728 x 90

پیشرفت در مذاکرات دولت قانونی یمن با شبه نظامیان حوثی حول پرونده تبادل اسرا

مذاکرات صلح یمن در سوئد
مذاکرات صلح یمن در سوئد

به گزارش رسانه‌های عربی روز یکشنبه در مشاوره‌های جاری میان دولت قانونی یمن و شبه‌نظامیان حوثی که هم‌اکنون در سوئد در جریان است و سازمان ملل ‌متحد بر آن نظارت دارد طرفین توافق کردند که اسیران و زندانیان خود را تبادل کنند. هیأت نمایندگی دولت یمن در مذاکرات سوئد روز یکشنبه ۱۸دیماه ۹۷اعلام کرد که در این مذاکرات، پیشرفتهایی در بخش‌‎های فنی مرتبط با روش تبادل اسرا با شبه‌نظامیان حوثی حاصل شده است.

هر دو هیأت پس از دیدار توافق کردند ۲۰۰تن از اسرا و زندانیان خود را خلال روزهای آینده برای نشان‌دادن حسن نیت خود آزاد کنند.

این دیدار اولین جلسه‌ای است که در آن طرفین به‌صورت مستقیم و رو در رو در سوئد با یکدیگر دیدار می‌کنند. گفته می‌شود که بر اساس لیستهایی که طرفین نزاع ارایه خواهند داد، قرار است که دامنه تبادل در آینده گسترده‌تر شود.

 

از طرفی هیأت شبه‌نظامیان حوثی با نمایندگان فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن بر سر پرونده شهر حدیده در غرب یمن گفتگو کردند. در این دیدار در مورد تحویل دهی بندر حدیده به دولت قانونی یمن به بحث گذاشته شد.

سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد از دو طرف خواستند، در مذاکرات جاری در سوئد درباره اعتماد سازی، دست‌‎یابی به چارچوبی برای مذاکرات و کاهش خشونت‌ها، توافق کنند.

 

آنها صبح یکشنبه با هیئت‌ نمایندگیهای دولت یمن و حوثی‌ها دیدار کردند.

خبرگزاری العربیه نوشت: « محمد العامری عضو هیأت نمایندگی دولت یمن گفت که جامعه جهانی، بر پایبندی خود به قطع‌نامه ۲۲۱۶شورای امنیت برای پایان دادن به «بحران کودتا» تأکید کرد.»

پیشتر سازمان ملل اعلام کرده بود که در گفتگوهای سوئد دست یابی به توافق میان طرفین با شکست روبه‌رو شده است ولی در ارتباط با استان تعز توافق شده است که در آن راهروهای انسانی باز شود و طرفین آتش‌بس را رعایت کنند و در صورت پیشرفت در این دو زمینه در مناطق دیگر نیز بر همین روال اقدام شود.

 

خبرگزاری اسکای نیوز نوشت: هیأتهای دولت قانونی یمن و شبه‌نظامیان حوثی به‌منظور دستیابی به راه‌حل جنگی که شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران در سال ۲۰۱۴شروع کرده‌اند گفتگوهایشان را که از پنچشنبه گذشته تحت نظارت سازمان ملل ‌متحد شروع شده ادامه می‌دهند.

در سوئد، هیأتهای یاد شده گفتگوهایشان را به تنهایی با مارتین گریفیت فرستاده سازمان ملل در یمن روز شنبه گذشته شروع کردند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7e345709-5f0c-46b1-b430-47d3f50a6f29"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات