728 x 90

پیام ویدئویی زلنسکی به‌مناسبت سی و یکمین سالگرد استقلال

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین
زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی ضمن تبریک به‌مناسبت سی و یکمین سالگرد استقلال کشورش از جمله گفت: در ساعت ۴ بامداد ۲۴فوریه گذشته و با آغاز حمله روسیه، کشور نوینی در جهان ظاهر شد. این کشور تازه متولد نشد، بلکه دوباره تولد یافت. ملتی که نه گریه کرد، نه فریاد زد و نه ترسید. ملتی که فرار نکرد، تسلیم نشد و فراموش هم نکرد.

زلنسکی در این پیام ضمن تأکید بر باز پس‌گیری کریمه و همه مناطق اشغالی افزود: خاتمه جنگ برای ما چیست؟ پیش از این پاسخمان «صلح» بود. اما اکنون می‌گوییم «پیروزی».

زلنسکی هم‌چنین در کنفرانس رسانه‌ای که در کی‌یف برگزار کرد در پاسخ به این سؤال که اگر همزمان با سالگرد استقلال، کی‌یف مورد حمله روسیه قرار بگیرد واکنش اوکراین چه خواهد بود گفت: اگر به ما حمله کنند، فرقی نمی‌کند، چه در کی‌یف و یا هر شهر دیگری، پاسخی بسیار سخت دریافت خواهند کرد.

 

همزمان با آغاز هفتمین ماه جنگ در اوکراین، وزارت دفاع انگلستان اعلام کرد: شش ماه پیش روسیه حمله کاملی را با هدف سرنگونی دولت این کشور و اشغال بخش اعظم خاک آن آغاز کرد. در ماه آوریل گذشته، رهبران روسیه متوجه شدند در این هدف شکست‌خورده‌اند و به اهداف کوچکتری در شرق و جنوب اوکراین عقب‌نشینی کردند.

این منبع می‌افزاید: اکنون روسیه در حمله به دونباس حداقل پیشروی را داشته در حالی‌که یک ضدحمله بزرگ از جانب اوکراین را پیش‌بینی می‌کند. روسیه برای عملیات خود از کمبود مهمات، وسائل نقلیه و پرسنل رنج می‌برد. روحیه سربازان روسی در بخشهای وسیعی از ارتش ضعیف و یا به‌طور قابل توجهی تنزل یافته، قدرت دیپلماتیک آن پایین‌تر آمده و چشم‌انداز اقتصادی آن در بلندمدت تیره و تار است. پس از گذشت شش ماه، باید گفت جنگ روسیه هم پرهزینه و هم به‌لحاظ استراتژیک زیانبار بوده است. (وزارت دفاع انگلستان ۲شهریور)

شورای امنیت ملل متحد به درخواست روسیه یک جلسه اضطراری برای بررسی وضعیت نیروگاه اتمی زاپروژیا تشکیل داد. در این اجلاس اعضای شورای امنیت به‌اتفاق آرا هشدار خود را در مورد وضعیت خطرناک این نیروگاه تکرار کردند و خواستار خاتمه جنگ روسیه و اوکراین شد.

رزماری دیکارلو رئیس عالیرتبه سازمان ملل در امور سیاسی و استقرار صلح خواستار دسترسی فوری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه اتمی زاپوروژیا شد.(رویترز ۲شهریور)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fa42ada6-7587-4e1e-bec9-d943be91f083"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات