گزارش جدید آژانس بینالمللی انرژی اتمی ادعای رژیم ایران در مورد صلحآمیز بودن برنامه هستهییاش را به چالش کشیده است. گزارشی از فاکس نیوز:
کریستیان ویتان، مشاور سابق وزارتخارجه آمریکا میگوید: تصویر روشنی وجود دارد که رژیم ایران روی برنامه تسلیحات هستهیی کار میکند. بر اساس گزارش آژانس مشخص است که رژیم ایران دارد روی نیازهای تسلیحات هستهیی یعنی کلاهک هستهیی کار میکند. در حالی که هیچ نیاز صلحآمیزی به آن ندارد. ادعاهای دیگر رژیم نیز که چرخه سوخت هستهیی و برنامه غنیسازی اورانیوم برای اهداف صلحآمیز است، بیاساس است. حالا دیگر میدانیم که این یک برنامه ادامهدار و جدی است و باعث نگرانی زیادی شده است.
فاکس نیوز: اطلاعاتی که داریم تا چه حد دقیق است؟
کریستیان ویتان: اگر بهخاطر داشته باشید، در سال ۲۰۰۷، یک گزارش ارزیابی اطلاعات ملی منتشر شد که رژیم ایران برنامه تولید سلاح اتمی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده. ولی گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی میگوید برنامه هستهیی رژیم ایران در آن سال متوقف نشده و ادامه داشته است. توانمندی آمریکا در اینکه بتواند بهطور دقیق بگوید رژیم ایران چه زمانی به بمب اتمی میرسد، خیلی ضعیف است.
کریستیان ویتان افزود: 2راه برای جلوگیری از رسیدن رژیم ایران به توانمندی تولید سلاح اتمی وجود دارد: اول یک حمله نظامی مستمر علیه تمامی یا حداقل عمده سایتهای هستهیی این رژیم و دوم اینکه شرایطی را فراهم کنیم تا مردم ایران خودشان را از شر این رژیم خلاص و آزاد کنند. یک ایران دموکراتیک نیازی به برنامه تسلیحات هستهیی ندارد. اگر به سایر کشورهایی که به سوی دموکراسی قدم برداشتند بنگریم، آنها بعد برنامه تسلیحات هستهیی و کشتار جمعی خود را از بین بردند.
کریستیان ویتان، مشاور سابق وزارتخارجه آمریکا میگوید: تصویر روشنی وجود دارد که رژیم ایران روی برنامه تسلیحات هستهیی کار میکند. بر اساس گزارش آژانس مشخص است که رژیم ایران دارد روی نیازهای تسلیحات هستهیی یعنی کلاهک هستهیی کار میکند. در حالی که هیچ نیاز صلحآمیزی به آن ندارد. ادعاهای دیگر رژیم نیز که چرخه سوخت هستهیی و برنامه غنیسازی اورانیوم برای اهداف صلحآمیز است، بیاساس است. حالا دیگر میدانیم که این یک برنامه ادامهدار و جدی است و باعث نگرانی زیادی شده است.
فاکس نیوز: اطلاعاتی که داریم تا چه حد دقیق است؟
کریستیان ویتان: اگر بهخاطر داشته باشید، در سال ۲۰۰۷، یک گزارش ارزیابی اطلاعات ملی منتشر شد که رژیم ایران برنامه تولید سلاح اتمی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده. ولی گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی میگوید برنامه هستهیی رژیم ایران در آن سال متوقف نشده و ادامه داشته است. توانمندی آمریکا در اینکه بتواند بهطور دقیق بگوید رژیم ایران چه زمانی به بمب اتمی میرسد، خیلی ضعیف است.
کریستیان ویتان افزود: 2راه برای جلوگیری از رسیدن رژیم ایران به توانمندی تولید سلاح اتمی وجود دارد: اول یک حمله نظامی مستمر علیه تمامی یا حداقل عمده سایتهای هستهیی این رژیم و دوم اینکه شرایطی را فراهم کنیم تا مردم ایران خودشان را از شر این رژیم خلاص و آزاد کنند. یک ایران دموکراتیک نیازی به برنامه تسلیحات هستهیی ندارد. اگر به سایر کشورهایی که به سوی دموکراسی قدم برداشتند بنگریم، آنها بعد برنامه تسلیحات هستهیی و کشتار جمعی خود را از بین بردند.