728 x 90

رویترز: با افزایش درگیریها در خاورمیانه؛ آیا ایران به سمت سلاح هسته‌یی می‌رود؟

موشک بالستیک - عکس از آرشیو
موشک بالستیک - عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز ۲۰مهر ۱۴۰۳- با تشدید حملات اسراییل به حزب‌الله لبنان، رژیم ایران تحت فشار فزاینده‌یی قرار گرفته است. اسراییل تلاش می‌کند تا با هدف قرار دادن رهبران کلیدی حزب‌الله، انهدام سلاحها و تضعیف پایگاههای نظامی، این گروه نیابتی رژیم ایران را تضعیف کند. فشارها بر حزب‌الله، رژیم ایران را با این سؤال مواجه کرده که آیا برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی خود، به سلاح هسته‌یی روی خواهد آورد.

رژیم ایران از دهه‌ها پیش از شبکه‌های نیابتی در خاورمیانه برای تقویت نفوذ خود استفاده کرده است، از حزب‌الله در لبنان گرفته تا گروه‌های فلسطینی نظیر حماس و جهاد اسلامی، و هم‌چنین گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و یمن. این استراتژی به تهران اجازه داده است که از درگیری مستقیم با دشمنانش اجتناب کند. با این حال، حملات اخیر اسراییل به این شبکه‌ها باعث تغییر در رویکرد رژیم ایران شده است. طی شش ماه گذشته، رژیم ایران دو حمله موشکی مستقیم علیه اسراییل انجام داده که نشان‌دهنده تغییر در استراتژی تهران است.

در همین حال، مجلس رژیم ایران پیش‌نویس قانون گسترش صنعت هسته‌یی را دریافت کرده که هنوز جزئیات آن مشخص نیست، اما برخی از مقامات رژیم اشاره به احتمال وجود برنامه نظامی در این طرح کرده‌اند. از سوی دیگر، ۴۰نماینده مجلس خواستار تجدیدنظر در سیاست هسته‌یی کشور شده‌اند و اشاره کرده‌اند که فتوای منع تولید بمب هسته‌یی ممکن است تغییر کند. هم‌چنین حسن خمینی خواستار افزایش سطح بازدارندگی علیه اسراییل شده است که در رسانه‌های حکومتی به‌معنای حمایت از برنامه هسته‌یی تعبیر شده است.

این خبر با توجه به رویدادهای اخیر در خاورمیانه و موضع‌گیریهای مختلف در ایران، نشان از تغییرات احتمالی در سیاست‌های هسته‌یی رژیم را دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3ba66277-8485-43e7-a08d-7457e47d552e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات