728 x 90

هاوانا: مرحله سوم آزمایشات بالینی واکسن ساخت کوبا در ایران انجام می‌شود

واکسن کرونا - عکس از آرشیو
واکسن کرونا - عکس از آرشیو

مؤسسه واکسن فینلای کوبا در حساب توئیتر خود نوشته است قرارداد آزمایش بالینی واکسن جدید با مؤسسه پاستور ایران به امضا رسیده است.

دولت کوبا روز جمعه ۱۹دی اعلام کرد با رژیم ایران توافق‌نامه‌ای را امضا کرده است که به موجب آن فناوری واکسن نامزد تولید نهایی در هاوانا به ایران منتقل شده و انجام آزمایشات بالینی انسانی مرحله سوم در این کشور انجام خواهد شد.

مقام‌های رژیم آخوندی پیش‌تر ادعا کرده بودند که آزمایش‌های بالینی انسانی برای واکسن ضد کووید-۱۹ خود را آغاز کرده‌اند، این در حالی است که کوبا گفته است هم‌اکنون چهار واکسن در دست تست دارد اما هنوز هیچ‌یک از آنها به مرحله آزمایش بالینی نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان کوبایی اعلام کرده‌اند که فاز دوم تست پیشرفته‌ترین واکسن خود به نام ۲ Soberana را که از روز ۲۲دسامبر (سه‌شنبه ۲دی) شروع شده بود به اتمام رسانده‌اند و قصد دارند فاز سوم آزمایش را با ۱۵۰هزار نفر در هاوانا پایتخت شروع کنند.

کوبا می‌گوید برای آزمایش به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد چرا که در خود این کشور «به‌دلیل موفقیت زیاد در مدیریت بیماری» موارد ابتلای زیادی ندارد. این در حالی است که ایران به‌لحاظ آمار مبتلایان و جان‌باختگان ضعیف‌ترین کشور خاورمیانه بوده است.

خبر همکاری ایران و کوبا در حالی منتشر می‌شود که خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع، روز گذشته گفته بود اجازه ورود واکسن انگلیسی و آمریکایی را به ایران نخواهد داد و استفاده از این واکسن‌ها در ایران ممنوع است.

حرفهای خامنه‌ای با انتقادات گسترده مواجه شده است، با این حال رئیس سازمان هلال احمر رژیم گفته است که طبق این دستور قرارداد سفارش ۱۵۰هزار دوز واکسن آمریکایی فایزر را لغو کرده است.

ظریف، وزیر خارجه آخوندها، پیش‌تر در جریان سفری به هاوانا در ماه نوامبر گفته بود از دست‌آوردهای کوبا در مبارزه با بیماری کووید-۱۹ «تحت تاثیر قرار گرفته است» (یورونیوز ۲۰دی).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/50679358-222a-44ea-b98f-152d1eb66af4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات