728 x 90

ویلیام برنز: یک اشتباه ایران یا اسراییل باعث جنگ منطقه‌یی می‌شود

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

العربیه روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه به‌نقل از ویلیامز برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» نوشت: یک اشتباه ایران یا اسراییل باعث جنگ منطقه‌یی می‌شود

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» در اظهاراتی گفت، برآوردها نشان می‌دهد ایران قصد جنگ تمام‌عیار علیه اسراییل را ندارد و به نظر می‌رسد اسراییل نیز خواهان در گرفتن جنگ با تهران نیست اما یک اشتباه محاسباتی دو طرف ممکن است آتش جنگ را در تمام منطقه شعله‌ور کند.

به گزارش «ان.بی.سی»، ویلیام برنز که در کنفرانس امنیتی سالیانه در جورجیا سخن می‌گفت، هشدار داد با وجود برآوردهای اطلاعاتی که نشان می‌دهد رهبران ایران و اسراییل خواهان جنگ رو در رو با یکدیگر نیستند اما یک ارزیابی نادرست طرفین، می‌تواند به گسترش درگیری در خاورمیانه منتهی شود.

رئیس سی‌آی‌ای، عملیات اسراییل علیه حزب‌الله لبنان گروه مورد حمایت ایران را مؤثر خواند و گفت تاکتیک‌های موفق سبب شده تا این گروه شبه‌نظامی که مهمترین نیروی جنگ نیابتی جمهوری اسلامی بوده با صدمات بسیاری روبه‌رو شود.

او هم‌چنین گفت در یک سال گذشته، از قدرت و کارآیی حماس نیز که گروه دیگر مورد حمایت ایران است به‌شدت کاسته شده است، اما اکنون وظیفه سخت‌تری در پیش رو است و آن به کاربستن «دیپلماسی هوشمندانه» برای استمرار این موفقیت با توقف دامنه جنگ بین اسراییل و حماس از یک‌سو و اسراییل و حزب‌الله از سوی دیگر است.

ویلیام برنز، هشدار داد با وجود عدم تمایل رهبران ایران و اسراییل برای یک جنگ تمام عیار، اما خطر درگرفتن جنگ هم‌چنان وجود دارد.

به گفته رئیس سی‌آی‌ای، دو حمله موشکی ایران به اسراییل نشان داد که عملیات ایران برای ضربه زدن به اسراییل با توجه به سپر دفاعی اسراییل ناکار آمده بوده است اما نباید از نظر دور داشت که «قابلیت‌های نظامی ایران می‌تواند قوی‌تر» باشد.

او هم‌چنین گفت حکومت ایران با ساخت بمب اتمی فاصله زیادی ندارد زیرا میزان غنی‌سازی اورانیوم اکنون برای ساخت آن کافی است اما هنوز نشانه‌ای عینی از بازنگری در تصمیم رهبری ایران برای تعلیق در ساخت بمب اتمی نمی‌بینیم.

با این حال، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید اگر رژیم ایران تصمیم به ساخت بمب اتمی بگیرد ممکن است ظرف مدت کوتاهی بتواند آن را بسازد، این خطر بزرگی است که پیش روی ما قرار دارد و ما به‌دقت فعالیت‌های هسته‌یی ایران را زیر نظر داریم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/77513f33-7ddb-404b-b0f4-e89845e9ad1c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات