728 x 90

اعتراف ظریف به استفاده از نیروهای افغانی برای دخالت در سوریه

مصاحبه ظریف
مصاحبه ظریف

ظریف وزیر خارجه آخوند روحانی در مصاحبه‌ویژه با شبکه طلوع نیوز افغانستان که شامگاه دوشنبه اول دیماه پخش شد در مورد لشکر دست‌ساز آخوندها به نام فاطمیون گفت، هنوز هم حدود دو هزار افغان در سوریه می‌جنگند و تهران آماده است در صورت نیاز نیروهای بیشتر به آن کشور بفرستد.

ظریف با اشاره به سربازگیری مردم افغانستان و دخالت در کشورهای دیگر اضافه کرد، این افراد به گونه داوطلب برای جنگ به سوریه رفتند و ایران شهروندان افغان را برای جنگ علیه گروه داعش حمایت کرده و اگر نیاز باشد باز هم‌چنین خواهد کرد.

وی افزود: «این‌ها (لشکر فاطمیون) بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌توانند با سابقه رزمی که دارند، کمکی به دولت افغانستان باشند. برای مبارزه با داعش و برای مبارزه با ترور و حفظ امنیت افغانستان. هرجا که دولت افغانستان بخواهد.

وی در ادامه گفت: «ما هیچ‌گاه نگفتیم که ما با طالبان ارتباط نداریم. ملا برادر (معاون رهبر طالبان) هم آمد ایران و با وزیر خارجه ایران ملاقات کرد. به همان دلیل ایشان هم در ایران ملاقاتهایی ممکن است با مسؤولین ما داشته باشد. این را ما هیچ‌وقت مخفی نکردیم، دولت افغانستان هم اطلاع دارد.

 

ظریف در شرایطی از ادامه حضور شهروندان افغان در سوریه خبر داده است که حکومت افغانستان از این کار رژیم آخوندی انتقاد کرده و گفته است که این رژیم از موجودیت فقر و مشکلات اقتصادی مهاجران افغان سوء‌استفاده کرده است.

لشکر فاطمیون متشکل از مهاجران افغانستان در ایران است که در سوریه به حمایت از بشارالاسد،می‌جنگیدند. این افراد توسط سپاه پاسداران بعنوان نیروهای نیابتی به کشورهای مختلف منجمله سوریه اعزام شده و تحت امر سپاه قدس هستند. در این نبردها، دهها تن از این جنگجویان افغان تاکنون کشته شدند.
خامنه ای اخیراً از لشکر فاطمیون که جز گروه های نیابتی رژیم میباشد و از شهروندان افغانستان هستند، ستایش کرده و گفته بود، جنگجویان افغان در میدانهای نبرد بیشتر از دیگران پایداری داشته‌اند.

حکومت افغانستان در مورد این سخنان خامنه‌ای واکنش شدید نشان داده و اعلام کرد، دولت ایران از فقر و مشکلات اقتصادی مهاجران افغان سوء‌استفاده کرده و این مهاجران را برای جنگ به سوریه می‌فرستد.
ملالی شینواری مشاور رئیس جمهوری افغانستان در این باره گفت: «آنها از مشکلات اقتصادی افغانها سو استفاده می‌کنند، آن مشکلاتی که در کشور خودشان دست به گریبان هستند به‌خاطر منافع خود شان استفاده نادرست می‌کنند».

در همین حال، سیما ثمر رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان سربازگیری مهاجران افغان را برای جنگ سوریه یک تخطی جدی می‌داند و می‌گوید: «استفاده اجباری با توجه به فقر مردم یک نقض حقوق‌بشر است» (طلوع نیوز یکم دیماه).

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65f673e0-5321-45f7-a851-91fa43fbe9c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات