728 x 90

جزئیات جدیدی از حمله رژیم ایران به تأسیسات نفتی عربستان، موضع‌گیریهای بین‌المللی و واکنش‌های رژیم آخوندی

حمله به تاسیسات نفتی در عربستان
حمله به تاسیسات نفتی در عربستان

حملات بی‌سابقه رژیم به‌ تأسیسات عظیم نفتی در عربستان، و آتش‌سوزیهای گسترده در یکی از بزرگترین منابع پردازش انرژی جهان و عواقب آن برای حکومت ‌آخوندی، در صدر خبرهای جهان قرار گرفته است.

این در حالیست که این حملات که باعث توقف تولید روزانه بیش از ۵میلیون بشکه نفت شده که بر بازار جهانی نفت تأثیر می‌گذارد و در پاره‌یی از گزارشها صحبت از این به میان ‌آمده که برخی حملات موشکی بوده و محتمل است که از ایران یا عراق شلیک شده باشد.

وزیر خارجه آمریکا رژیم آخوندی را عامل این حملات دانست و ضمن تأکید بر حسابرسی از این رژیم به‌خاطر این تجاوزات، از همه کشورهای جهان خواست حملات رژیم ایران به عربستان را محکوم کنند.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: رژیم تهران در پشت حدود ۱۰۰حمله به عربستان قرار داشته و این در حالیست که روحانی و ظریف تظاهر میکنند که در دیپلوماسی، فعال هستند. در بحبوحه همه فراخوانها برای کاهش تنشها، رژیم ایران اکنون یک حمله بی‌سابقه را به منبع تأمین جهانی نفت انجام داده و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این حملات از یمن صورت گرفته است.

مایک پمپئو نوشت: ما از همه کشورها میخواهیم تا به‌طور علنی و قاطع حملات رژیم ایران را محکوم کنند. ایالات متحده با دوستان و متحدانش کار میکند تا تضمین کند که بازارهای انرژی به‌اندازه مکفی تأمین هستند و رژیم ایران به‌خاطر این تجاوزاتش مورد حسابرسی قرار می‌گیرد.

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد: یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت هیچ شکی وجود ندارد که رژیم ایران مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان است و هیچ کاندید دیگری برای این کار وجود ندارد.

رویترز افزود: ‌شواهد جز نشان‌دهنده مسئولیت رژیم ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان نیست.

مقام‌های آمریکا گفتند: مقام‌های سعودی گفته‌اند علائمی را دیده‌اند که موشک‌های کروز در حمله به تأسیسات نفتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مقام‌های آمریکایی گفتند شواهدی دیگری در دست دارند که نشان می‌دهد، این‌که حوثی‌ها مسئولیت حمله را پذیرفته‌اند هیج اعتباری ندارد و شواهد و مدارک را در روزهای آینده علنی خواهیم کرد.

 

این مقام آمریکایی که خواست ناشناس بماند گفت حداقل ۱۹نقطه در دو تأسیسات انرژی عربستان سعودی هدف قرار گرفته‌اند که شواهد نشان می‌دهد که منطقه مورد حمله در غرب، شمال غربی اهداف بوده که در جهت ایران است و نه از جانب جنوب که یمن قرار دارد.

 

آسوشیتدپرس در همین رابطه نوشت: مقام‌های آمریکایی می‌گویند عکس‌ها ی ماهواره‌ای نشان می‌دهد حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی از جهت ایران می‌باشد تا این‌که از جانب یمن بوده باشد.

مقام‌های ارشد آمریکا با استناد به ارزیابیهای اطلاعاتی شامل تصاویر ماهواره‌ای می‌گویند: رژیم ایران مسئول حملات شنبه علیه زیرساختهای نفتی کلیدی عربستان سعودی بوده است

دولت آمریکا تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد حداقل ۱۹نقطه در دو تأسیسات انرژی عربستان سعودی هدف قرار گرفته‌اند.

 

به‌دنبال حملات پهپادی به دو مجموعه از تأسیسات نفتی آرامکو، رئیس‌جمهور آمریکا با ولیعهد عربستان گفتگو کرد.

خبرگزاری عربستان گزارش داد: دونالد ترامپ در تماس تلفنی خود با محمد بن سلمان، نایب نخست‌وزیر و وزیر دفاع عربستان، آمادگی آمریکا را برای همکاری با عربستان در زمینه امنیت و ثبات این کشور، اعلام کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تأثیرات منفی حملات علیه تأسیسات نفتی آرامکو برای اقتصاد آمریکا و جهان را مورد تأکید قرار داد.

این خبرگزاری افزود: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در گفتگو با رئیس‌جمهور آمریکا، بر اراده و قدرت عربستان برای مقابله با این تجاوزات تروریستی تأکید کرد.

 

وزیر انرژی عربستان امیر عبدالعزیر بن‌سلمان اعلام کرد: حملات به‌ تأسیسات نفتی ابقیق و خوریس و آتش‌سوزیهای ناشی از انفجارهای تروریستی، موجب توقف تولید ۵۰درصد تولید آرامکو شده است.

وی اضافه کرد: این انفجارها منجر به‌قطع تولید ۲میلیارد متر‌مکعب گاز در روز شده که برای ۷۰۰هزار بشکه از مایعات طبیعی استفاده می‌شود. این قطع تولید، میزان تولید گاز اتان و مایعات گاز طبیعی را ۵۰درصد کاهش می‌دهد.

وزیر انرژی عربستان گفت، آتش‌سوزیها، مهار شده و بخشی از کسری تولید، از محل ذخائر نفتی تأمین خواهد شد و ظرف ۴۸ساعت آینده، شرکت آرامکو اطلاعات به‌روز شده‌ای را اعلام خواهد کرد.

امیر عبدالعزیز بن سلمان گفت این حمله تروریستی و خرابکارانه، ادامه حملات تروریستی اخیر است که این بار نه تنها تأسیسات حیاتی سعودی، بلکه تهدیدی علیه تأمین جهانی نفت و امنیت آنرا هدف قرار داد.

 

سناتور لیندزی گراهام، عضو کمیته قوای مسلح سنای آمریکا در واکنش به حملات حکومت آخوندی به تأسیسات نفتی عربستان اعلام کرد: رژیم ایران تا عواقب رفتار شرورانه خود را نبیند متوقف نخواهد شد.

سناتور گراهام نوشت: رژیم ایران علاقه‌یی به‌صلح ندارد و در خاورمیانه خسارت به‌بار می‌آورد. آنها به‌دنبال تسلیحات اتمی و سلطه بر منطقه هستند. رژیم ایران تا عواقب بدرفتاریهای خود را نبیند، متوقف نخواهد شد.

گراهام افزود: حمله به پالایشگاههای این رژیم کمرش را خواهد شکست و اکنون زمان آن است که در صورت ادامه تحریکات و افزایش غنی‌سازی توسط رژیم ایران، ایالات‌متحده حمله‌یی علیه پالایشگاههای نفت این رژیم را روی میز بگذارد.

 

اتحادیه اروپا حمله به تأسیسات نفتی عربستان را محکوم کرد.

در بیانیه صادره از سوی اتحادیه اروپا، این حمله، یک تهدید واقعی علیه امنیت منطقه توصیف شده است.

اتحادیه اروپا در این بیانیه تأکید می‌کند: درست در زمانی که منطقه خاورمیانه از ناآرامیها رنج می‌برد این حمله چالشی جدی در مسیر گفتگو محسوب می‌شود. اتحادیه اروپا همدردی خود را با ملت عربستان اعلام کرد.

 

فرانسه حمله به تأسیسات نفتی عربستان را به‌شدت محکوم کرد.

وزارت‌خارجه فرانسه‌ طی بیانیه‌یی اعلام کرد: فرانسه حملات روز شنبه علیه تأسیسات نفتی ابقیق و خوریس را به‌شدت محکوم و همبستگی کامل خود را از عربستان ابراز می‌کند.

این‌گونه اقدامات که فقط می‌تواند تنشها و خطرات درگیری را در منطقه تشدید کند، باید متوقف شوند.

 

انگلستان نیز حملات پهپادی به تأسیسات آرامکو در عربستان سعودی را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت‌خارجه انگلستان گفت: تهدید مناطق غیرنظامی و زیرساختهای تجاری، خطرناک، تحریک‌آمیز و کاملاً غیرقابل قبول است. این تهدید همچنین تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری در یمن را تضعیف می‌کند.

جان ابی زید، سفیر آمریکا در عربستان ضمن محکوم‌ کردن حمله به تأسیسات نفتی گفت: این حملات علیه بنیادهای حیاتی کشور است و غیرنظامیان را تهدید می‌کند که غیرقابل قبول است و دیر یا زود از بیگناهان قربانی می‌گیرد.

 

ملک عبدالله، پادشاه اردن در تماس تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان حمله به تأسیسات نفتی را به‌شدت محکوم کرد.

ملک عبدالله حمایت اردن را از عربستان سعودی در مقابله با هر آنچه که امنیت عربستان را تهدید کند اعلام کرد و گفت امنیت ملی اردن همان امنیت ملی عربستان است.

 

ملک سلمان پادشاه عربستان اعلام کرد: کشورش قادر است حملات تروریستی بزدلانه را خنثی کند.

ملک سلمان گفت: عربستان قادر به جلوگیری از این‌گونه تجاوزهای تروریستی و مقابله با پیامدهای آن است.

 

به گزارش خبرگزاری عربستان کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، یمن، تونس، بحرین و پاکستان حملات به تأسیسات نفتی عربستان را محکوم کردند.

همچنین سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، حمله به تأسیسات نفتی عربستان را محکوم کرد و آنرا دلیلی بر بالا‌گرفتن درگیریها در منطقه توصیف کرد.

حریری در بیانیه‌یی که روز یکشنبه صادر کرد اعلام کرد که جامعه جهانی باید تمام سلاح های تجاوز و تروریسم را که به سمت کشورهای عربی نشانه رفته، پس بزند.

 

در پی حملات حکومت آخوندی به تأسیسات نفتی عربستان، قاسم سلیمانی سرکرده نیروی تروریستی قدس به ستایش از شبه‌نظامیان حکومت آخوندی در یمن پرداخت و کیهان خامنه‌ای و دیگر رسانه‌های حکومتی با تیترهای درشت نوشتند:

«بزرگترین پالایشگاه نفتی آل‌سود در آتش»،

«حمله پهپادی به شاهرگ سعودی»،

«نبض سعودی در دستان یمن»

و «آرامکو در آتش قهر».

 

رویترز درباره موضع‌گیری قاسم سلیمانی نوشت: در یک واکنش نادر به حملات به عربستان سعودی، قاسم سلیمانی سرکرده نیروی قدس رژیم ایران از مقاومت حوثی‌ها در توئیت خود که شامل هشتگ آرامکو بود، ستایش کرد.

 

کیهان خامنه‌ای نوشت: حمله به پالایشگاهها و فرودگاههای سعودی که روزگاری به‌عنوان یک خبر عجیب و چه بسا غیرممکن تلقی می‌شد، اما امروز ممکن شد.

ارگان ولی‌فقیه ارتجاع افزود: (حوثیها) اعلام کردند: در صوت عدم توقف تجاوز سعودیها به یمن، این بار ریاض را تسخیر می‌کنند.

 

روزنامه سپاه پاسداران نیز نوشت: جهان منتظر است ضربه بعدی را یگان موشکی یا پهپادی یمن به اهداف حیاتی و راهبردی در داخل عربستان وارد می‌کنند، ببیند.

 

از سوی دیگر رژیم آخوندی در وحشت از عواقب این حملات بی‌سابقه، به تلاشهای مضحکی برای ردگم کنی پرداخته است.

جواد ظریف و وزارت‌خارجه رژیم آخوندی، تصریحاًت وزیر خارجه آمریکا بر مسئولیت مستقیم رژیم در این حملات را رد کرده و اعلام کردند: آمریکایی‌ها سیاستی به نام "فشار حداکثری" را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفتند که به‌دلیل ناکامی‌ها به سمت "دروغ حداکثری" گرایش پیدا کرده است.

 

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم وحشت‌زده گفت: این‌گونه اظهارنظرها و اقدامات، بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمانهای مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه ما به‌منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است.

 

این در حالیست که روحانی رئیس‌جمهور ورشکسته رژیم در مرداد ماه، گفت ما پهپاد آمریکایی را می‌زنیم که یک لذت دیگری دارد برای ما!

وی در تیرماه نیز به دستبوسی پاسداران ساقط کننده پهپاد آمریکا پرداخت:

 

آخوند روحانی روز ۱۶ مرداد ۹۸ گفت:

اینکه ما یک پهپاد مدرن آمریکایی را بزنیم یک هنر است اینکه ما این پهپاد را با موشک خودمان بزنیم هنر دوم است اینکه این پهپاد را با سیستم راداری خودمان سرچ کنیم هنر سوم است اینکه ما این پهپاد را بتوانیم با سیستم خودمان لاک کنیم و قفل کنیم هنر چهارم است این هنر است برای ما / خب این برای ما بسیار ارزشمند است اونوقت ما پهپاد آمریکایی را میزنیم خب یک لذت دیگری دارد برای ما .

تلویزیون رژیم۴ تیر۹۸

یعنی با رادار ایرانی ما سرچ کردیم با رادار ایرانی ما لاک کردیم با موشک ایرانی ما این را هدف قرار دادیم خیلی کار عظیم و بزرگی است یعنی اونهایی که مسائل نظامی را دقیق میدانند میدانند این کار چقدر کار بزرگی ست انجام گرفته ما دست همه اونهایی که این صنعت داخلی را ایجاد کردند بهوجود آوردند در وزارت دفاع دست همه اونهایی که از این ابزار بهخوبی استفاده کردند در سپاه پاسداران دست همه اونها را می بوسیم کار عظیمی انجام دادند.

 

وال استریت ژورنال نوشت: آمریکا رژیم ایران را مقصر حمله علیه تأسیسات نفتی عربستان می‌داند.

این روزنامه افزود: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، رژیم ایران را به‌خاطر حملات هماهنگ‌شده بر قلب صنعت نفتی عربستان مقصر دانست و گفت آنها حمله‌یی بی‌سابقه را بر تولید نفت جهان انجام دادند.

وال استریت ژورنال نوشت: در این میان، مقامات عربستان و آمریکا در حال تحقیق این احتمال هستند که حملات بر تأسیسات نفتی عربستان روز شنبه، ممکن است با موشکهای کروز ِ پرتاب شده از عراق یا ایران صورت گرفته باشد.

وال استریت ژورنال اضافه کرد: فابیان هینز  محقق تسلیحاتی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در مونتگومری کالیفرنیا گفت: «این حمله به‌خاطر میزان خسارتی که به‌بار آورده، بسیار تعجب‌انگیز است».

هینز افزود: ما چندین حمله با پهپاد و موشک علیه زیرساختهای عربستان را دیده بودیم ولی در اکثر موارد خسارت عملی کاملاً ناچیز بوده است».

 

وال استریت ژورنال در مطلب دیگری ضمن تأکید بر این‌که ظن و تردید زیادی حاکی از این است که حمله به نفت عربستان سعودی از خارج یمن و احتمالاُ با موشک کروز از ایران یا عراق صورت گرفته است، توضیح داد که تحقیقات در جریان این احتمال را مطرح می‌کند که حملات روز شنبه شامل موشکهای کروز پرتاب شده از عراق و ایران باشد که به این ترتیب دعاوی شبه‌نظامیان یمنی در اجرای این عملیات را زیر سؤال می‌برد.

وال استریت ژورنال تأکید مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تکرار می‌کند که: هیچ مدرکی دال بر این‌که این حملات از یمن صورت گرفته باشد، وجود ندارد. پمپئو رژیم تهران را متهم به‌ انجام این حمله بی‌سابقه علیه تولید نفت جهانی کرد.

وال استریت ژورنال افزود: استفاده از موشکهای کروز به‌جای پهپادها ممکن است تشدید جنگ را فراتر از پهپادها ببرد.

اما مهم نیست چه کسی حمله شنبه را انجام داده باشد و از کجا آمده باشند، در هر حال رهبران آمریکا و عربستان احتمالاً انگشت اتهام را متوجه رژیم ایران می‌کنند که انواع حمایتها را برای متحدانش در یمن و عراق فراهم می‌کند.

 

رویتر به‌ نقل از مدیر مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا گفت: ابقیق شاید حیاتی‌ترین تأسیسات تأمین نفت جهان است. قیمت نفت در اثر این حمله یکباره بالا می‌رود و اگر قطع تولید نفت عربستان بطول انجامد لازم به‌نظر می‌رسد که ذخائر استراتژیک نفت توسط اعضای آژانس بین‌المللی انرژی آزاد شود.

رویترز افزود: رابرت مک نالی یک کارشناس امور انرژی در آمریکا گفت: گزارشها حاکیست که تولید ۵میلیون بشکه نفت تحت تاثیر این حمله قرار گرفته است، هر چند آرامکو شرکت نفت عربستان اطمینان خاطر داده است که تولید به‌سرعت از سر گرفته خواهد شد ولی این حمله تاثیرات ژئو پولیتیک خود را خواهد داشت.

-جیمز کرین متخصص انرژی خاورمیانه گفت: این حمله درگیریهای بین وابستگان رژیم ایران و عربستان را افزایش می‌دهد که با توجه به این احتمال این‌که آمریکا نیز به این صحنه کشیده شود دیده می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ca76bf96-764b-47d4-9337-cdcc538da174"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات