728 x 90

گردهمایی جهانی ایران آزاد؛ سخنرانی جک کین، چاک والد، آلخو ویدال کوادراس، استرون استیونسون، پائولو کازاکا و اد ملکرت

ژنرال جک کین - ژنرال چاک والد - دکتر آلخو ویدال کوادراس - استرون استیونسون - پائولو کازاکا - اد ملکرت
ژنرال جک کین - ژنرال چاک والد - دکتر آلخو ویدال کوادراس - استرون استیونسون - پائولو کازاکا - اد ملکرت

سخنرانی معاون پیشین ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا، جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا، رئیس کمیته در جستجوی عدالت از اسپانیا، هماهنگ کننده کازار تغییر در ایران از اسکاتلند، پائولو کازاکا از پرتغال و نماینده ویژهٔ ملل متحد در عراق در سال ۲۰۱۱

ژنرال جک کین - معاون پیشین ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا

از شما متشکرم. خوشحالم که یک‌بار دیگر در کنار شما دوستان ایرانیم هستم. بسیار مفتخرم که با شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق ایران، و هم‌چنین با رهبر استثنایی و شجاع شما خانم مریم رجوی هستم. بسیار به‌جاست که من اینجا در مقابل کنگرهٔ ایالات متحده هستم که مردم آن، آمریکایی‌ها، در برابر استبداد و خودکامگی مقاومت کردند و برای آزادی خود جنگیدند و جان خود را نثار کردند. اکنون، ۲۴۶سال بعد، من به‌همکاران آمریکایی خود پیوسته‌ام تا حمایت کامل خود را از مقاومت شما و خواست شما برای یک ایران آزاد و تلاش شما تحت رهبری مریم رجوی برای الهام‌بخشیدن به‌مردم ایران و مردم سراسر جهان ابراز کنیم. شما به‌روشنی توجه جهانیان را به‌مبارزات مردم ایران برای آزادی جلب کرده‌اید.

مردم ایران هنوز در خیابان‌ها کشته و زندانی و شکنجه می‌شوند. نیروهای نیابتی رژیم ایران از ژانویه تقریباً ۳۰حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق انجام داده‌اند و با هزاران موشک و راکت به عربستان سعودی و اسراییل حمله کرده‌اند و با جنگهای داخلی در یمن و سوریه به بی‌ثباتی در خاورمیانه ادامه می‌دهند. و البته، اکنون یک انتخابات دروغین دیگر در ایران که ولی‌فقیه نامزدها را دستچین کرد و برندهٔ این انتخابات را نیز از پیش تعیین کرد؛ یعنی ابراهیم رئیسی، یک قاتل دسته‌جمعی که در سطح بین‌المللی به‌جرم قتل و زندانی‌کردن مردم محکوم شده است. رژیم ایران تظاهر به‌انتصاب رؤسای جمهوری را که به‌طور نمایشی به‌همکاری با جامعهٔ جهانی و بهبود زندگی در داخل برای مردم ایران تمایل نشان می‌دادند، کنار گذاشته است. ما رئیسی را می‌شناسیم و به‌خوبی می‌دانیم که او و آخوندها چه خواهند کرد. هر گونه مقاومت در برابر رژیم را سخت سرکوب می‌کنند، جنگهای نیابتی (رژیم) ایران را برای تسلط و کنترل بر خاورمیانه ادامه می‌دهند و به‌توسعهٔ تسلیحات اتمی و موشکهای بالستیک برای شلیک آنها به سراسر خاورمیانه و اروپا ادامه خواهند داد.

در این شش سال پس از امضای برجام، رژیم ایران به‌یک حکومت مسؤل و پاسخگو در جامعهٔ بین‌المللی تبدیل نشد، چیزی که هدف اصلی پس از اعطای مشروعیت ناحق در یک توافق‌نامهٔ بین‌المللی به‌رژیم ایران بود. دولت یمن که روابط دوستانه‌یی با ایالات متحده و متحدان ما دارد، توسط نیروهای نیابتی رژیم ایران، یعنی حوثی‌ها، سرنگون شد، آن‌هم درست در سالی که این قرارداد منعقد شد. و تجاوزات رژیم ایران در سوریه، عراق و حملات علیه نیروهای آمریکایی، اسراییل و عربستان سعودی افزایش یافت.

رژیم ایران درست کمی بیش از یک سال قبل، بیش از ۱۵۰۰نفر از مردم ایران را به‌قتل رساند و بیش از ۱۲۰۰۰معترض را به‌زندان انداخت. چگونه دولت بایدن می‌تواند این‌قدر احمقانه و غیرمسئولانه عمل کند که همان اشتباه بزرگ را دوباره تکرار کند؟ دولت بایدن و متحدان اروپایی آنها از پذیرفتن حقیقت امتناع می‌ورزند. رژیم ایران درخواست خود برای دستیابی به سلاحهای اتمی مصّر است. لغو تحریم‌های جامع دولت ترامپ و ورود به‌یک توافق اتمی دیگر، رژیم ایران را قادر خواهد ساخت تا به‌جنگ‌های نیابتی خود دامن بزند و آنها را در سرکوب افرادی که در برابر رژیم مقاومت می‌کنند جری‌تر خواهد کرد. ایالات متحده باید یک‌بار و برای همیشه ایدهٔ مماشات با (رژیم) ایران و این تصور را که می‌توان به‌این رژیم اعتماد کرد تا رفتار خود را تغییر دهد، کنار بگذارد. مهار تجاوزات (رژیم) ایران، منع توسعهٔ موشکهای بالستیک و دسترسی به‌یک دوجین سایت مخفی اتمی، حتی بخشی از مذاکرات در حال انجام نیستند.

چه‌قدر این ناخوشایند است. آنچه این واقعیت ناگوار بر آن دلالت دارد این است که رژیم ایران در راه رسیدن به‌سلاح اتمی و حتی بی‌ثبات‌سازی بیشتر خاورمیانه است.

ایالات متحده باید روشن سازد که همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن هفتهٔ گذشته گفت: « (رژیم) ایران در زمان من به سلاح اتمی دست نخواهد یافت». یعنی در صورت لزوم، آخوندها باید با توسل به‌زور متوقف شوند و گزینهٔ نظامی باید دوباره روی میز برگردد.

هدف جنگ نیست. بلکه بازداشتن رژیم از طریق به‌کارگیری معتبر یک گزینهٔ نظامی بالقوه است.

قرار گرفتن در کنار مردم ایران و مقاومت آنهاست که می‌خواهند یک جمهوری مبتنی بر جدایی دین از دولت و ارزش‌های دمکراتیک شامل انتخابات آزاد و عادلانه، آزادی بیان و حقوق اقلیتها را برقرار کنند.

مردم ایران تشخیص داده‌اند که آخوندها تضعیف شده‌اند. رژیم بسیار ضعیف‌تر، آسیب‌پذیرتر، عمدتاً در موضع دفاعی و منزوی‌تر از همیشه است. مردم ایران به‌چشم، موج فزاینده علیه رژیم را می‌بینند و آن‌را احساس می‌کنند. مردم ایران به‌خوبی می‌دانند که آنها در نوک پیکان مبارزات قرار دارند. مردم ایران می‌دانند در مسیر تغییر رژیم قرار گرفته‌اند. ایالات متحده و جامعهٔ جهانی با مردم ایران در نبردشان برای تغییر رژیم و کسب آزادی هستند. ما در ایالات متحده از شجاعت مردم ایران و رهبری خانم مریم رجوی و آنچه که او به‌عنوان رئیس‌جمهور یک ایران آزاد انجام خواهد داد الهام می‌گیریم. خداوند مردم آمریکا را حفظ کند و خداوند مردم ایران را حفظ کند. متشکرم.

ژنرال چاک والد - جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا

در ۱۸ژوئن۲۰۲۱ اکثریت مردم ایران انتخابات قلابی ریاست‌جمهوری رژیم را تحریم کردند. طبق گزارشهای موثق مخالفان، ۹۰٪ مردم از صندوق‌های رأی دوری کردند.

حتی طبق آمار رسمی خود رژیم در پایتخت یعنی تهران، تنها ۲۰٪ در انتخابات شرکت کردند. میزان مشارکت مردم آن‌قدر کم بود که آنها نتوانستند بیش از ۲۰٪ را اعلام کنند.

این انتخابات دو چیز را نشان داد:

اول این‌که، مردم ایران این رژیم را نمی‌خواهند و اکثریت قابل توجهی از آنها رژیم حاکم را رد می‌کنند.

دوم، صعود ابراهیم رئیسی به‌مقام ریاست‌جمهوری رژیم توهم میانه‌روی را در درون این رژیم پایان داد، یعنی این تصور غلط که امتیاز دادن به‌رژیم شاید منجر به‌تغییر رفتار آن شود.

این آغاز دورهٔ جدیدی از برخورد با این رژیم است. بنابراین، در مورد مسألهٔ اتمی ما نباید هیچ امتیازی به‌رژیم بدهیم. این رژیم قابل اعتماد نیست. مدتها قبل از خروج آمریکا از برجام، این رژیم با ادامهٔ ابعاد نظامی مخفی برنامهٔ اتمی خود، برجام را کاملاً نقض کرده بود. گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن مطرح شده حداقل اثراتی از اورانیوم غنی‌شده در ۳سایت اتمی از پیش اعلام‌نشده وجود دارد، واقعیت غیرقابل انکار دیگری است که نمی‌توان به‌این رژیم اعتماد کرد. ما باید به ۲۰سال فریبکاری این رژیم پایان بدهیم. پاسخ در برابر این رژیم، دادن امتیازات بیشتر به‌آن نیست بلکه اتخاذ یک موضع قاطع و فرستادن پیام واضحی به (حکومت) تهران است که این‌بار تحریم‌های جامع‌تری از طرف جهان، نه فقط ایالات‌متحده، اعمال خواهد شد.

در مورد تروریسم، ایالات‌متحده و اروپا باید در ارسال یک پیام روشن به (حکومت) تهران متحد باشند که ادامهٔ تروریسم آن تحمل نخواهد شد. در این زمینه، مهم است که تأکید کنیم، آنچه جهان با آن روبه‌رو است «تروریسم حکومتی» است. در اینجا مثال دیگری در مورد یک اقدام تروریستی به‌خصوص وجود دارد که برای اولین بار یک دیپلمات در حال خدمت رژیم حین ارتکاب جرم دستگیر و به ۲۰سال زندان در بلژیک محکوم شد. این نشانهٔ دیگری است از این‌که مماشات نتیجه نمی‌دهد و این واقعیت که رژیم تهران، تروریسم خود را شدت بخشیده است.

در سال۲۰۱۸، دیپلمات رژیم در آلمان دستگیر شد و در سال۲۰۲۱، به‌همراه سه همدست به‌جرم دست‌داشتن در تروریسم علیه جنبش اصلی مخالف رژیم یعنی شورای ملی مقاومت ایران به‌حبس‌های سنگین محکوم شدند.

این واقعیت که رژیم پس از امضای برجام سعی در بمب‌گذاری در یک گردهمایی با حضور صدها شخصیت برجستهٔ بین‌المللی در قلب اروپا داشت، باید یک هشدار واضح و روشن باشد.

(حکومت) تهران با چنین اقدامات تروریستی و انتصاب رئیسی، یک قاتل کشتار جمعی، چهرهٔ واقعی خود را نشان داده است.

این نکته حیاتی است که همهٔ مقامات رژیم، از جمله ظریف، که وزارت امور خارجهٔ او دیپلمات‌تروریستها را به‌کار گرفت و روحانی، به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت رژیم، در این توطئه نقش داشتند.

ظریف خودش گفته است که هیچ اقدامی با این اهمیت، بدون تأیید صریح نهادهای اصلی تصمیم‌گیری امنیتی رژیم انجام نمی‌شود.

ظریف اظهار داشت که دیپلماسی رژیم تابع منافع امنیتی آن است و وزارت‌خارجه اساساً ابزاری در اختیار نیروی قدس بوده است.

بنابراین، به‌وضوح، هیچ شکافی بین ظریف، خامنه‌ای یا روحانی وجود ندارد و هیچ تفاوتی بین تندروها و میانه‌روها وجود ندارد؛ همهٔ آنها تروریست هستند.

جنگ‌افروزی و دخالت رژیم در سایر کشورهای منطقه نیز بسیار نگران‌کننده است. آنچه باید برجسته شود، صرفاً اقدامات شرورانهٔ رژیم نیست، زیرا آنها قبلاً فاش شده است، بلکه این استدلال است که جنگ‌افروزی رژیم نه نشانهٔ قدرت بلکه حاکی از دیکتاتوری مستأصلی است که نتوانسته بحرانهای داخلی خود را حل کند. بنابراین، غرب نباید اجازه دهد که توسط این رژیم مورد باج‌خواهی قرار گیرد. رژیم فقط زبان قدرت را می‌فهمد و نه چیز دیگر.

و در پایان، در ایران جنبش مقاومت نیرومندی به‌رهبری سازمان مجاهدین خلق ایران، با شبکه‌ٔ قدرتمندی در داخل ایران، وجود دارد. رژیم در تهران بسیار آسیب‌پذیر است و مانند بسیاری از دیکتاتوریها در فاز پایانی، قبل از سقوط نهایی به‌جنایات بیشتری متوسل می‌شود. غرب نباید اشتباهی را که در اواخر دههٔ ۱۹۷۰ مرتکب شدیم تکرار کند، زمانی که رژیم شاه را نیرومند و باثبات می‌پنداشت. رژیم آخوندی در دوران پایانی است. زمان آن فرا رسیده است که دولتهای ما در کنار مردم ایران و هم‌سو با خواست آنها برای تغییر رژیم بایستند.

دکتر آلخو ویدال کوادراس - رئیس کمیتهٴ بین‌المللی در جستجوی عدالت

خانم رجوی، میهمانان گرامی، امسال اجلاس سالانهٔ ایران آزاد تحت شرایط کاملاً متفاوتی به‌نسبت سال‌های قبل برگزار می‌شود، به‌خصوص به‌این دلیل که یک قتل‌عام‌کننده در آستانهٔ قرار گرفتن در مسند ریاست‌جمهوری (رژیم) ایران است. کمیتهٴ بین‌المللی در جستجوی عدالت که افتخار ریاست آن‌را دارم، سال‌ها‌ست از این اجلاس حمایت می‌کند و ما خیلی به‌آن افتخار می‌کنیم.

می‌خواهم قدردانی این کمیته را از تمامی سخنرانان برجسته از سراسر جهان ابراز کنم به‌خاطر حمایت ارزشمند آنها از مردم ایران و مقاومتشان

من قصد تکرار آنچه را که میهمانان ما آن‌را ابراز داشته‌اند ندارم. به‌عنوان رئیس کمیتهٴ بین‌المللی در جستجوی عدالت می‌خواهم جمع‌بندی خودمان را از این رویداد منحصر به‌فرد و شیوا بیان کنم و این جمع‌بندی به‌این قرار است:

دیگر هیچ بهانه‌یی برای تحمل و استمالت رژیم شیطانی در ایران وجود ندارد. ارادهٔ شورای ملی مقاومت ایران و رهبر آن برای تحقق یک ایران آزاد همان‌طور که همهٔ ما در سخنرانی خانم رجوی در این رویداد آن‌را شنیدیم هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که مردم ایران مصممند که این رژیم را تغییر بدهند.

هم‌چنین ما پیام‌های روشنی را از داخل ایران از جانب کسانی شنیدیم که جان خود را به‌خطر می‌اندازند تا خواست خود را برای تغییر رژیم بیان کنند. تمامی مساعدت‌های ارزشمند صورت‌گرفته در این اجلاس منحصر به‌فرد ۳روزه، نشانهٔ یک حمایت قوی بین‌المللی از مردم ایران برای چنین تغییری است.

لذا من رهبران اروپایی و استمالت‌کنندگان رژیم را مخاطب قرار می‌دهم تا به آنها بگویم: بیایید واقعیت را ببینیم. به‌رغم تمامی استمالت‌های شما، رژیم هیچ ذره‌یی از امتیاز به‌شما نداده و نخواهد داد. با استمالت از آخوندها شما فقط خود را از مردم ایران دور می‌کنید که خواهان خلاصی از شر آخوندها هستند. هم‌چنین اروپا را بی‌اعتبار می‌کنید و اتحادیه اروپا را در اذهان میلیون‌ها ایرانی بی‌اعتبار می‌کنید که به‌سیاست استمالت با تمسخر می‌نگرند.

اگر دولتهای ما به‌آخوندها پشت نکنند و در کنار مردم ایران قرار نگیرند، آنها بازندگان بزرگ خواهند بود و ارزش‌های اروپایی را لگدکوب خواهیم کرد که برای آن میلیون‌ها اروپایی جان خود را در قرن بیستم از دست دادند.

در پایان بگذارید به‌شما اطلاع بدهم که کمیتهٴ بین‌المللی در جستجوی عدالت تعهد دارد تا بیش از هر زمان دیگر تغییر در سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران را محقق کند و در این رابطه ما از همهٔ شخصیتهایی که در این اجلاس شرکت کرده‌اند استقبال می‌کنیم که به‌ما بپیوندند و کمکمان کنند.

با تشکر فراوان.

استرون استیونسون - هماهنگ‌کنندهٔ کارزار تغییر در ایران

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور گزینش‌شدهٔ (رژیم) ایران به‌دنبال یک انتخابات قلابی، قرار است در ماه اوت به‌قدرت برسد.

او ممکن است اسکاتلند مقصد اولین سفر بین‌المللی او به‌عنوان رئیس‌جمهور باشد.

گویا رئیسی به‌کنفرانس کاپ-۲۶، کنفرانس تغییرات آب و هوایی ملل متحد در گلاسکو از ۳۱اکتبر تا ۱۲نوامبر امسال دعوت شده است.

این گفتگوها، سران کشورها، متخصصان آب و هوا، و کنش‌گران را گردهم می‌آورد تا روی اقدامات هماهنگ برای مقابله با تغییرات آب و هوایی توافق کنند. انتظار می‌رود ۲۰۰ رهبر جهان و بیش از ۳۰۰۰۰هیأت در این کنفرانس شرکت کنند.

اما همان‌طور که همهٔ ما می‌دانیم، رئیسی در فهرست تحریم‌های آمریکاست، آن‌هم به‌خاطر سریالی از نقض‌های حقوق‌بشر. او یک قاتل و یک عامل نسل‌کشی است که علناً به‌نقش خود به‌عنوان عضوی از هیأت مرگ افتخار کرده که بر قتل‌عام ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در تابستان۱۳۶۷ نظارت کرده است.

رئیسی قبل از ارتقای خود به‌رئیس‌جمهوری، رئیس قضاییهٔ (رژیم) ایران بود که در آنجا توانست از تخصص خود به‌عنوان یک قتل‌عام‌کننده استفاده کند. او دستور حلق‌آویز ۲۵۱نفر را در سال۲۰۱۹، ۲۶۷نفر در سال۲۰۲۰، و تعداد زیادی اعدام را تاکنون در سال۲۰۲۱ داده است.

بنا‌به‌گفتهٔ شهود عینی که جان به‌در برده‌اند، رئیسی اغلب بر شکنجهٔ مردان و زنان نظارت داشت و بعد هم شخصاً در اعدام آنها حاضر بود.

آنیس کالامار دبیرکل عفو بین‌الملل خواستار تحقیق دربارهٔ رئیسی به‌خاطر جنایت علیه بشریت و شرکتش در قتل، ناپدیدسازی اجباری و شکنجه شده است.

می‌خواهم امروز روشن سازم که از رئیسی در اسکاتلند استقبال نمی‌شود. مردم اسکاتلند از قاتلان کشتار جمعی خوششان نمی‌آید. من دولت انگلستان که میزبان این اجلاس است و دولت اسکاتلند را فرا می‌خوانم که ورود رئیسی را به‌انگلستان ممنوع کنند. او رئیس‌جمهور مطرود‌ِ یک حکومت مطرود است و باید متناسب با همین با او رفتار شود.

آخرین قاتل کشتار جمعی که به‌اسکاتلند آمد معاون هیتلر، رودلف هس بود که در سال۱۹۴۱ با هواپیما به‌اسکاتلند آمد و بلافاصله دستگیر شد و بقیهٔ عمرش را در زندان سپری کرد.

رئیسی باید بداند که به‌خاطر جنایاتش مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت و هیچ مصونیتی برای کشتار جمعی و نسل‌کشی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

پائولو کازاکا – پرتغال

در ۱۸ژوئن، رژیم آخوندی نمایش علنی معرفی وفادارترین پیرو ولی‌فقیه را به‌عنوان رئیس‌جمهور گزینش‌شدهٔ (رژیم) ایران را برگزار کرد. آگاه از این‌که نمایش‌های اصلاح‌طلب در برابر اصول‌گرا دیگر قادر به‌فریب مردم در داخل و خارج از ایران نیست، آخوندها تصمیم گرفتند روی کسی شرط‌بندی کنند که طی بیش از ۴۰سال نشان داده که خون‌ریزترین و بی‌وجدان‌ترین عامل کشتار جمعی است.

پیام روشن است. روزهای اصلاحات خیالی سپری شده است. رژیم قصد دارد به‌طور علنی به‌خرابکاری و سوءمدیریت کشور ادامه دهد، دستگاه تروریستی و توسعه‌طلبی خود را تغذیه کند و با سرکوب، زندانی‌کردن و کشتار، منافع و قدرت طبقهٔ حاکم خود را حفظ کند. اما آخوندها خشم جامعهٔ ایران را علیه حاکمیت خود دست‌کم گرفته‌اند.

بلافاصله بعد از انتخابات نمایشی، کارگران صنعت نفت اعتصاب‌های خود را افزایش داده‌اند. مردم علیه قطع برق تظاهرات کردند.

مردم ایران به‌طور گسترده انتخابات نمایشی ریاست‌جمهوری را نادیده گرفتند و آگاه هستند که رژیم کاملاً ناتوان از اصلاح خود است و خواسته‌های مردمی فقط از طریق یک نظام آزاد، دمکراتیک و مبتنی بر جدایی دین از دولت برآورده می‌شود که راهنمای عمل آن آخوندهای بنیادگرایی نباشند که می‌خواهند جهان را گمراه کنند، بلکه ارادهٔ بهبود بخشیدن به‌شرایط زندگی مردم باشد.

جهان دمکراتیک باید حق مردم ایران را برای تعیین سرنوشت کامل خود و انتخاب آزادانه و دمکراتیک دولت خود به‌رسمیت بشناسد. این تنها راه برآورده‌کردن آرزوهای مردم و آزاد کردن کشورهای منطقه از دستبرد تروریستی و توسعه‌طلبانهٔ سپاه پاسداران است و این‌که جهان آزاد یک شریک متعهد و قابل‌اتکا به‌دست آورد. وظیفهٔ ما متوقف ساختن مماشات با آخوندهای بنیادگرا، تروریست و توسعه‌طلب در ایران و حمایت از مردم ایران است.

اد ملکرت –نمایندهٔ ویژهٔ دبیرکل ملل متحد در عراق و رئیس یونامی (۲۰۱۱)

دوستان؛ یک‌بار دیگر بابت فرصت شرکت در این کنفرانس بسیار مهم از شما قدردانی می‌کنم.

۴۰سال از آخرین فراخوان به‌عدالت بعد از قتل‌عام سال۱۹۸۸ (سال۶۷) در ایران گذشته است.

در سپتامبر گذشته ۷گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد نامه‌یی به‌رژیم ایران نوشتند که بر اساس روشهای سازمان ملل این نامه علنی شد بعد از آن‌که گیرنده به‌آن پاسخ نداد. من آنچه آنها در آن نامه گفتند را نقل می‌کنم:

«ما اطلاع داریم که از سال۱۹۸۹ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ایران مشاهده کرد اطلاعاتی از منابع مختلف منتشر می‌شود که اعدامهای جمعی با انگیزه‌های سیاسی در دومین فصل در سال۱۹۸۸ (سال۶۷) را تأیید می‌کنند. اضافه بر این ما اطلاع داریم که در سال۲۰۱۷ (سال۹۷) گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران تأیید کرد که اسناد انبوهی نشان می‌دهند که هزاران نفر به‌شکلی سریع به‌قتل رسیده‌اند و به‌یک تحقیقات کامل و مستقل در این‌باره فراخوان داد. ما شدیداً نگران هستیم که تاکنون چنین تحقیقاتی صورت نگرفته است».

بگذارید به‌نمونه‌ها نگاهی کنیم. اینها گزارشگران مسئول این موارد هستند: ناپدید شدگان اجباری، اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه، حقوق برای آزادی اجتماع و انجمن، ترویج و حفاظت از حقوق‌بشر و حقوق بنیادین حین مقابله با تروریسم، گزارشگر ویژه در ارتباط با شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، گزارشگر ویژ‌هٔ ترویج حقیقت، عدالت و جبران خسارت و تضمین عدم تکرار و در مجموع وضعیت حقوق‌بشر در ایران.

بیش از ۴۰سال گذشته است و خشم و بی‌تابی جامعه جهانی در حال افزایش است. من از امضا کنندگان نامه سرگشاده‌یی به‌کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل بودم که در آن خواستار شده بودیم یک کمیسیون تحقیق در مورد جنایتهایی که در ایران در سال۶۷ انجام شده است تشکیل شود. این نیاز عاجل‌تر است که به‌اجرای قوانین انسانی بین‌المللی نائل شویم و پیامدهای آن را کسب کنیم در حالی‌که در عرض چند هفته رئیس‌جمهور رژیم ایران عوض خواهد شد.

مایلم که بیانیه دبیرکل عفو بین‌الملل را منعکس کنم و از او به این ترتیب نقل‌قول کنم:

«این که ابراهیم رئیسی به مقام ریاست‌جمهوری دست پیدا کند به‌جای آن‌که به‌خاطر جنایات علیه بشریت، از جمله قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه تحت تحقیقات کیفری قرار بگیرد، نمودی فجیع از سلطه‌ٔ مطلق مصونیت در ایران است.

سازمان ما در سال۱۳۹۷ مستند سازی کرد که چگونه ابراهیم رئیسی عضوی از «هیئت مرگ» بوده که ناپدیدسازی قهری و اعدام فراقضایی مخفیانه هزاران مخالف سیاسی را در زندانهای اوین و گوهردشت در تهران در سال۶۷ مرتکب شده است.

ابراهیم رئیسی در مقام رئیس قوه قضاییه، مصونیت مطلق قضایی به مسئولان دولتی و نیروهای امنیتی اعطا کرده است که مسئول کشتار غیرقانونی صدها مرد، زن و کودک و نیز دستگیری گستردهٔ هزاران معترض و ارتکاب ناپدیدسازی قهری، شکنجه یا سایر سوء رفتارها در حین و یا به‌دنبال اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بوده‌اند.

به‌خاطر بیاوریم که دستیابی ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری، نتیجه فرایندی انتخاباتی است که در فضایی شدیداً سرکوبگرانه صورت گرفته و زنان، اقلیتهای دینی و کاندیداهای دارای عقاید مخالف را از امکان نامزد شدن برای انتخابات محروم کرده است».

جامعه جهانی دیگر نباید بیش از این از دست زدن به‌اقدام خودداری کند و باید پس از گذشت ۴۰سال. فراخوان به‌پاسخگویی بدهد

این اقدامات ثمر بخش خواهد بود. ما باید دست‌آوردهای جمع خود را هم‌چنان به‌خاطر داشته باشیم که چگونه پس از سال‌ها تهدید و کشتار توانستیم زنان و مردان اشرف را به‌مکانی امن در آلبانی منتقل کنیم. حقوق‌بشر مشمول مرور زمان نمی‌شود. متشکرم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/25c8a0dc-a669-489d-8bec-c90a18a16cca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات