728 x 90

بازتاب تحریم آمریکا بر روی رژیم ایران/ گفتگو با مسئول کمیسیون قضایی شورای ملی مقاومت

دکتر سنابرق زاهدی
دکتر سنابرق زاهدی

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حساب توییترش نوشت بسته جدید تحریمهای آمریکا علیه رژیم بسیار شدید است.

او در توییت دیگری نوشت در ماه نوامبر تحریمهای دیگر به سطوح بالاتری خواهد رسید و در بخش نفت و گاز و بانک مرکزی خواهند بود.

دونالد ترامپ تهدید کرد که آمریکا هر کسی که با رژیم ایران معامله تجاری داشته باشد را تحریم خواهد کرد.

این تهدیدها بعد از اجرایی شدن اولین مرحله از تحریمهای اقتصادی است که علیه رژیم ایران اعمال شده است.

 

تحریمهای مرحله اول شامل چه مواردی است؟

در مرحله اول، معامله با رژیم، واردات مواد اولیه، بخش خودرو و هواپیماهای تجاری تحریم شده است.

تحریمهای آمریکا در شرکتهای بزرگ جهانی انعکاس داشت.

گروه خودرو سازی دایملر آلمان یکی از جدیدترین گروههایی است که از همکاری با رژیم ایران خودداری کرده است.

در لیست شرکتهای بزرگی که از همکاری با رژیم ایران خودداری کرده‌اند شرکت فرانسوی توتال در صدر است. این شرکت به‌دنبال کسب معافیت از تحریمهای آمریکا بود ولی به آن دست پیدا نکرد.

شرکت خودرو سازی پژو و شرکت مرسک یکی از بزرگترین شرکتهای حمل‌‌ و نقل دریایی هم از همکاری با رژیم ایران خودداری کرده‌اند.

در حالی که شرکت بویینگ با رژیم ایران قرار داد ۲۰میلیارد دلاری برای فروش هواپیماهای تجاری داشت به‌خاطر ترس از تحریمهای آمریکا از ادامه قرار داد خودداری کرد.

 

توقف همکاری شرکتهای نفتی با رژیم ایران

شرکتهای نفتی نیز معامله با رژیم ایران را متوقف کردند.

شرکت لاک اویل روسیه، ریلاینس هندی و دور کورپوریشن dover corporation‍ آمریکایی در این لیست هستند.

این رویدادها باعث می‌شوند که اقتصاد ایران تحت تاثیر قرار گیرد. اقتصادی که با سختیهای ویژه خود روبه‌رو است و علاوه بر آن، نرخ بیکاری و تورم و ادامه کاهش قیمت ریال و دیگر مشکلات را باید به این بحران اضافه کرد.

 

۱۵۰میلیارد دلار پول آزاد شده از لغو تحریم چه شد؟

در رابطه با بازتابهای مرحله اول تحریمهای اقتصادی علیه رژیم ایران، دکتر سنابرق زاهدی مسؤل کمیسیون قضاییه شورای ملی مقاومت ایران به تلویزیون اسکای نیوز گفت:

ما به‌عنوان مقاومت ایران و شورای ملی مقاومت ایران از سالها پیش خواهان تحریمهای نفتی و مالی علیه این رژیم بوده‌ایم.چونکه می‌دانیم به هر میزانی که این رژیم تحریم شود به نفع مردم ایران است.

و برعکس به هر میزانی که این تحریمها برداشته شوند، می‌بینیم که مردم ایران ضرر می‌کنند.

یک مثال ساده بزنم. در توافق اتمی که سه سال پیش در سال ۲۰۱۵ امضا شد بین ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیارد دلار آزاد شد. این امتیاز بزرگ به رژیم ایران داده شد.

در آن زمان میزان صادرات نفت رژیم یک میلیون بشکه در روز بود ولی بعد از توافق اتمی به ۲.۵میلیون بشکه در روز رسید.

سؤال این است که به‌دلیل این سودهای بسیار زیاد و درآمدهای هنگفتی که به‌دست رژیم رسید، چه چیزی عاید مردم ایران شد؟

 

آیا طی وضعیت زندگی مردم ایران بهتر شد؟ یا بدتر شد؟

حتی خود خامنه‌ای و روحانی و دیگر سرکردگان رژیم می‌گویند که وضع زندگی مردم ایران بدتر شده. پس این پولها به کجا رفته؟ این پولها صرف فسادی شده که در رأس نظام وجود دارد؛ یا برای پروژه موشکی و اتمی هزینه شده، یا برای جنگهای خارجی در سوریه و یمن و عراق و کشورهای دیگر صرف شده؛ یعنی یا برای تروریسم و یا برای جنگ هزینه شده است.

منظورم این است که به هر میزانی که با برداشته شدن تحریمها صحنه برای این رژیم باز شود، به همان میزان مردم ضرر می‌کنند. و این رژیم این پیام را می‌گیرد که می‌تواند توسعه‌طلبی و سرکوب بیشتری کند و بیشتر تروریسم و جنگ را به کشورهای مختلف صادر کند. این چیزی است که طی سه سال گذشته اتفاق افتاده است

 

خواست مردم ایران سرنگونی رژیم است

اسکای نیوز: آیا این تحریمها تنها روی رژیم ایران تاثیر می‌گذارد یا این‌که بر روی بخشهای مختلف جامعه ایران هم تاثیر می‌گذارد؟ تحلیل سیاسی و اقتصادی شما چیست؟

دکتر سنابرق زاهدی: در واقع این سؤال مقداری پیچیده است. اگر در سطح نگاه کنیم خواهیم گفت که این تحریمها به ضرر مردم است و لی اگر نگاه کنیم و ببینیم که مردم ایران در خیابانها چه می‌گویند، می‌بینیم که مردم ایران از فقر و گرانی و بیکاری و مشکلات معیشتی و اجتماعی رنج می‌برند ولی وقتی که به خیابانها می‌آیند نمی‌خواهند مشکلات اقتصادی‌شان را حل کنند بلکه علیه اساس رژیم شعار می‌دهند. علیه نظام ولایت فقیه شعار می‌دهند، علیه خامنه‌ای شعار می‌دهند و می‌گویند مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر روحانی، مرگ بر حزب‌الله یا این‌که سیاستهای خارجی این رژیم را محکوم می‌کنند. یعنی آنها پایه‌های رژیم را نشانه می‌گیرند. معنی‌اش این است که مردم ایران به‌خوبی می‌دانند مشکل اقتصادی و اجتماعی در ایران مشکل اصلی نیست بلکه مشکل سیاسی است.

 

راه‌حل مشکلات مردم ایران سیاسی است

و به عقیده ما راه‌حل مشکلات در ایران به‌صورت تاریخی حتی در زمان شاه راه‌حل سیاسی بوده. مشکل نبود آزادی است، نبود دموکراسی است، نبود مشارکت مردمی حتی در زمینه اقتصادی است.

این رژیم چگونه می‌خواهد مشکلات اقتصادی را حل کند در حالیکه سرکوب می‌کند؟

این رژیم یک رژیم دیکتاتوری فاشیستی دینی است که نمی‌گذارد کسی آزادی بیان داشته باشد. به این دلیل غیرممکن است که مردم ایران در این رژیم به‌دنبال راه‌حل بگردند.

در این رژیم هیچ راه‌حل سیاسی وجود ندارد و به این دلیل است که می‌بینیم شعارهای مردم شعارهای سرنگونی است.

بله یک مشکل بزرگ در ایران است و این مشکل خودش را در وجود نظام ولایت فقیه نشان می‌دهد ولی متأسفانه در سالهای گذشته کشورهای غربی امتیازهای بزرگی را به این رژیم داده‌اند و با این امتیازها رژیم توانسته توان تروریستی‌اش را در کشورهای دیگر توسعه بدهد، ولی امروز این دوران تمام شده.

 

اولین عامل در تغییر رژیم ایران مردم هستند

اسکای نیوز: شما فکر می‌کنید که راه‌حل همین تحریم هاست؟ ولی این تحریمها کی به نتیجه می‌رسند؟ چه زمانی دخالتهای رژیم در منطقه متوقف می‌شوند؟

دکتر سنابرق زاهدی: من نگفتم که راه‌حل در دست نیروهای آمریکایی است. بلکه واقعیتها و عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی تغییر در ایران تاثیر می‌گذارند.

اولین عامل مردم است. در ایران شرایط انفجاری است.

رانندگان کامیونها وقتی که تظاهرات می‌کنند علیه گرانی قطعات یدکی و بنزین و سوخت است ولی وقتی قیام می‌کنند علیه اساس رژیم شعار می‌دهند. منظورم این است که وضعیت انفجاری در ایران که در همه جای ایران وجود دارد تغییر در ایران را بشارت می‌دهد. مردم ایران این تغییر را می‌خواهند.

عامل دوم این است که یک مبارزه طولانی‌مدت وجود داشته که به ۳۸سال پیش بر می‌گردد. این مبارزه طولانی‌مدت که مردم ایران علیه رژیم داشته‌اند برای آزادی و دموکراسی بوده که توسط سازمان مجاهدین خلق و جنبش مقاومت ایران نمایندگی می‌شود. این مقاومت بیش از ۱۲۰هزار نفر شهید داده و الآن می‌بینیم که این مقاومت در کانونهای شورشی و شوراهای مقاومت تجسم پیدا کرده است. این شوراها و کانون ها در پشت تظاهرات و قیام هستند.

عامل سوم یک عامل بین‌المللی است.

 

رژیم ایران تنها با فشار جام‌زهر را سر می‌کشد

اسکای نیوز: شما با خارج و داخل ارتباط دارید و مقاومت ایران هستید. تحریمهای آمریکا نتیجه‌اش را کی در خارج خواهد داد؟ کی دخالتهای رژیم در کشورهای دیگر مانند لبنان و سوریه و یمن متوقف می‌شود؟ آیا می‌توانیم زمان مشخصی بدهیم؟

دکتر سنابرق زاهدی: ما می‌گوییم از فشارهای بیشتر بر روی این رژیم استقبال می‌کنیم و از کشورهای اروپایی هم می‌خواهیم که به این تحریمها بپیوندند.

به هر میزانی که فشار بر روی این رژیم بیشتر شود امکان عقب راندن او از سیاستهای ویرانگرش به‌ویژه در خارج ایران بیشتر می‌شود. ما این تجربه را داریم. در جنگ ایران و عراق خمینی که بسیار بالاتر از خامنه‌ای بود وقتی که دید جهان علیه جنگ‌طلبی‌هایش متحد شده در مقابل واقعیت تسلیم شد و همان‌گونه که گفت جام‌زهر را سر کشید.

الان درصورتی‌که اجماع جهانی وجود داشته باشد و اروپا به تحریمهای آمریکا بپیوندد، یقین دارم که این رژیم تسلیم خواهد شد.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed49bd21-623a-47d6-b86b-aa6360d98277"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات