728 x 90

-

بیش از۸ میلیون تن گندم در معرض نابودی

-

گندم
گندم
در تولید نانی که در سفره خانوارها قرار می‌گیرد، مولفه‌های مختلفی شامل تولید و واردات گندم، انبارها و سیلوها، کارخانه‌ها آردسازی و در نهایت واحدهای نانوایی دخیل هستند که حلقه‌های یک زنجیره را تشکیل می‌دهند.

چنان‌چه عملکرد هر یک از این حلقه‌ها با نقصان مواجه شود، نمی‌توان انتظار داشت که نان مصرفی خانوارها که قوت غالب خانوارهای ایرانی به‌ویژه دهک‌های پایین درآمدی را تشکیل می‌دهد؛ به سهولت تأمین شود.

ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در کشور که شامل سیلوها و انبارها است، در حدود ۱۷.۲ میلیون تن است. با توجه به میزان نیاز سالانه کشور به گندم یعنی حدود 11 میلیون تن، ظرفیت ایجاد شده بیشتر از نیاز سالانه است.

بنابراین حدود ۱۴.۹ درصد از این ظرفیت تقریباً به‌طور چادری و روباز است که بخشی از آن یا حدود دو میلیون تن از آن به تأکید دفتر تحقیقات وزارت اقتصاد متعلق به بخش دولتی است.

سایت حکومتی انتخاب ۲۲ اسفند 1۳۹۴ با اعلام این خبر افزود: با این حال، تنها دو میلیون و 300هزار تن گندم می‌تواند در سیلوهای استاندارد ذخیره شود، اگر ظرفیت چادری را از کل ظرفیت سیلوی کشور کم کنیم، بنابراین احتمال از بین رفتن و آسیب دیدگی 8 میلیون و 200هزار تن گندم وجود دارد.

از سوی دیگر، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ارتجاع به عدم تعیین تکلیف صنایع تبدیلی اذعان کرد و گفت وضعیت صنایع تبدیلی هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: ”نغمه‌هایی از گوشه و کنار مبنی بر این‌که ایران کشور کشاورزی نیست شنیده می‌شود، و با ادعای خشکسالی می‌خواهند کشاورزی را کنار بگذارند ”.

رجایی با انتقاد از برخی دیدگاههای موجود در دولتها مبنی بر واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: ”برخی افراد با تأکید بر واردات محصولات، در خود تعهدی برای حمایت از تولید داخل نمی‌بینند. این دیدگاه به‌طور کامل با امنیت غذایی کشور مغایر است ”.

وی همچنین گفت: ”از سوی برخی افراد، بخش کشاورزی متهم به نابودی دریاچه ارومیه شده در حال که کشاورزی دریاچه را نابود نکرده است ”.

او با اشاره به وضعیت آب در کشور گفت: ”مدعی هستند 92 میلیارد متر‌مکعب آب به بخش کشاروزی داده‌اند. تمامی این آمارها غلط است. ما ثابت کردیم که بیش از 60 میلیارد متر‌مکعب آب بیشتر به بخش کشاورزی داده نشده. این رقم با احتساب تبخیر آب و هدر رفت آن در پشت سدها تنها 50 میلیارد متر‌مکعب آب بیشتر نمی‌شود ”.

وی افزود: ”اگر واقعاً دلمان به‌حال آب کشور می‌سوزد و معتقدیم آب در بخش کشاورزی ضایع می‌شود، چرا پول برای اتمام طرحهای نیمه تمام آب تخصیص نمی‌دهید؟ طرحهای نیمه تمامی که اعلام شده 570هزار میلیارد بودجه برای اتمام آن نیاز است. این در حالی است که کل پول تخصیصی به آب تنها 5هزار میلیارد می‌باشد“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dffa34ec-52dd-48c5-98c9-289cbf96d5d1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات