728 x 90

هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل: اعترافات به دست آمده زیر شکنجه ارزش قانونی ندارد/ نقض قوانین بین‌المللی است

شورای حقوق بشر ملل متحد - محکومیت اعدامها در ایران
شورای حقوق بشر ملل متحد - محکومیت اعدامها در ایران

هیئت حقیقت‌یاب شورای حقوق‌بشر سازمان ملل شنبه ۳۰اردیبهشت با انتشار بیانیه‌یی اعدام ناعادلانه سه معترض اعتراضات سراسری در ایران را به‌شدت محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی عنوان کرد.
این بیانیه که در وب سایت شورای حقوق‌بشر منتشر شده است تأکید شده است «شواهد جدی وجود دارد که نشان می‌دهد اعدام ناعادلانه مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی به اتهام حضور این افراد در تظاهراتی که در شهریور سال گذشته در ایران آغاز شد و اتهاماتی مبنی بر محکومیت آنها بر اساس اعترافات به دست آمده زیر شکنجه ارزش قانونی ندارد».
هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل که از سوی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل برای بررسی و نظارت بر نقض فاحش حقوق‌بشر توسط رژیم ایران تشکیل شده است خاطرنشان کرد: «این هیأت که مأمور تحقیق در مورد تمام موارد نقض حقوق‌بشر در رابطه با اعتراضات است، قبلاً نیز به‌دنبال جمع‌آوری و مستند کردن اطلاعات در رابطه با اعمال غیرقانونی مجازات اعدام برای معترضان بوده است».
در همین رابطه روز گذشته نیز سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل بیانیه‌یی منتشر کرد که در آن، دیانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان، شیوه عملکرد سیستم قضایی رژیم آخوندی را در محاکمه و صدور حکم علیه این سه معترض، «تکان‌دهنده» خواند.
او تأکید کرد صدور حکم اعدام برای این افراد با استفاده از «اعترافات آمیخته به شکنجه» و با وجود نقص‌های جدی در رویه قانونی و فقدان شواهد، نمونه دیگری از «بی‌اعتنایی وقیحانه» مقامات ایرانی به حق زندگی و دادرسی عادلانه است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e27f477a-b736-478b-8c77-d13b22f4c102"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات