728 x 90

میوه‌های زهرآگین حمله به عربستان

حمله موشکی رژیم آخوندی به آرامکو
حمله موشکی رژیم آخوندی به آرامکو

ناظران جهانی و کارشناسان خود رژیم سفر روحانی به نیویورک برای آویختن به غرب به بهانه شرکت در اجلاس عمومی ملل ‌متحد را یک شکست ارزیابی می‌کنند. البته یک شکست چند‌سر باخت. از یک‌سو امکان مذاکره برای رژیم سوخت از سوی دیگر حلقهٔ تحریم‌ها بر گردن رژیم محکمتر شد و از طرف دیگر راه‌نفسی را هم که اروپا وعده داده بود برای رژیم باز کند بند آمد و از طرف دیگر مقاومت ایران هم این سفر را به فرصتی برای برپایی یک کارزار و نمایش قدرت مردم ایران تبدیل کرد. از یک‌سو طی ۲روز تظاهرات علیه سفر روحانی در مقابل مقر ملل ‌متحد و از سوی دیگر با بر پایی ۲اجلاس، یکی اجلاس اتحاد علیه ایران هسته‌ای و دیگری اجلاس آینده ایران در نیویورک با حضور دهها مقام و شخصیت تراز اول آمریکایی وزن و جایگاه آلترناتیو مردمی و انقلابی را به نمایش گذاشت. پرداختن به هر یک از این موضوعات مقالات متعددی را میطلبد. در این نوشتار تنها به بیانیه ۳کشور اروپایی در محکومیت رژیم آخوندی در حمله به تأسیسات نفتی عربستان و پیامدهای آن در درون رژیم میپردازیم.

هر چند بیانیه ۳کشور اروپایی در محکومیت حمله رژیم به تأسیسات نفتی عربستان پیامدهای جدی برای رژیم داشته و دارد، مقامات بالای حکومتی، ناتوان از اقدام متقابل سیاسی تنها به ابراز خشم و گزیدگی خود از این ضربه اکتفا کرده‌اند و به‌طور متناقضی ضمن تکذیب نقش خود در این حمله، بر تداوم خط لگد پرانی تروریستی خود تلویحا تأکید کرده‌اند.

تلویزیون رژیم۴مهر: «آقای روحانی همچنین در پاسخ به سؤال مجری درباره اتهام زنی به ایران در ماجرای حمله به تأسیسات نفتی عربستان گفت ریشه این اتهامات بی‌اساس ناتوانی آمریکا در حمایت از رژیم سعودی است.

روحانی:‌ اولاً من از رهبران ۳کشور اروپایی سؤال کردم خودم شخصاً و به اونها گفتم که به چه دلیل می‌گویید ایران کمک کرده به این حمله؟ هیچ دلیلی نداشتند تنها یک حرف می‌زدند می‌گفتند که برنامه‌ریزی برای این حملات بالاتر از قدرت یمنیها بوده».

آخوند روحانی در ادامه به رجز‌خوانی پرداخت و با قدرت‌نمایی پوشالی گفت: «برای دولت آمریکا بسیار فضاحت‌بار هست که این‌ همه رادار و این‌ همه تجهیزات با پول عربستان با پول کویت با پول عراق در کل منطقه چیده و انواع پاتریوتها را آورده در این زمینه و نتوانسته رهگیری کند موشک را نتوانسته موشکی را توی هوا بزند».

ولی‌فقیه ارتجاع، در دیدارش با خبرگان آخوندی در روز ۴مهر با اعتراف به وحشت‌زدگی سرکردگان نظام گفت: «برخی اوقات به‌دلیل برخی مشکلات در جامعه، برخی بزرگان و محترمین دچار دستپاچگی می‌شوند».

ولی‌فقیه ارتجاع سپس به بیانیه و مواضع ۳کشور اروپایی علیه رژیم واکنش نشان داد و گفت: «اینها صریحاً دشمنی می‌کنند با ج.ا. دشمنی اینها با نظام اسلامی تفاوت ماهوی و جوهری با دشمنی آمریکا ندارد به‌عنوان میانجی وارد می‌شن، مذاکره می‌کنند، تلفن می‌زنند، تماس می‌گیرند، حرفهای طولانی می‌دن، وعده می‌دن همش پوچ». (تلویزیون شبکه یک رژیم ۴مهر۹۸)

هر چقدر ولی‌فقیه ارتجاع تلاش کرده وحشت خود را در پشت کلی‌گویی‌هایش پنهان کند اما بازتاب پیامدهای بیانیه ۳کشور اروپایی در اظهارات کارگزاران حکومتی ابعاد ناشی از ضربه بیانیه ۳کشور اروپایی به نظام را بیشتر روشن می‌کند. قاضی‌زاده هاشمی عضو هیأت‌رئیسه مجلس ارتجاع این‌طور اعتراف کرد: «مجری: نظر شما درباره این بیانیه ۳کشور اروپایی اول سفر آقای روحانی یک بیانیه دادند و حالا این‌که ایران را محکوم کردند بگذریم تهش یک چیزهای دیگه‌ای گفته بودند که حالا واقعاً میشه گفت خیلی تأسف‌بار بود متمایز بود اولاً نظرتان تحلیل‌تان را درباره این بیانیه چیه؟ و بعد این‌که واکنش ما مناسب بود به این بیانیه به‌نظر شما؟

قاضی‌زاده هاشمی: این بیانیه یک لولا یا یک چرخش تاکتیکی هست که اتفاق افتاد در جبهه غربی به عبارتی بهتر، جبهه غربی با یک تقسیم کاری در بحث برخورد با برجام تصمیم گرفت که آمریکا از برجام خارج بشود با خروج از برجام یک عملیات روانی سنگین در عرصه داخلی و بین‌المللی انجام بدهد تحریم‌ها را تشدید بکند اون گشایشهای احتمالی را کاملاً ببندد و اروپا هم ایران را در برجام نگهدارد در این موضوع در این حوزه موضوع زمان هست اینجا زمان به نفع ایران نبود یعنی هر چه زمان بیشتر می‌گذشت با توجه به این‌که ایران در برجام مانده بود و اون چارچوب برجامی را داشت رعایت می‌کرد خب اون از اونطرف فشار اتفاق می‌افتاد بدون هزینه و زمان به نفع ما نبود ولی به نفع آمریکایی‌ها بود». (تلویزیون رژیم۳مهر۹۸)

در رسانه‌ها و اظهارات کارشناسان حکومتی اعترافات صریح‌تری در مورد بیانیه ۳کشور اروپایی و اخطارشان برای بازگشت نظام به برجام دیده می‌شود: «روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران ۴مهر نوشت: «اروپاییان رسماً در حال زدن مهر «باطل شد» روی برجام هستند و البته طرح یک توافق گسترده‌تر را هم پیشنهاد می‌کنند... تروئیکای اروپا متشکل از آلمان، فرانسه و انگلیس سه‌شنبه در بیانیه‌یی هم‌سو با سیاست‌های آمریکا علیه ایران از ایران خواستند وارد چارچوب مذاکرات طولانی‌مدت بر سر برنامه هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی شود. بوریس جانسون هم در سخنانی برجام را توافق بد توصیف کرده و مدعی شده بود که تنها آمریکا می‌تواند به توافق بهتر با تهران دست پیدا کند».

مهدی مطهرنیا یک کارشناس حکومتی هم‌سو با باند روحانی هم گفت: «مجموعه‌ای از حوادث چه مستقیم چه غیرمستقیم به عکس‌العمل‌های ایران نسبت داده شده است که حمله به آرامکو یکی از همانهاست، موضوعی که باعث شده اکنون بیانیه تروئیکای اروپا را علیه کشورمان شاهد باشیم که در آن ایران را عامل حمله به آرامکو می‌داند».

وی در ادامه نتیجه گرفت:‌ «بیانیه‌ای که نشان می‌دهد اروپا در کنار آمریکا قرار گرفته است. نباید این نکته را فراموش کنیم که آمریکا به‌دنبال این است تا یک رویداد گفتاری فراهم کند و بتواند اقناع افکار عمومی برای ایجاد فضای رودررویی با ایران را به وجود بیاورد تا دیگر کنشگران نظام بین‌الملل را با خودش همراه کند».

به این ترتیب باب‌مذاکره و گشودن راه نفسی برای نجات از خفگی نه تنها به محاق رفت بلکه چشم‌انداز انزوای حداکثری رژیم در پیوند جدید اروپا با آمریکا نیز در چشم‌انداز قرار گرفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dc262919-de08-468c-a56c-4056b1478b11"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات