728 x 90

اعتراضات عراق در هفته دوم از سرگرفته شد

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره استمرار قیام جوانان عراقی نوشت: با شروع هفته دوم قیام، اعتراضات دوشنبه شب در شهر صدر عراق از سر گرفته شد.

روز سه شنبه ۱۶مهر نیروهای امنیتی اقدام به دستگیری معترضان در مناطق شرقی و شمال غربی بغداد کردند.

 

رویترز افزود: در شهرک صدر شب گذشته ۱۵نفر در اعتراضات خیابانی جان خود را از دست دادند....

معترضان با خواست برکناری دولت و طبقه سیاسی که آنها را فاسد می‌دانند، با نیروهای امنیتی عراق، به‌طور عمده در پایتخت بغداد و جنوب درگیر شدند.

 

خاطرنشان می‌شود روز گذشته یک مقام وزارت بهداشت عراق به خبرگزاری "آناتولی" گفت: در اعتراضات یک هفته گذشته در عراق دست‌کم ۱۶۵تن کشته و بیش از ۵۰۰۰نفر دیگر زخمی شده‌اند. وی افزود: اغلب کشته‌شدگان از ناحیه سر و سینه مورد هدف قرار گرفته‌اند.

بنا‌ به این گزارش وزارت کشور عراق دو روز پیش اعلام کرده بود در اعتراضات عراق ۶هزار و ۱۰۷تن نیز مجروح شده‌اند.

 

قیام مردم و جوانان شورشی در عراق علیه دست نشاندگان ولایت‌فقیه

در حالیکه شمار کشته‌شدگان قیام در عراق تا روز دوشنبه از ۱۲۰تن فراترر فته بود، خبرگزاری رویترز گزارش داد:

دست کم ۱۵نفر دیگر در درگیری بین نیروهای امنیتی عراقی و معترضان در شهر صدر حومه بغداد کشته شدند، درگیریهای یک هفته قیام گسترده در سرتاسر کشور برای اولین بار به مناطق فقیر نشین پایتخت رسیده است. معترضان خواستار برکناری نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی و دولت هستند و آنها را به فساد متهم می‌کنند.

جایی که حدود یک‌سوم از ۸میلیون نفر از بغداد در کوچه‌های باریک زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها دسترسی کمی به برق، آب و مشاغل دارند...

معترضان خواستار تغییر سیستم فاسد و طبقه سیاسی هستند که کشور را عقب نگه داشته است،

بسیاری از معترضان همچنین طرفهای قدرت را به داشتن روابط نزدیک با رژیم ایران متهم می‌کنند.

 

 

ظافر العانی نماینده پارلمان عراق به اسکای نیوز گفت:‌

دلایلی که تظاهرات برای آن انجام شد هنوز باقیست. این اولین اعتراضاتی نیست که مردم عراق انجام می‌دهند ولی این‌دور شدیدتر بود و ویژگی آن خودجوش بودن و عدم سیاسی‌کاری در آن است. در پشت آن مرجعیت مذهبی و سیاسی قرار نداشت بلکه خشم و غضب مردم عراق، ناشی از کرامت پایمال شده‌شان طی سالهای گذشته است. در عراق آرامشی لرزان برقرار است. تنش در خیابان‌ها وجود دارد و شما می‌دانید که شهدای زیادی در میان غیرنظامیان بر جای مانده است

اغلب کسانی‌که در مورد جراحتها و کشتار صحبت می‌کنند اعم از سخنگوی رسمی دولت یا تظاهر کنندگان تأکید دارند شبه‌نظامیان رژیم ایران با خونسردی بواسطه تک‌تیراندازان مستقر در پشت‌بام خانه‌ها اقدام به کشتار می‌کنند

این شبه‌نظامیان امروز چهره خود را برملا کرده‌اند و مردم عراق به این باور رسیدند که پشت این موضوع رژیم تهران قرار دارد خصوصاً که مقام‌های رژیم ایران به کشتار تظاهر کنندگان فراخوانده و آنها را تکفیری و داعشی و بعثی و تروریست و... توصیف کردند که این بمثابه اجازه کشتار تظاهر کنندگان است.

 

 

دویچه وله آلمان گزارش داد:

تظاهرات علیه دولت عراق پایان نیافته است. شامگاه یکشنبه در برخورد تظاهر کنندگان و نیروهای ارتش دست‌کم هشت نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند. از روز سه‌شنبه هفته گذشته هزاران تن از شهروندان عراقی در بغداد و چند مرکز استان دیگر در اعتراض به افزایش بیکاری، خدمات عمومی ناکافی و فساد سیاستمداران و مدیران این کشور به خیابان‌ها رفتند.

همه بیمارستانها و مراکز درمانی در حالت فوق‌العاده هستند.

این منبع همچنین گفت: در "شهرک صدر" بغداد صدها نفر علیه فساد و افزایش بیکاری در عراق به تظاهرات پرداختند.

 

 

در هراس از پیامدهای کشتار و سرکوب وحشیانه قیام مردم در عراق، سران حکومتی تلاش می‌کنند که با دادن وعده اصلاح امورو اذعان به جنایات صورت گرفته، شعله‌های خشم مردم و جوانان به ستوه آمده را مهار کنند. برهم صالح رئیس‌جمهور عراق با نگرانی از پیآمد این جنایتها گفت:هر کسی که تظاهر کنندگان را هدف قرار داد جنایتکار است. جوانانی که در تظاهرات بر خاک افتادند زخمی بر قلبها بر جای نهادند که با اطمینان بخشیها التیام نمی‌یابد.

وی افزود: اعتراضات مردم ناشی از مرارتها و ظلمها بود. سهمیه‌بندی حزبی و گروهی دلیل خون‌ریزی در عراق است

 

 

آخوند جلاد ابراهیم رئیسی: فتنه‌هایی در عراق شکل گرفت

آخوند دژخیم ابراهیم رئیسی قیام مردم عراق را فتنه نامید و گفت: فتنه‌هایی در عراق شکل گرفت تا رویداد عظیم اربعین را کمرنگ و کم رونق کنند. سال گذشته خواستند فتنه‌ای در مشهد با محوریت دعوای ایرانی - عراقی راه بیندازند که هدفشان محقق نشد. امسال نیز در عراق، یک فتنه‌یی شکل دادند تا جریان اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهند

 

ربیعی سخنگوی دولت آخوند روحانی: حوادث تلخی را در عراق شاهد بودیم

علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی درباره قیام جوانان در عراق گفت:

از هر گونه ناآرامی و تنش در کشورهای همسایه نگران و متأثر می‌شویم و خواهان اهتمام جدی در خصوص حفظ آرامش در همه کشورهای منطقه هستیم به همین دلیل رخدادهای چند روز گذشته عراق مایه تأسف دولت است در روزهای گذشته حوادث تلخی را شاهد بودیم

شهروندان عراقی ضمن پیگیری مطالبات خود باید از هوشیاری لازم نسبت به سوء‌استفاده بدخواهان از اعتراضات مدنی خود برخوردار باشند و به این گروهها و دولتها فرصت پیگیری بداندیشیهایشان را ندهند

 

 

آخوند دریایی از حوزه جهل و جنایت آخوندی در کردستان در حالیکه نسبت به پیامدهای قیام مردم عراق برای دجالبازیهای آخوندی در اربعین به آخوندهای بسیجی و مزدوران نیروی تروریستی قدس هشدار می‌داد گفت:

اغتشاشات در شهرهای عراق سازمان‌یافته است، مجاهدین برای برهم زدن راهپیمایی اربعین تحرکات دارند. نیروهای مجاهدین در مسیر حرکت زوار با زائران عرب زبان و مسئولان موکبها با زبان فارسی درگیر شده و جنجال راه می‌اندازند.

 

مطالب مرتبط: 

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات