728 x 90

انتخابات عراق,

دیدار ایاد علاوی و مقتدی صدر، یک تحول مهم در جهت تشکیل دولت عراق

-

دیدار تاریخی میان مقتدی صدر و دکتر ایاد علاوی
دیدار تاریخی میان مقتدی صدر و دکتر ایاد علاوی
دیدار روز گذشته دکتر ایاد علاوی و مقتدی صدر در دمشق که با حضور مقامات ترکی و سوری ا نجام گرفت از سوی مفسرین و شخصیتهای سیاسی عراقی به‌عنوان یک تحول مهم در جهت تشکیل دولت و یک همکاری منطقه‌ای برای شکست دادن طرح و برنامه‌های رژیم ایران در عراق مورد توجه قرار گرفت.

تلویزیون الحره طی تفسیری در همین رابطه گفت: همان‌طور که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود نقش رژیم ایران در تأثیر بر روند سیاسی عراق کاهش پیدا کرده است، به‌رغم این‌که ایران به یک سمت مشخص اعمال فشار می‌کند و به‌رغم این‌که این ائتلافها که تا همین اواخر در رسانه‌ها به ائتلافهای وابسته به ایران شناخته و معرفی می‌شدند، اما به نظر می‌رسد که الآن دیگر رژیم ایران نمی‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد و این‌گونه به نظر می‌رسد که پروسه تشکیل دولت این بار یک تصمیم عراقی به دور از نقش و نفوذ رژیم ایران باشد.

- تلویزیون العربیه طی تفسیری درباره دیدارهای دمشق گفت ترکیه نیز وارد خط بحران عراق شد و وزیرخارجه خود را برای دیدار با مقتدی صدر و ایاد علاوی به دمشق فرستاد. بر اساس گفته منابعی در لیست العراقیه این گامی برای ایجاد توازن در برابر دخالت رژیم ایران است.

محمد سلمان الطائی عضو لیست العراقیه در مصاحبه با تلویزیون العربیه درباره دیدار ایاد علاوی و مقتدی صدر گفت: این دو شخصیت در یک امر پایه‌ای نقطه مشترک دارند. لیست العراقیه و ائتلاف ملی مخالف این هستند که مالکی بار دیگر نخست‌وزیر شود. نقطه مشترک دیگر که بین لیست العراقیه و ائتلاف ملی وجود دارد این است که دولت آینده نباید بر اساس مشی به پیش برود که روند سیاسی طی چهار سال گذشته داشته است یعنی نباید مشی حذف و انحصار طلبی در قدرت ادامه پیدا کند. این نقاط مشترک باعث شد که هر دو شخصیت بر یک زمینه محکمی از تفاهم سیاسی قرار داشته باشند.

احمد الدلیمی سخنگوی لیست العراقیه در سوریه در مصاحبه با تلویزیون الجزیره گفت: طرفهای عراقی که حامل طرح ملی هستند مثل لیست العراقیه به رهبری دکتر ایاد علاوی که در رتبه اول قرار گرفته نسبت به دخالت مثبت سوریه خوش‌آمد می‌گویند هم‌چنین به دخالت ترکیه، برای این‌که یک توازنی را با نفوذ رژیم ایران در داخل عراق ایجاد می‌کند به‌خصوص که رژیم ایران یک طرح و یک لابی در تهران دارد که تاثیر دارد و تشکیل دولت را پیچیده می‌کند برای این‌که تلاش می‌کند این را جهت جلوگیری از سقوطش و حفاظت از برنامه اتمی‌اش و تاخیر انداختن چهارمین سری از تحریمها استفاده کند.

سلمان الجمیلی عضو العراقیه دیدار میان ایاد علاوی و مقتدی صدر را یک کیفیت در مسیر تشکیل دولت و تسریع در تشکیل آن بر شمرد و گفت که علاوی و صدر بر اهمیت مشارکت همه طرفهای سیاسی مؤثر در دولت جدید که همه احاد ملت عراق را نمایندگی، بدون حذف هیچ طرفی تأکید کردند. به گزارش تلویزیون الشرقیه وی افزود: مقتدی صدر هیچگونه اعتراضی به نخست‌وزیری ایاد علاوی رئیس لیست العراقیه ندارد، کما این‌که هیچ خط سرخی در این رابطه نیز از نظر وی وجود ندارد.

بهاء الاعرجی از جریان صدر در گفتگو با تلویزیون العربیه در مورد دیدارهای انجام شده دکتر ایاد علاوی و مقتدی صدر گفت: این دو دیدار جداگانه بود ولی به درخواست رئیس‌جمهور سوریه آنها با هم دیدار کردند و دیداری مثبت بود. آنها توافق کردند که موضوع شخصی نشود وبحث حول برنامه دولت صورت گیرد لذا کمیته‌های مشترکی برای انجام توافقات بین دو طرف تشکیل شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4978f09c-5c04-40a1-b13a-70dced86ea0b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات