728 x 90

میشل باشله: شناسایی هویت بیش از ۳۵۰هزار نفر از کشته‌شدگان جنگ در سوریه

جنگ سوریه
جنگ سوریه

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل روز جمعه ۲۴سپتامبر (۲ مهر) در ژنو اعلام کرد که دفتر او هویت بیش از ۳۵۰هزار نفر را که در جریان جنگ سوریه در ۱۰سال گذشته کشته شدند، شناسایی کرده است.

خانم باشله تأکید کرد که این آمار بر اساس گزارشها و شواهد و اسناد تهیه شده است. باشله در این رابطه گفت: «ارقام ما تنها کسانی را شامل می‌شود که به اسم کامل‌شان شناسایی شده‌اند و تاریخ مرگ‌شان مشخص است».

کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل تصریح کرد، تحقیقات و تحلیل‌های این سازمان حاکی از آن است که شمار واقعی کسانی که در بین ماه مارس سال۲۰۱۱ و ۲۰۲۱ در جنگ سوریه کشته شده‌اند، بالاتر است، اما ثبت همه آنها به‌خاطر فقدان اطلاعات و اسناد لازم ممکن نبوده است.

طبق اعلام سازمان ملل در جنگ ده ساله سوریه تاکنون بیش از ۲۷هزار کودک کشته شد‌ه‌اند. در گزارش سازمان ملل هم‌چنین آمده که بیشتر قربانیان جان خود را در حلب از دست داده‌اند.

میشل باشله ضمن اشاره به این بیلان غم‌انگیز گفت: «بی‌عدالتی و دهشتی که در هر یک از این موارد مرگ نهفته است، باید ما را وادارد تا دست به‌عمل بزنیم».

رقمی که اکنون سازمان ملل اعلام کرده، کمتر از آماری است که سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه حدود شش ماه پیش ارائه کرده بود. این سازمان که مقر آن در لندن است، در دهمین سالگرد آغاز جنگ سوریه از کشته شدن بیش از ۵۰۰هزار نفر سخن گفته بود، از جمله ۱۱۷هزار غیرنظامی. این سازمان هم‌چنین می‌گوید در حال بررسی آمار بیش از ۲۰۰هزار کشته دیگر نیز هست که ممکن است به تعداد تلفات جنگ افزوده شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8ee773d-3d4f-4366-9603-20d92b0a88f1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات