728 x 90

مایک پنس: آمریکا برای دفاع از منافع خود و متحدانش آماده، مجهز و نشانه‌گیری کرده است/ سفر مایک پمپئو به عربستان

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا
مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره حمله رژیم ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی گفت: «ایالات متحده آماده است،”روی هدف قفل کرده و آماده“ هستیم. ما آمادگی داریم که از منافع و متحدانمان در منطقه دفاع کنیم. اصلاً اشتباه نگیرید».

 

مایک پنس که امروز سه‌شنبه ۲۶شهریور در بنیاد هریتیج سخنرانی میکرد افزود: در رابطه با  حمله آخر هفته رژیم ایران به چند تأسیسات نفتی در عربستان سعودی، من به شما قول می‌دهم که ما آماده هستیم. همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت ما به‌دنبال جنگ با هیچ‌کس نیستیم. ولی ایالات متحده آماده است. ”قفل کرده روی هدف و آماده“ هستیم. و ما آمادگی داریم که از منافع و متحدانمان در منطقه دفاع کنیم. اصلاً اشتباه نگیرید. همان‌طور که رئیس‌جمهور دیروز گفت به‌نظر می‌آید که رژیم ایران در پشت حمله بود. جامعه اطلاعاتی ما در همین ساعت به سختی تلاش می‌کند که اسناد و مدارک را بررسی کند و وزیر خارجه امروز به عربستان سعودی سفر می‌کند تا در مورد عکس‌العمل ما گفتگو کند. در صورتی که حمله از طرف رژیم ایران انجام شده باشد، واقعیت این است که این تازه‌ترین مورد از مجموعه‌ای از تنش آفرینیهای به‌طور فزاینده‌یی خطرناک انجام شده توسط رژیم ایران خواهد بود.

 

مایک پنس افزود: تنها در چند ماه گذشته رژیم ایران نیروهای نیابتی منطقه‌یی خود را به سراسر منطقه اعزام کرده است تا دست به حملات خرابکارانه به کشتی‌ها در خلیج‌فارس بزنند. آنها به متحدان حوثی خود در یمن تجهیزات داده و آنها را آموزش دادند تا نزدیک به صد حمله به اهداف در سعودی انجام بدهند. و در ماه ژوئیه آنها به‌طور علنی از محدودیت اورانیوم غنی شده با غنای پایین که در سال ۲۰۱۵ توافق کردند، تجاوز کردند.

 

معاون رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: رژیم ایران کشور سردمدار حامی تروریسم در دنیا است و اصلیترین تهدید برای صلح در خاورمیانه است. به همین دلیل بود که رئیس‌جمهور ترامپ از توافقنامه وحشتناک هسته‌یی خارج شد و یک کارزار فشار حداکثری را علیه رژیم در تهران آغاز کرد. واقعیت این است که کارزار فشار حداکثری ما علیه این رژیم کارآیی دارد. و این را بدانید که در صورتی که ایران این حمله اخیر را انجام داده تا به رئیس‌جمهور ترامپ فشار بیاورد که عقب بکشد، آنها شکست خواهند خورد. آمریکا آماده است که از منافع خودش دفاع کند.

 

تلویزیون سی.بی‌.اس روز سه‌شنبه ۲۶شهریور به‌ نقل از مقامات آمریکایی خبر داد: محل دقیق حملات به تأسیسات نفتی عربستان در نقطه‌یی در جنوب ایران بوده است.

این منبع نوشت: مقامات آمریکا گفته‌اند: ایالات متحده منشاء حملات به تأسیسات نفتی سعودی را شناسایی کرده است.

آنها اضافه کردند که تعدادی از موشکها و پهپادهایی که به اهداف شرکت آرامکو در عربستان شلیک شده است، از داخل خاک ایران و از جنوب این کشور تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده‌ است.

مقامات آمریکا به شبکه خبری "سی.بی.اس" گفته‌اند این حملات از نقطه‌ای در شمال خلیج‌فارس صورت گرفته است.

گفته می‌شود سیستم دفاعی عربستان رو به جنوب که سمت حمله از جانب حوثیها در یمن است تنظیم شده بود. به همین خاطر رژیم آخوندی فرصت را مغتنم شمرده و از شکاف شمالی برای شلیک موشک و پهپاد به تأسیسات نفتی استفاده کرده است.

به این ترتیب، در اثر این تحول بزرگ در منطقه، فصل جدیدی آغاز می‌شود و رژیم باید پاسخگوی تجاوزاتش باشد.

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه شب در مصاحبه با فاکس‌ نیوز تصریح کرد:‌ ما به‌دنبال جنگ جدیدی نیستیم اما بعضی وقتها شما مجبورید.

سؤال فاکس‌ نیوز از رئیس‌جمهور آمریکا: آیا شما اسنادی را دیده‌اید که ثابت کند رژیم ایران در پشت حمله به عربستان بوده است؟

دونالد ترامپ: بله این طور به‌نظر می‌رسد. ما تحقیقاتی قوی داشته‌ایم و به‌نظر می‌رسد سمت و سویش از ایران بوده است. ما خواهان معلوم شدن قطعی مسبب حملات به عربستان هستیم.

دونالد ترامپ در پاسخ به سؤال دیگری گفت:‌ ما به‌دنبال جنگ جدیدی نیستم اما بعضی وقتها شما مجبورید.

 

مایک اسپر وزیر دفاع آمریکا بعد ازظهر دوشنبه به وقت واشنگتن گفت ارتش این کشور برای واکنش نشان‌ دادن به حمله به تأسیسات نفتی عربستان که آن را بی‌سابقه توصیف کرد آماده می‌شود. ارتش ایالات متحده، با تیم امور اضطراری ما، در حال همکاری با شرکا برای رسیدگی به این حمله بی‌سابقه و دفاع از نظم متکی بر قانون بین‌المللی است که ایران در حال تضعیف آن است.

 

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا پس از جلسه با دونالد ترامپ در واکنش به حملات رژیم ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی گفت به همراه متحدان مشغول بررسی نحوه واکنش به ایران هستیم.

وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه ۲۵شهریور در چند پیام توئیتری نوشت: نیروهای نظامی ایالات متحده، به همراه تیم میان‌سازمانی‌مان، مشغول همکاری با شرکایمان برای مقابله با این حمله بی‌سابقه و دفاع از نظم بین‌المللی مبتنی بر حاکمیت قانون - که از سوی رژیم ایران زیر پا گذاشته شده است هستیم.

در روزهای آخر هفته [روزهای شنبه و یکشنبه] با محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی عربستان سعودی، و [حسن علی] الشمری، وزیر دفاع عراق، در مورد حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی گفتگو کردم.

مارک اسپر افزود: «من همین حالا از جلسه‌یی در کاخ سفید به پنتاگون بازگشتم. در آن [جلسه] سران وزارت دفاع و دیگران فرمانده کل قوا [پرزیدنت ترامپ] را در جریان جزئیات اوضاع قرار دادند.»

 

به‌دنبال حملات بی‌سابقه رژیم ایران به‌ تأسیسات عظیم نفتی «بقیق» و «خریص» در عربستان در روز شنبه ۲۳شهریور، و آتش‌سوزیهای گسترده در یکی از بزرگترین منابع پردازش انرژی جهان و عواقب آن برای حکومت ‌آخوندی، در صدر خبرهای جهان قرار گرفت.

این حملات که باعث توقف تولید روزانه بیش از ۵میلیون بشکه نفت شده که بر بازار جهانی نفت تأثیر گذاشت.

وزیر خارجه آمریکا رژیم آخوندی را عامل این حملات دانست و ضمن تأکید بر حسابرسی از این رژیم به‌خاطر این تجاوزات، از همه کشورهای جهان خواست حملات رژیم ایران به عربستان را محکوم کنند.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: رژیم تهران در پشت حدود ۱۰۰حمله به عربستان قرار داشته و این در حالیست که روحانی و ظریف تظاهر میکنند که در دیپلوماسی، فعال هستند. در بحبوحه همه فراخوانها برای کاهش تنشها، رژیم ایران اکنون یک حمله بی‌سابقه را به منبع تأمین جهانی نفت انجام داده و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این حملات از یمن صورت گرفته است.

مایک پمپئو نوشت: ما از همه کشورها میخواهیم تا به‌طور علنی و قاطع حملات رژیم ایران را محکوم کنند. ایالات متحده با دوستان و متحدانش کار میکند تا تضمین کند که بازارهای انرژی به‌اندازه مکفی تأمین هستند و رژیم ایران به‌خاطر این تجاوزاتش مورد حسابرسی قرار می‌گیرد.

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد: یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت هیچ شکی وجود ندارد که رژیم ایران مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان است و هیچ کاندید دیگری برای این کار وجود ندارد.

رویترز افزود: ‌شواهد جز نشان‌دهنده مسئولیت رژیم ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان نیست.

مقام‌های آمریکا گفتند: مقام‌های سعودی گفته‌اند علائمی را دیده‌اند که موشکهای کروز در حمله به تأسیسات نفتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مقام‌های آمریکایی گفتند شواهدی دیگری در دست دارند که نشان می‌دهد، این‌که حوثی‌ها مسئولیت حمله را پذیرفته‌اند هیج اعتباری ندارد و شواهد و مدارک را در روزهای آینده علنی خواهیم کرد.

این مقام آمریکایی که خواست ناشناس بماند گفت حداقل ۱۹نقطه در دو تأسیسات انرژی عربستان سعودی هدف قرار گرفته‌اند که شواهد نشان می‌دهد که منطقه مورد حمله در غرب، شمال غربی اهداف بوده که در جهت ایران است و نه از جانب جنوب که یمن قرار دارد.

مطالب مرتبط: 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6938b2c9-997e-4264-9423-9635b958760f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات