728 x 90

ژنرال جوزف ووتل: آمریکا با ماندن در سوریه در برابر خطرات رژیم ایران خواهد ایستاد

ژنرال جوزف ووتل
ژنرال جوزف ووتل

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز پنجشنبه۱۲مهر ۹۷ در برابر خبرنگاران گفت:‌ ارتش آمریکا در سوریه می‌ماند و در برابر خطرات احتمالی رژیم ایران در این کشور واکنش نشان خواهد داد. جوزف ووتل افزود: «جلوگیری از توسعه دخالت رژیم ایران در سوریه وظیفه مهمی است که ما برعهده خواهیم داشت. آمریکا آماده است به سرعت و به‌شدت جلوی تهدیدات نظامی رژیم ایران را بگیرد. دونالد ترامپ با صراحت اعلام کرده که است رژیم ایران باید به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود پایان دهد.»

 

بیشتر بخوانید

ژنرال جوزف ووتل: ماندن آمریکا در سوریه برای زیر نظر گرفتن رژیم ایران

ژنرال جوزف ووتل فرمانده سنتکام طی مصاحبه‌یی گفت: ما خواهان افزایش تمرکز روی سوریه و باثبات کردن این منطقه هستیم و با یک راه‌حل سیاسی به جلو حرکت می‌کنیم.

وی افزود: رژیم ایران یک دخالت بی‌ثبات کننده درازمدت در این منطقه را با حمایت از اسد و هدایت عملیات سایبری در این منطقه و حمایت از شبه‌نظامیان حزب‌الله و شبه‌نظامیان حوثی در یمن و تهدید علیه ترددات دریایی در خلیج‌فارس و جنگ‌طلبی علیه کشورهای سنی خلیج‌فارس نمایندگی می‌کند. فعالیتهای بی‌ثبات کننده همه اینها را بخطر می‌اندازد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه پیامی برای رژیم ایران دارد گفت:‌ ما از خودمان دفاع می‌کنیم.

 

کنفرانس مطبوعاتی جیمز متیس و ژنرال جوزف ووتل در مورد حمله به سوریه

ژنرال متیس وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:... در ۴آوریل، رژیم سوریه با استفاده از تسلیحات شیمیایی به مردم خود حمله کرد. من شخصاً اطلاعات مربوطه را بررسی کردم و هیج تردیدی ندارم که رژیم اسد مسؤل تصمیم‌گیری برای این حمله و خود حمله است...

رژیم سوریه به‌طور مکرر قانون بین‌المللی در این زمینه را نقض کرده است... ما تعیین کردیم که یک واکنش سنجیده نظامی، بهترین کار برای بازداشتن این رژیم از انجام مجدد آن است... حمله نظامی ما نشان می‌دهد که آمریکا بگونه‌ای منفعل کنار نخواهد ایستاد تا اسد قوانین بین‌المللی را نقض کرده و از تسلیحات شیمیایی استفاده کند. تسلیحاتی که گفته بود آنها را از بین برده است...

رژیم سوریه باید قبل از این‌که بار دیگر در نقض قانون بین‌المللی علیه استفاده از تسلیحات شیمیایی به‌طور بی‌رحمانه عمل کند، خوب فکر کند...

هدف و کارزار نظامی در سوریه در حال حاضر... نابودی داعش در سوریه است... ما به استفاده رژیم اسد از تسلیحات شیمیایی، پاسخ نظامی دادیم اما بقیه این کارزار دقیقاً به همان صورتی که قبل از تخطی اسد بود، باقی خواهد ماند.

خبرگار: آیا شما نقطه‌ای را برای ایجاد منطقه پروازممنوع می‌بینید؟

متیس: این موضوعات دیگر که شما به میان می‌آورید، همیشه در میان هم‌پیمانان ما تحت بررسی هستند و رئیس‌جمهور قطعاً گزینه‌هایی در اختیار دارد.

خبرنگار: گفتید که اسد اگر بخواهد بار دیگر دست به این کار بزند باید خوب فکرهایش را بکند. به‌نظر می‌رسد که شما دارید یک پیام بسیار مستقیم نظامی به او می‌فرستید... چرا او انتخاب کرد که بعد از روی کار آمدن ترامپ دست به این کار بزند؟ آیا به‌خاطر این بود که گفته شد تغییر رژیم در اولویت نیست؟.

متیس: ما معتقدیم که رژیم اسد در سالهای گذشته چند بار از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است... این را باید از خودش بپرسید که چرا حالا دوباره از این سلاح استفاده کرد. من فکر می‌کنم که با توجه به آسیبی که به نیروی هوایی‌اش وارد شده، از این کار پشیمان است و وقتی می‌گویم که او باید خوب فکرهایش را بکند، همان چیزی است که چنین حمله‌ای، خودش گویا است.

ژنرال وتل: به‌عنوان فرمانده مرکزی نیروهای آمریکا، کاملاً اطمینان دارم که می‌توانیم به هر فرمانی که وزیر یا رئیس‌جمهور به ما در منطقه بدهند، واکنش نشان دهیم...

متیس:... حتی در جنگ جهانی دوم هم تسلیحات شیمیایی در میدان نبرد استفاده نشد، حتی در جنگ کره مورد استفاده قرار نگرفت. از زمان جنگ جهانی اول یک کنوانسیون بین‌المللی در این مورد وجود داشته است و دست روی دست گذاشتن وقتی که این کنوانسیون نقض می‌شود، کاری نبود که ما بکنیم لذا باید به‌خاطر منافع حیاتی خودمان، فوراً دست به‌عمل می‌زدیم... اوضاع سوریه از کنترل خارج نخواهد شد... تسلیحات شیمیایی، تسلیحات شیمیایی است، فرق نمی‌کند توسط هلیکوپتر یا بمبهای بشکه‌یی حمل شوند...

من مطمئن هستم که روسها بر اساس بهترین منافع خود عمل خواهند کرد و فکر نمی‌کنم در جهت منافع آنها باشد که اوضاع در سوریه، از کنترل خارج شود...

نیروی هوایی رژیم سوریه در وضعیت خوبی قرار ندارد... من فکر می‌کردم که ۲۰درصد از نیروی هوایی سوریه در این حمله از بین رفته، اما منظور ۲۰هواپیما بوده که فکر می‌کنم معادل همان ۲۰درصد است... ما سعی می‌کنیم اطلاعات بیشتری تهیه و ارائه کنیم...

 

دونالد ترامپ موافقت کرد نیروهای آمریکا در سوریه را نگه دارد

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز چهارشنبه ۱۵فروردین ۹۷ گفت دونالد ترامپ در شورای امنیت ملی موافقت کرد تا نیروهای آمریکا در سوریه را کمی بیشتر نگهدارد. به‌گفته این مقام، دونالد ترامپ یک جدول زمانی مشخص برای بیرون کشیدن نیرو را تأیید نکرد.

به گزارش خبرگزاری رویتر دونالد ترامپ خواهان اطمینان یافتن از شکست شبه‌نظامیان داعش است و از سایر کشورهای منطقه می‌خواهد به ثبات در سوریه کمک کنند.

بنا‌ به این گزارش:‌ این مقام گفت ما خواهان بیرون کشیدن فوری نیروهایمان از سوریه نیستیم اما رئیس‌جمهور در عین‌حال مایل نیست از تعهد ماندن درازمدت در سوریه حمایت کند.

 

تلاش آمریکا برای بیرون راندن رژیم ایران از سوریه

روزنامه الحیات به‌نقل از یک منبع غربی که نخواست نامش فاش شود نوشت دولت ترامپ با روسیه بر سر بیرون رفتن کامل رژیم ایران از سوریه گفتگو خواهد کرد.

در حالی که روسیه و رژیم اسد در جنوب سوریه دست به لشگرکشی زده‌اند و سازمان ملل نیز نسبت به تکرار سناریو شرق حلب و غوطه شرقی در استان درعا هشدار می‌دهد، یک دیپلمات غربی به روزنامه الحیات گفت آمریکا بر اساس سیاست جدیدش نسبت به رژیم ایران می‌خواهد که این رژیم از سوریه به‌طور کامل خارج شود و این موضوع یکی از اولویتهایی است که در دیدار رهبران آمریکا و روسیه مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

این منبع دیپلماتیک غربی تأکید کرد که دولت آمریکا به‌دنبال آن است که رژیم ایران به‌طور کامل سوریه را ترک کند و اردن نیز با حضور عناصر ایران در مرزهایش مخالف است. او گفت درصورتی‌که دیدار ترامپ و پوتین در پانزدهم ژوئیه برگزار شود موضوع اصلی آن بیرون رفتن ایران از سوریه خواهد بود. این منبع اضافه کرد که روسیه بهای سنگینی را برای باقی ماندن ایران در سوریه نخواهد پرداخت و آمریکا نیز به شرط بیرون رفتن ایران از سوریه است که با روسیه گفتگو خواهد کرد و بعد از این شرط است که امکان گفتگو بر سر سایر موضوعات امکانپذیر خواهد شد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/294aeef7-b9d6-4d09-be97-355b5bf08151"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات