728 x 90

قاسم سلیمانی هدایت کننده سرکوب اعتراضات مردمی در عراق

گسترش تظاهراتها در عراق
گسترش تظاهراتها در عراق

سایت عرب نیوز روز چهارشنبه ۱۷مهر ۹۸در گزارشی به نقش هدایت‌کننده سرکوب اعتراضات مردمی در عراق که قاسم سلیمان فرمانده سپاه تروریستی قدس ایفا کرده اشاره دارد.

این سایت نوشت:‌ روز گذشته مقامات ارشد امنیتی عراق و سیاستمداران به عرب نیوز گفتند که دولت عراق گروه‌های مسلح مورد حمایت رژیم ایران را که مستقیماً به ژنرال قاسم سلیمانی گزارش می‌دهند را فرستاد که تظاهراتها را سرکوب کرده و معترضان را بکشند.

همچنین یک مقام ارشد امنیتی در بغداد گفت: این ژنرال چند روز پیش شخصاً به بغداد آمد تا بحران را مدیریت کند. وی دستوراتی داد که با تظاهرکنندگان بی‌رحمانه رفتار شود و حتی آنها را بکشند تا رعب و وحشت در دل بقیه ایجاد کنند.

 

در این گزارش آمده است: مدیران امنیت عراق به دستور وی از (برخورد با معترضان) محروم شدند، اینترنت مسدود شد، اکثر خبرنگاران محلی که به تظاهرات پوشش خبری می‌دادند تهدید شدند و برخی ایستگاههای تلویزیونی محلی و عربی ماهواره‌ای به آتش کشیده شدند.

منابع امنیتی از کشته شدن ۱۸۰نفر و مجروح شدن ۷۰۰۰نفر خبر دادند که شامل پرسنل امنیتی و دهها ساختمان دولتی، مقرات احزاب سیاسی و خودروهای نظامی به آتش کشیده شدند.

 

رؤسای امنیتی گفتند که نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی توصیه آنها مبنی بر استفاده نکردن از نیروی قهر علیه معترضان تا زمانی که آنها تهدیدی برای شهروندان یا دولت ایجاد نکرده‌اند و تلاش برای آرام کردن خشم آنها را نادیده گرفت. مقامات امنیتی گفتند که وی به جای این‌که زمانی را قائل شود که یک راه‌حل مسالمت‌آمیز پیدا شود، به گروه‌های مسلح متحد با دولت دستور داد که با این وضعیت برخورد کنند.

گفته می‌شود که گروههایی که به خیابان‌ها آمدند سازمان بدر، که بزرگترین گروه شیعه مسلح است، عصائب اهل الحق، گردانهای سیدالشهدا و سرایا الخراسانی هستند. رهبران امنیتی، سیاستمداران و فعالان گفتند که این گروهها یک نقش تعیین‌کننده در سرکوب تظاهراتها و کشتن تظاهر کنندگان ایفا کردند.

 

در این گزارش اشاره شده است که اکثر خبرنگاران عراقی و خارجی و فعالان که در مورد اعتراضات گزارش می‌کردند یا آنها را مانیتور می‌کردند طی هفته گذشته بغداد را ترک کردند بعد از این‌که اخطارهایی دریافت کردند که حکم دستگیری دهها نفر از آنها بر اساس قانون تروریسم صادر شده است. مجازات قانون تروریسم شامل حکم اعدام یا حبس ابد می‌شود.

یک مقام ارشد شورای امنیت ملی گفت، ”هیچ‌کدام از این اقدامات هیچ ربطی به ما ندارد. همه موارد مربوط به تظاهراتها هم‌اکنون توسط اداره امنیت حشدالشعبی مدیریت می‌شود. حتی احکام دستگیری صادر شده علیه خبرنگاران و فعالان هیچ ربطی به ما ندارد. وضعیت روزبه‌روز بدتر می‌شود.“

یکی از سازمان دهندگان کلیدی تظاهراتها گفت، ”آن چه عبدالمهدی و متحدان وی با معترضان انجام داده‌اند به‌شدت بی‌رحمانه است. آنها شاید الآن با استفاده از زور تظاهراتها را ساکت کنند ولی ما به‌زودی قویتر بر خواهیم گشت.“

وی افزود ”روزهای اخیر به ما اثبات کرده است که ما تنها هستیم و این‌که همه نیروهای سیاسی ما را رها کردند در حالی‌که افرادی دیگر با ما تجارت کردند بنابراین گام بعدی ما دست بردن به سلاح است. آنها برای ما هیچ انتخاب دیگری باقی نگذاشته‌اند.“

 

مطالب مرتبط:

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fc0aa589-0913-4b5a-a321-be6ee35baad5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات