‌کنند، اما به نوشته رویترز، شرکتهای بیمه و نفتکش‌ها که عمدتاً اروپایی و آمریکایی هستند، در حال قطع همکاری با رژیم ایران هستند.

شرکتهای «زوهای زنرونگ» و «سینوپک» چین که دارنده بزرگترین پالایشگاههای آسیا هستند، در قرارداد بلندمدت خرید نفت از ایران ذکر کرده‌اند که در صورت لزوم می‌توانند از نفتکش‌های ایران برای انتقال نفت آن کشور استفاده کنند.

این گزارش با استناد به داده‌های کشتیرانی حاکیست که در ماه گذشته، ۱۷نفتکش، نفت ایران را به چین حمل کرده‌اند که همه آنها متعلق به ایران بوده‌اند. در ماه ژوئن نیز تنها هشت نفتکش از مجموع ۱۹نفتکش، تحت مالکیت چین بوده است.

 

مشکل پوشش بیمه برای صادرات نفت

متوسط خرید روزانه نفت چین از ایران در سال گذشته ۶۲۳هزار بشکه بود.

رویترز نوشت هنوز معلوم نیست ایران چگونه پوشش بیمه و بیمه شخص ثالث، نشت و آلایش احتمالی نفت در دریا را انجام می‌دهد، اما جمهوری اسلامی در دور گذشته تحریم‌ها (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) نیز مجبور به پوشش این خدمات توسط شرکتهای بیمه داخلی ایرانی بود.

هند دومین مشتری نفتی ایران بعد از چین است که در شش ماه اول سال جاری میلادی، ۵۹۷هزار بشکه در روز نفت از ایران خریده‌است. تقریباً نیمی از کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران به چین و هند انجام می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

تحریم ایران، سقوط تولید نفت ایران به یک و نیم میلیون بشکه در روز

بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی IEA، تولید نفت ایران با بازگشت تحریمها علیه رژیم ایران تا پایان سال آینده میلادی به یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز سقوط می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی چهارشنبه ۲۳خرداد ۹۷ طی گزارشی نسبت به سقوط قابل پیش‌بینی تولید نفت ایران و ونزوئلا هشدار داد. بر اساس پیش‌بینی‌های این آژانس بین‌المللی، تولید نفت این دو کشور تا پایان سال آیندۀ میلادی (۱۳۹۸) به کمتر از یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز سقوط خواهد کرد. در صورت تحقق این پیش‌‌بینی، تولید نفت ایران به زحمت برای تأمین نیاز داخلی کشور کفایت خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی، همچنین پیش‌بینی کرده است که در نتیجۀ تحریمهای جدید ایالات متحده آمریکا، کاهش صادرات نفت ایران مشابه دورۀ مجازاتهای پیشین (قبل از برجام) خواهد بود. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی کاهش تولید نفت ونزوئلا نیز بی‌وقفه خواهد بود. به همین خاطر این نهاد پیش‌بینی کرده است که کشورهای خاورمیانه عضو اوپک (برای کنترل قیمت نفت) به‌زودی تولید روزانۀ نفت خود را به میزان یک میلیون و صد هزار بشکه در روز افزایش خواهند داد.

 

نگاهی به گسترش روند خروج کمپانیهای خارجی، در پی تحریم رژیم ایران. لیست رو‌به افزایش شرکتهایی که با فرمان خروج از توافق برجام، دونالد ترامپ، تا کنون قراردادهای تجاری خود با رژیم ایران را مورد بازبینی قرار داده یا کاملاًً قطع کرده‌اند:

 

لیست شرکتهای نفتی، بیمه و حمل‌‌ و نقل و بانکها

غول نفتی توتال، با قراردادی به ارزش ۴.۸میلیارد دلار

شرکت نفتی لوک اویل روسیه

شرکت هندی ریلاینس متخصص پالایش نفت RELAYNS صاحب بزرگ‌ترین مجموعه پالایش نفت در جهان

شرکت آمریکایی دوور کورپوریشن dover corporation متخصص لوله‌های نفت

شرکت ساکا نروژ. قرارداد با رژیم در سال ۲۰۱۷به ارزش ۲.۵میلیارد یورو

شرکت دائلیم اینداستریال کره جنوبی که در زمینه نفت کار می‌کند. پروژه پالایشگاهی به ارزش ۲.۸میلیارد دلار

شرکت لهستانی پی.جی.ان.ای.جی که در زمینه نفت کار می‌کند

شرکت ساراس saras ایتالیا که در زمینه پالایشگاه فعال است

شرکت تورم دانمارک که در زمینه تانکر و حمل ونقل فعال است

شرکت ام. اس.سی. دومین شرکت بزرگ حمل‌‌ و نقل کانتینری جهان

شرکت حمل‌‌ و نقل پترو لوجستیک

شرکت بیمه لویدز lioyds لندن

پالایشگاه کپسای اسپانیا

شرکت چوب chubb که در زمینه بیمه فعال است

شرکت کشتیرانی هاپاگ-لوید hapaq liovd آلمان اعلام کرد که خدمات خود را به مقصد تهران به نصف کاهش داده و خط دوم کشتیرانی‌اش به ایران را نیز تحت بررسی قرار می‌دهد. این کمپانی از لحاظ بزرگی، پنجمین شرکت کشتیهای باری جهان است.

پالایشگاه نفت نارایا انرژی هند اعلام کرد همکاری خود را با رژیم آخوندی را کاهش می‌دهد. پالایشگاه نفت هند اعلام کرد قصد دارد از ماه جاری خرید نفت از ایران را به نصف برساند. این شرکت تا اکنون ماهانه حدود ۶میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری می‌کرد.

شرکت کشتیرانی مولر، مرسک نروژ MERSK بزرگترین شرکت کشتیرانی دنیا

شرکت آلیانز آلمان که در زمینه خدمات مالی و بانکداری جهانی فعال است

بانک دی.زد آلمان. دومین بانک بزرگ آلمانی بانک

بانک ایندوس indusind هند

بانک یو.سی.او uno هند

شرکت دوور آمریکا ‌dover سازنده انواع پمپ و دیگر تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت که در سال ۲۰۱۷ شروع به انعقاد قراردادهایی در ایران کرده بود

بانک بی.سی.پی سوئیس. بانک. «بی سی پی» سال ۱۹۶۳ تأسیس شد و از جمله بازیگران فعال در ایران در ارتباط با فاینانس کالاهای تجاری بوده است.

اوبربانک اتریش. در وبسایت خود نوشت: «اوبر بانک طی دو سال گذشته از مراجعه کنندگان بسیاری که با ایران در تجارت هستند، حمایت کرده است. تهدید تحریمهای ثانویه ایالات متحده که متوجه شرکتهای اروپایی است ما را وادار به عقب‌نشینی می‌کند».

 

تحریم ایران، هدف به صفر رساندن درآمد نفت تحریم ایران، بعید است خریداران نفت از تحریمهای آمریکا معاف شوند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/193b50a9-2ba7-4ff1-b9f6-e769371ae941"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات