728 x 90

اعمال تحريمات عليه رژيم,

رویتر: قدرتهای غربی دور چهارم تحریمها علیه رژیم ایران را آماده می‌کنند

-

شورای امنیت ملل متحد
شورای امنیت ملل متحد
رویتر طی گزارشی نوشت: قدرتهای غربی خود را برای گفتگوها در مورد دور چهارم تحریمهای ملل‌متحد علیه تهران بر سر برنامه هسته‌یی آن آماده می‌کنند، ولی قصد تحریم نفتی رژیم ایران را برای جلب حمایت روسیه و چین ندارند. تصمیم برای بررسی احتمال اقدامات جدید تنبیهی علیه تهران نشان‌دهنده بی‌صبری فزاینده ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان است.

یک دیپلومات اروپایی به شرط ناشناس ماندن گفت، ”ما به‌اندازه کافی برای (پاسخ) ایران صبر کرده‌ایم. ما و دوستانمان در گروه شش در این که زمان در نظر گرفتن قدم بعدی در (شورای امنیت) ملل‌متحد فرارسیده، هم نظر هستیم ”.
رویتر گفت: ولی کوتاه آمدن از اقدامات جدید شورای امنیت ملل‌متحد علیه مقابله‌جویی رژیم ایران در برابر توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط غرب نشان می‌دهد اروپاییها و آمریکاییها به این تن داده‌اند که مسکو و پکن با روابط نزدیک تجاری که با تهران دارند، نخواهند گذاشت اقتصاد ایران فلج شود.

دیپلوماتها گفتند قدرتهای غربی خواستار افزایش فشار روی جمهوری اسلامی ایران هستند، ولی نیاز دارند که مسکو و پکن را نیز بر سر میز حفظ کنند، تا یک علامت روشنی به تهران بدهند که قدرتهای عظیم جهان علیه آنها متحدند.

به گفته دیپلوماتهای غربی، تحریمهایی که روسیه و چین در قطعنامه جدید حاضر به پذیرش هستند شامل اقدامات عمدتا سمبولیک، مانند اضافه کردن اسامی (رژیم ایران) به لیست سیاه سازمان ملل برای انجماد سرمایه و ممنوعیت سفر خواهد بود.
یک دیپلومات ارشد غربی گفت قطعنامه تحریمهای جدید (شورای امنیت) ممکن است ”حداقل یک بانک دیگر، افراد بیشتر، کمپانیهای بیشتر ــ شامل یک کمپانی حمل و نقل ــ ممنوعیت شدیدتر تسلیحاتی و احتمالا اقدامات سیاسی را در برگیرد ”. یک دیپلومات دیگر غربی به رویتر گفت که شورای امنیت هرگز نخواهد توانست علیه بخش نفت و گاز ایران تحریمهای فلج کننده اعمال کند، زیرا روسیه و چین حق وتو دارند ”. چنین تحریمهایی باید توسط اتحادیه اروپا یا خارج از (شورای امنیت) باشد و ما امیدواریم که چنین شود.

یک دیپلومات دیگر غربی گفت قدرتهای غرب گزینه‌های مستقل دیگری از شورای امنیت دارند که این گزینه‌ها دیگر سمبولیک نخواهند بود. وی گفت اگر دولتهای اروپایی حاضر به محروم کردن بانکهای ایرانی از هرگونه تبادل با ارز یورو شوند، ”می‌تواند پیامدهای بسیار جدی برای ایران داشته باشد ”. چنین اقدامی، در صورتی که ”اراده سیاسی در اروپا وجود داشته باشد، هم مؤثر و هم امکانپذیر است ”.

دیپلوماتهای دیگر می‌گویند غرب می‌تواند مانع دست یافتن رژیم ایران به تکنولوژی پرمنعفتی که برای تولید گاز مایع است، شود. تهران مدتهاست اشتیاق زیادی برای کسب تکنولوژی تولید گاز مایع نشان داده است، ولی موفق به راضی کردن صنایع بزرگ برای انعقاد این معامله نشده است.

دیپلوماتها گفتند مذاکرات مربوط به تحریمها احتمالاً تا قبل از پایان سال جاری میلادی که ضرب الاجل غیر رسمی آمریکا و غرب… به پایان می‌رسد، آغاز خواهد شد. آنها گفتند شدیدا غیرمحتمل است که شورای امنیت بتواند یک تحریم جدید علیه ایران را تا پایان سال جاری تصویب کند. مذاکرات احتمالا هفته‌ها یا حتی ماهها طول خواهد کشید، زیرا روسها و چینیها تلاش زیادی خواهند کرد. دیپلوماتهای غربی اضافه می‌کنند که نگرانی آنها در مورد برنامه هسته‌یی ایران این هفته با گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نگران است تهران هنوز درگیر فعالیتهای سری هسته‌یی باشد، تأیید شده است…

دیپلوماتهای غربی می‌گویند امیدهای زیادی وجود داشت که ایران دست بیش از حد دراز شده اوباما را بپذیرد، و به رفتار مخاصمانه خود با غرب پایان دهد، ولی آنها سرخورده شده‌اند. یک دیپلومات غربی گفت: ”به نظر نمی‌رسد که رژیم ایران بخواهد این مشکل را حل کند، هرچند تعجب انگیز نیست، ولی تأسف انگیز است ”.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8a51fac1-8172-4479-837d-81310528b69e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات