728 x 90

مروری بر زندگی شماری از دانشجویان شهید قیام سراسری مردم ایران در ۱۴۰۱

دانشجویان شهید قیام سراسری مردم ایران در ۱۴۰۱
دانشجویان شهید قیام سراسری مردم ایران در ۱۴۰۱

مادرِ دانشگاه، آگاهی بود و شور آزادیخواهی و شایسته همان بود که به ناقوسی بدل شود که همیشه آزادی را طنین‌انداز می‌کند.

ناقوس! باز به یادآور!

آوازهای شورشی‌ات را

آن گه که می‌وزید

در مدخل دهان پر آوازت

موسیقی مبارزه و اتحاد و پیروزی

هرگاه جامعه در سکوت تحمیلی دیکتاتوری به سر می‌برد این دانشگاه است که اولین ضربه‌های بیداری را بر دیوارهٔ اختناق می‌کوبد و بانگ بیداری را پراکنده می‌کند. این دانشگاه است که در تمامی سالهای حکومت شاه و شیخ همواره سه قطره خون نمادین و نخستین خویش را با فریادها یادآور می‌شود.

و این دانشگاه است که گهوارهٔ اولین سازمانهای پیشتاز مبارزه برای آزادی می‌شود.

و این، دانشجو است که امتداد صدای پیشتازان انقلاب و رهایی می‌شود.

این دانشگاه است که اولین نداهای جنبش را یادآوری می‌کند.

این دانشجوست که اولین زمزمه‌ها را در حصار دانشگاه فریاد می‌کند.

این دانشجوست که اولین تازیانه‌ها را در شکنجه‌گاه، بر پوست خویش تحمل می‌کند و هر سال سرسراها و تالارهایش را از هوای نفسهایی که آزادی را فریاد می‌کنند پر می‌کند و باز این دانشگاه است که آنگاه که انقلاب به تندپیچهای دجالیت و فریب دیکتاتوری نوین می‌افتد به صفوف نبرد می‌پیوندد.

و یا در شکنجه‌گاهها با گلوی بسته‌اش در اوج دار به سوگند خویش وفا می‌کند.

از میان ۲۰هزار شهید مجاهد خلق که در جریان مبارزه ۴۳ساله با رژیم آخوندی صورت گرفته است، ۲۳۰تن از این شهیدان، دارای درجهٔ دکترا و یا استادی علوم، داشته‌اند، ۷۳۴تن لیسانسیهٔ علوم مختلف بوده‌اند، ۴۰۱۰تن فارغ‌التحصیل و ۳۵۱۰ دانشجوی دانشگاههای کشور یا خارج از کشور بوده‌اند.

سرانجام در هر قیامی این دانشگاه است که سنگر بزرگ و بیدارگر قیام برای آزادی می‌شود و باز هم شهیدانی نثار انقلاب و آزادی می‌کند.

و امروز در قیام قیامها، ناقوس پرطنین دانشگاه، بانگ انقلاب تا پیروزی را به صدا در آورده است و همواره در طنین خواهد ماند تا دیکتاتوری آخوندی را به زیر کشد.

 

در جریان قیام بزرگ ماه‌های اخیر شمار زیادی از شهدای آن از میان قشر دانشجو هستند. در این گزارش مختصری از زندگی و مبارزات آنها اشاره شده است. 

 

بهناز افشاری - تاریخ شهادت و محل شهادت: تهران ۴/ آبان۱۴۰۱     بهناز افشاری از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

بهناز افشاری دانشجو بود ۴آبان توسط مزدوران حکومتی به‌شهادت رسید. خانواده‌اش را تحت فشارهای شدید گذاشتند که امضا کنند و بگویند بهناز خودکشی کرده است.

بهناز افشاری ۲۳ساله رتبه ۲۲کنکور سراسری روز سه‌شنبه سوم آبان از خانه بیرون می‌رود به مادرش می‌گوید برای اعتراضات دانشجویی. در آن روز اعتراضات... در دانشگاهها در جریان بود. دو روز بعد از پزشکی قانونی کهریزک به پدرش زنگ می‌زنند که برای شناسایی پیکر بی‌جانش به آنجا برود به پدرش می‌گویند بهناز در هتل با قرص خودکشی کرده است. اما ماموران جسد را به خانواده نشان ندادند. با اصرار خانواده فقط صورتش را نشان دادند که صورتش غرق خون بود و پشت گردنش بریده بوده است.

به گفته یکی از نزدیکان بهناز: مأموران امنیتی به خانواده او گفته‌اند وی در یک هتل خودکشی کرده است ولی بستگان بهناز گفته‌اند که وی دختری شاد و سرزنده بوده و هیچ نشانه‌ای از افسردگی و تمایل به خودکشی در او وجود نداشته و در اعتراضات اخیر حضور فعال داشته، ولی مأموران امنیتی با تحت فشار قرار دادن خانواده سعی دارند این قتل را خودکشی جا بزنند.

مراسم خاکسپاری شهید راه آزادی بهناز افشاری؛ همزمان با چهل و سومین روز قیام سراسری در تهران برگزار شد.

 

امید زارع مویدی - تاریخ شهادت و محل شهادت: شیراز/۲۴آبان۱۴۰۱  امید زارع مویدی از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

امید زارع مویدی، جوان ۱۹ساله و دانشجوی دانشگاه رشته تربیت‌بدنی باهنر شیراز روز ۲۴آبان در محله زرگری شیراز شهید شد. رژیم آخوندی به خانواده‌ٔ امید زارع مویدی فشار وارد می‌کنند که او را بسیجی معرفی‌ کنند.شرکت‌کنندگان بر مزار شهید قیام امید زارع مویدی سرود ایران ای مرز پرگهر را به‌صورت جمعی خواندند.

 

 

 

 

آیلار حقی - تاریخ شهادت و محل شهادت: تبریز/ ۲۵آبان ۱۴۰۱ آیلار حقی از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

آیلار حقی (زاده ۱۳۷۸ – درگذشته ۲۵ آبان ۱۴۰۱) شهروند اهل ملکان بود که ۲۵ آبان ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری در شهر تبریز توسط ماموران خامنه‌ای به شهادت رسید.

آیلار دانشجوی ورودی ۱۳۹۷ دانشگاه علوم پزشکی آزاد تبریز بود.

به گزارش شورای صنفی دانشجویان، او دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز بود که در جریان اعتراضات شهر تبریز مورخ ۲۵ آبان، در شرایطی که به یک ساختمان پناه برده بود، توسط نیروهای امنیتی به پایین پرتاب و به علت فرورفتن میل‌گرد در جسمش در دم جان می‌دهد. پیکر بی‌جان او به بیمارستان منتقل شده ولی کاری از دست پزشکان ساخته نبوده.

دایی آیلار مرگ او را ناشی از شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای توسط نیروهای امنیتی عنوان کرده‌ است.

یکی از اقوام نزدیک آیلار گفته‌است او در اعتراضات و با شلیک مستقیم گلوله از پشت سرش کشته شد. همچنین به گفته او خانواده آیلار برای تحویل جنازه فرزندشان تحت فشار نیروهای امنیتی رژیم قرار داشتند که امضا بدهند آیلار به‌دلیل سقوط از ارتفاع جان باخته‌است.

مزدور ابراهیم محمودی، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی، مدعی شد او در «حادثه افتادن در محل گودبرداری جنب برج شهران تبریز» جان باخته‌است.

مراسم خاکسپاری او روز جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ با حضور گسترده مردم در آرامستان وادی رحمت تبریز برگزار شد و مردم و جوانان تبریزی شعارهایی چون «ما همه آیلار هستیم بجنگ تا بجنگیم»، «تسلیت، تسلیت»، «حقوق برای مزدور، مزدور برای کشتن» و «آذربایجان میلتی چکمز بو ذیلتی» (مردم آذربایجان این ذلت را تحمل نمی‌کند) سر دادند.

مردمی که در مراسم خاکسپاری او حضور پیدا کرده بودند، هدف حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. نیروهای امنیتی موتورسوار با باتوم به مردم حمله کرده و آنها را کتک زدند.

 

حمیدرضا روحی - تاریخ شهادت و محل شهادت: تهران /۲۶آبان ۱۴۰۱ حمیدرضا روحی از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

حمیدرضا روحی متولد ۱۳۸۲ دانشجوی عمران دانشگاه آزاد شهرقدس در تاریخ ۲۶ آبانماه، به ضرب سه گلوله مستقیم ماموران خامنه‌ای در محله شهرزیبا تهران به شهادت رسید.

مناطق مختلفی در تهران شامگاه جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ شاهد اعتراضات بود و جمعی از مردم نیز در خیابان نیلوفر دوم شهرزیبا و مقابل خانه حمیدرضا روحی تجمع کرده و به سر دادن شعارهایی «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» پرداختند. برای جلوگیری از گسترش تجمع اعتراضی، نیروهای امنیتی به شهرزیبا اعزام شدند.

حمیدرضا روحی روز ۲۸آبان در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران تلاش کردند او را «بسیجی» معرفی کنند اما دوستان او تصاویری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که نشان می‌دهد که حمیدرضا روحی در حال شعار دادن و مقابله با نیروهای امنیتی است. پس از انتشار این تصاویر روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، نوشت «حمیدرضا روحی دارای سابقه عضویت عادی در بسیج بوده است اما پنج‌شنبه شب به عنوان معترض در اعتراضات خیابانی شرکت کرده بود.»

مراسم خاکسپاری حمیدرضا روحی روز شنبه ۲۸ آبان در تهران برگزار شد. شرکت‌کنندگان در مراسم شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «عدالت کجایی» و «این گل پرپر شده فدای میهن شده» سردادند. همچنین در شب همان روز شماری از شهروندان و بستگان حمیدرضا روحی، برای یادبود او مقابل خانه‌اش، شمع و گل قرار دادند.

در مراسم سوم او که ۲۹ آبان در بهشت زهرا تهران برگزار شد جمعیت حاضر شعار «حمیدرضا را کشتن،‌ اسم بسیج گذاشتن» سردادند

شعارهای مردم و جوانان شرکت‌کننده در مراسم:

هر یه نفر کشته شه هزار نفر پشتشه

این گل پرپر ماست هدیه به میهن ماست

قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان

از خون جوانان وطن لاله دمیده عدالت کجایی

مهسا،‌ حمید، سیاوش آتش جواب آتش

 

نوید بادپا - تاریخ شهادت و محل شهادت:  تهران/ ۲ آبان ۱۴۰۱ نوید بادپا از شهیدان قیام ۱۴۰۱

نوید بادپا شهید قیام ایران متولد ۱۳۷۸، روز دوم آبان ۱۴۰۱ در زیر شکنجه وحوش امنیتی خامنه‌ای در بازداشت به‌شهادت رسید.

نوید دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه آزاد تهران دانشجوی رشته بیهوشی دانشگاه آزاد ورامین، از شهرستان گنبدکاوس، در جریان اعتراضات سراسری در تهران، مورد ضرب‌وشتم پاسداران خامنه‌ای قرار می‌گیرد و بازداشت می‌شود.

وقتی ماموران جنایتکار رژیم، پیکر وی را به خانواده‌اش تحویل می‌دهند، آنها را تحت فشار می‌گذارند که علت مرگ را تصادف اعلام کنند. روز دقیق بازداشت او به دست در دست نیست.

یک منبع نزدیک به خانواده نوید بادپا به توهرا وب‌سایت مجموعه فعالان حقوق‌بشر ترکمن صحرا گفت: «خانواده نوید شدیداً تهدید شدند و به همین دلیل، چند روز بعد و با زور و التماس، موفق شدند پیکر او را تحویل بگیرند. خانواده او خیلی اذیت شدند؛ چون مجبور بودند مسیر طولانی از گنبد تا تهران را طی کنند».

منابع آگاه هم‌چنین تأیید کردند که پیکر این جوان ترکمن مخفیانه و در سکوت کامل و بدون حضور نزدیکانش، در روستای پدری او دفن شده است. نوید بادپا متولد سال۱۳۷۸ بود و اینک در روستای کوچک‌ خرطوم به خاک سپرده شده است.

 

علیرضا کریمی - تاریخ شهادت و محل شهادت: اراک / ۱۸آبان ۱۴۰۱ علیرضا کریمی از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

علیرضا کریمی ۲۰ساله اهل اسلام‌آبادغرب دانشجوی رشته میکروبیولوژی دانشگاه اراک روز چهارشنبه ۱۸آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات دانشجویی دانشگاه اراک بر اثر ضربات متعدد باتون که توسط نیروهای سرکوبگر خامنه ای به سرش وارد شده دچار ضربه مغزی شده و به شهادت رسیده است.

یکی از نزدیکان خانواده کریمی گفته است: "علیرضا ورودی سال۱۴۰۰ بوده و پس از آن که در جریان اعتراضات دانشجویی دانشگاه اراک با ضربات باتون نیروهای حکومتی به‌شدت از ناحیه سر مجروح شده به منزل اجاره‌ای خود برگشته و پس از چند ساعت در اثر شدت جراحات به‌دلیل ضربه مغزی جانباخته است".

این شخص هم‌چنین در ادامه گفت: "علیرضا کریمی مستاجر یک زن کهنسال بوده و در حالی جسدش در منزل پیدا شد که از ناحیه گوش دچار خون‌ریزی بود".

نهادهای جنایتکار اطلاعاتی رژیم تحویل جسد علیرضا کریمی را به خانواده مشروط به این کرده‌اند که خانواده دلیل مرگ وی را خودکشی اعلام کنند.

نهادهای جنایتکار اطلاعاتی تأکید داشته‌اند که شامگاه پنجشنبه و بدون هیچ تشریفاتی مراسم خاکسپاری برگزار شود که با مخالفت شدید خانواده این مراسم به ساعت ۹صبح جمعه ۲۰آبان ۱۴۰۱ موکول شد.

نهادهای جنایتکار اطلاعاتی در محدودیتی دیگر اجازه نداده‌اند که پیکر علیرضا کریمی در قبرستان خانواد‌گی آنها یعنی قبرستان امامزاده حسن واقع در بخش حمیل خاکسپاری شود و مراسم خاکسپاری با فشار این نهادها در باغ رضوان اسلام‌آباد غرب برگزار شد.

 

نسرین قادری - تاریخ شهادت و محل شهادت: تهران/۱۳آبان ۱۴۰۱ نسرین قادری از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

نسرین قادری (زاده ۱۳۶۶ – شهید قیام سراسری مردم ایران در ۱۳آبان ۱۴۰۱) و دانشجوی دورهٔ دکتری فلسفه بود. به‌گفتهٔ نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق‌بشر، او در ۱۳آبان ۱۴۰۱ در تهران و در جریان اعتراضات سراسری بر اثر ضربات باتون مأموران امنیتی به سرش به بیمارستان منتقل شده و در بیمارستان درگذشت.
نسرین قادری، متولد مریوان و دانش‌آموختهٔ دوره کارشناسی فلسفه دانشگاه طباطبایی در سال۱۳۸۷ بود. او در ۱۴۰۱ در حال گذراندن دورهٔ دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی بود. نسرین قادری در سال۱۳۸۹ به‌علت درگیری با گشت ارشاد یک هفته در بازداشت بوده که با قرار وثیقهٔ ۱۰۰میلیون تومانی آزاد می‌شود.

متن دست‌نوشتهٔ نسرین قادری برای کشته‌شدن نیکا شاکرمی چند روز پیش از کشته‌شدن خودش
من
بت نیستم
که با تبرها[ی]تان به‌جانم افتاده‌اید
من
خدای برساخته نیستم که انکارم می‌کنید
هر آن‌کس که نفس کشید. .
در من جان گرفت و از من‌زاده شد
من
خالقی
هستم
زیر چکمه‌های فرزندانش
زنده به گور شد، اسیر شد
تجاوز دید، شکنجه شد
به‌قتل رسید.

نسرین قادری، نقش فعالی در اعتراضات مردم تهران در پی کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی داشت. او در ۱۳آبان و در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران، با ضربات متعدد باتون بر سرش توسط نیروهای امنیتی خامنه‌ای، به کما رفت و سرانجام بر اثر شدت جراحت در یکی از بیمارستانهای تهران درگذشت. 
نیروهای خامنه‌ای، احمد قادری، پدر، و سلطنت ایل‌بیگی، مادر نسرین قادری را تهدید کردند که در صورتی اجازهٔ دفن پیکر فرزندشان را می‌دهند که پیکرش به‌طور پنهانی و در سکوت و بدون حضور مردم خاکسپاری شود. هم‌چنین دستگاههای امنیتی رژیم آخوندی تعداد زیادی از نیروهای یگان ویژه و امنیتی را به شهر مریوان اعزام کردند.
در شب خاکسپاری، مردم با روشن‌کردن آتش در برخی از خیابان‌ها به کشته‌شدن نسرین قادری اعتراض کردند و شعارهایی علیه رژیم سر دادند؛ هم‌چنین تعدادی از مردم مریوان در شب خاکسپاری‌اش تجمع کردند. در ۱۴آبان ۱۴۰۱ برخی از مردم در مقابل خانه خانواده نسرین قادری تجمع کردند تا از ربوده‌شدن پیکر نسرین به‌دست نیروهای امنیتی جلوگیری کنند.
روز ۱۵آبان ۱۴۰۱، در واکنش به کشته‌شدن نسرین قادری، در مریوان، اعتصاب یک‌پارچه و اعتراضات ضدحکومتی برگزار شد. اعتراضات ابتدا از منطقه‌یی در نزدیکی خانه خانواده نسرین قادری آغاز شد و به محلات دیگر شهر رسید.
معترضان به دفتر شیوا قاسمی‌پور، نماینده مجلس ارتجاع در این شهر و نیز دفتر اعضای شورای قلابی شهر که به‌گفته معترضان از اعضای سپاه پاسداران هستند حمله کردند. پلیس و نیروهای امنیتی برای مقابله با معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای و جنگی شلیک کردند. در پی تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوبگر به مردم، دست‌کم ۳۵نفر زخمی شده‌اند؛ هر چند تعداد زخمی شدگان، بسیار بالاتر تخمین زده شده است.

آزادی از قفس پرید
عنوانی که بر بالای برگه ترحیم نسرین قادری و در آخرین پست اینستاگرامی‌اش بود.
تراژدی مهسا این بار خونین‌تر به‌وقوع پیوست.
نسرین قادری دختر کرد دانشجو دکترای فلسفه در تهران بر اثر ضربات باتون وحوش جان باخت
او قبل از شهادتش نوشته بود
از مرگ نترسانید
ما آن را زیسته‌ایم
کاربران فضای مجازی با هشتگ نسرین قادری دست نوشته‌های او را که در اینستاگرامش منتشر می‌کرد را توئیت کردند و نامش را یکبار دیگر تکرار کردند

شمار زیادی از نیروهای امنیتی شنبه شب منزل پدر و مادری نسرین قادری (که بر اثر وارد آمدن ضربات متعدد نیروهای امنیتی به سرش به‌قتل رسیده) را در مریوان محاصره کرده‌اند و با تهدید خانواده گفته‌اند پیکر این دانشجو شبانه و بدون هیچ مراسمی باید به خاک سپرده شود.

‌هم‌چنین گزارش‌شده است که امام جمعه خامنه‌ای در مریوان، فرماندار مریوان، رئیس اداره اطلاعات و فرمانده اطلاعات سپاه مریوان به منزل پدری و مادر نسرین قادری رفته و نزدیکان این خانواده را وادار به ترک منزل خانواده قادری کرده‌اند.

‌در همین حال خبرگزاری حکومتی ایرنا، به شیوه معمول و با دروغ‌پردازی خبر کشته شدن نسرین قادری در اثر «ضربات باتون به سرش» را رد کرد و عنوان کرد که نسرین قادری «دارای بیماری زمینه‌ای» بوده و «روز جمعه در منزل خود در تهران فوت» شده است.

روز ۱۷آبان در بهشت مصطفی مریوان در مراسم بزرگداشت سوم نسرین قادری، مردم دلیر بر مزار نسرین قادری شعار دادند: این همه لشکر آمده به ضد رهبر آمده و مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر.
مردم یکصدا می‌گفتند مادر برای فرزند از دست رفته‌ات زاری نکن، قول می‌دهیم انتقامش را بگیریم و شعار می‌دادند:
- این همه لشکر آمده، به ضد رهبر آمده!
- مرگ بر جاش (خائن)!
- مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر!
- کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان!
- امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه!
- آزادی آزادی آزادی!

 

نگین عبدالملکی - تاریخ شهادت و محل شهادت: همدان /۲۰مهر ۱۴۰۱  نگین عبدالملکی از شهیدان قیام ۱۴۰۱
نگین عبدالملکی (متولد قروه کردستان – شهید قیام سراسری مردم ایران در ۲۰مهر ۱۴۰۱ همدان)، دانشجوی ۲۱ سالهٔ رشته مهندسی پزشکی ورودی۹۹ در دانشگاه صنعتی همدان بود که ۲۰مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران بر اثر ضربات باتون به سر و جمجمه به شهادت رسید. او در شهر همدان بر اثر ضربات باتون دچار خون‌ریزی شده و پس از بازگشت به خوابگاه دانشجویی جانش را از دست داد.
بنا‌به گزارشی، نیروهای حراست به همراه تعدادی از نیروهای امنیتی فوراً به خوابگاه دانشجویان صنعتی همدان، هجوم برده و شروع به تهدید دانشجویانی کردند که از چگونگی مرگ نگین، مطلع بودند. هم‌چنین خانواده عبدالملکی را از شهرستان قروه به همدان فراخواندند و هم خانواده و هم دانشجویان مطلع را تهدید کردند که باید عامل مرگ نگین عبدالملکی، خوردن کنسرو ماهی تاریخ مصرف گذشته، اعلام شود.

دادستان جنایتکار همدان با وقاحت گفت مرگ او بر اثر «مسمومیت با مشروبات الکلی» بود!

 

رضا اسماعیل‌زاده - تاریخ شهادت و محل شهادت: تهران / ۲۲ مهر۱۴۰۱ رضا اسماعیل‌زاده از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

مهندس رضا اسماعیل‌زاده، دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف، در اعتراضات این دانشگاه با اصابت گلوله به‌صورتش توسط نیروهای سرکوبگر به‌شهادت رسید.

مأموران حکومتی از تحویل پیکر این دانشجوی آذربایجانی خودداری می‌کرده‌اند و در نهایت روز دوشنبه ۲آبان پیکر وی به خانواده‌اش تحویل داده شده و روز سه‌شنبه ۳آبان ۱۴۰۱ در چالدران آذربایجان به خاک سپرده شده است.

مأموران جنایتکار رژیم خانواده رضا اسماعیل‌زاده را تحت فشار قرار داده‌اند تا با رسانه‌ها مصاحبه نکنند.

مراسم چهلمین روز درگذشت شهید «رضا اسماعیل‌زاده» پنجشنبه ۱۰آذر ۱۴۰۱ در چالدران برگزار شد.

 

ادریس غریب‌زاده - تاریخ شهادت و محل شهادت: بندرعباس / ۲۶ آبان۱۴۰۱ ادریس غریب‌زاده از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

ادریس غریب‌زاده ۳۸ساله شهید قیام سراسری مردم ایران ۱۴۰۱، از شهیدان قیام در شهر بندرعباس می‌باشد، که بر اثر پرتاب، ضرب‌وشتم و شلیک مزدوران خامنه‌ای به تاریخ ۲۶آبان به‌شهادت رسید.

وی دانشجوی انصرافی بود، و پدر یک فرزند می‌باشد.

 

 

 

 

مرضیه دشمن‌زیاری - تاریخ شهادت و محل شهادت: شیراز / ۳ آبان ۱۴۰۱ مرضیه دشمن زیاری از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

مرضیه دشمن زیاری دختر دانشجوی بوشهری اهل شهرستان دیلم که در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه شیراز درس می‌خواند.

دختر ۲۲ساله بوشهری دانشجوی دانشگاه آزاد پردیس صدرا در شیراز با ضربات باتون بشهادت رسید. از خانواده به ازای تحویل پیکر شهید تعهد گرفته شد که بگویند او بر اثر تصادف فوت کرده است.

یکی از دوستانش نوشته است:

امروز خبر مرگ یکی از دوست و همکلاسیهای قدیمیم رو شنیدم که گفتن تصادف کرده، آخرین مکالمه‌ام باهاش در مورد بیانیه‌یی بود که می‌خواست برای دانشگاهشون بزنه، چند ساعت بعد فهمیدم مرضیه دشمن زیاری، ساکن بوشهر، دانشجوی شیراز، رشته مدیریت بازرگانی، ۲۲ساله توی شیراز به ضربات باتون در ناحیه سر کشته شده و خانواده‌اش رو مجبور کردن بگه تصادف کرده.

 

محمد شه‌بخش - تاریخ شهادت و محل شهادت: خاش / ۱۳ آبان ۱۴۰۱ محمد شه بخش از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

"محمد شه بخش" فرزند نادر (میربلوچ‌زهی) ساکن بیت آباد دانشجوی دانشگاه آزاد خاش با تیراندازی نیروهای جنایتکار خامنه‌ای روز جمعه ۱۳آبان ۱۴۰۱ در خاش به شهادت رسید.

 

 

 

 

 

پرستو مرادخانی - تاریخ شهادت و محل شهادت: کرج / ۱۲آبان ۱۴۰۱ پرستو مرادخانی از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

پرستو مرادخانی ۲۰ساله، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران شمال، ساکن گوهردشت روز پنجشنبه ۱۲آبان ۱۴۰۱ در مراسم چهلم شهید قیام حدیث نجفی در بهشت سکینه با گلوله ماموران و پاسداران خامنه‌ای به‌شهادت رسید.

 

 

 

 

 

مهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد تهرانی - تاریخ شهادت و محل شهادت: اراک ۵آبان ۱۴۰۱ مهرشاد شهیدی از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

مهرشاد شهیدی‌نژاد، متولد ۶ آبان ۱۳۸۱، دانشجوی ۱۹ساله دانشگاه علمی کاربردی رشته هتل‌داری امیرکبیر اراک در اعتراضات روز ۵آبان ۱۴۰۱ به‌مناسبت چهلم مهسا امینی با ضربات باتون به سرش در اراک شهید شده است. کشته شدن او در روز قبل از سالگرد تولدش به خانواده‌اش اطلاع داده شد.

مهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد تهرانی، سرآشپز و نیز دانشجوی هتل‌داری دانشگاه علمی-کاربردی اراک بود که به‌صورت حرفه‌یی آشپزی و در کافه رستوران بوته اراک کار می‌کرد. مهرشاد در رشته‌های ژیمناستیک، بدن‌سازی، والیبال، دوچرخه‌سواری کوهستان و شنا صاحب مدال‌های قهرمانی بود.

مراسم خاکسپاری او در ۷آبان ۱۴۰۱ با حضور گسترده مردم اراک برگزار شد.

در مراسم خاک‌سپاری مهرشاد، شعارهایی هم‌چون: «مهرشاد باغیرت تولدت مبارک» و نیز شعارهایی بر ضد رژیم داده شد که با پرتاب گاز اشک‌آور مأموران امنیتی روبه‌رو شد. به‌گفتهٔ نزدیکان مهرشاد و شاهدان عینی، بیش از ۱۵هزار نفر در مراسم خاکسپاری او شرکت کردند.

مراسم هفتم او در ۱۲آبان ۱۴۰۱ و در اراک برگزار شد؛ معترضان در این مراسم نیز شعار «مرگ بر سپاهی بچه‌کش» سر دادند.

 

نسیم صدقی - تاریخ شهادت و محل شهادت: ارومیه / ۹آبان ۱۴۰۱ نسیم صدقی از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

نسیم صدقی، دانشجوی دانشگاه ارومیه از شاهین دژ از توابع استان آذربایجان، دختر ۲۳ساله با شلیک مستقیم مأموران حکومتی در روز دوشنبه ۹آبان در تظاهرات مردم ارومیه با شلیک مستقیم پاسداران خامنه‌ای به شهادت رسید.

نسیم صدقی دوشنبه نهم آبان به خانواده‌اش گفته بوده که برای حضور در کلاس‌های آموزش آرایشگری به ارومیه می‌رود، اما پس از حضور در تظاهرات این شهر بر اثر شلیک ماموران رژیم کشته می‌شود.

هم‌چنین رژیم آخوندی به خانواده این جانباخته راه آزادی، فشار آورده‌اند که علت قتل را تصادف اعلام کنند.

مراسم خاکسپاری‌ نسیم صدقی، روز ۱۱آبان ۱۴۰۱ در شهر شاهین‌دژ برگزار شده است. 

دادگستری رژیم در آذربایجان‌غربی در مورد کشف جسد "نسیم صدقی"گفته بود: گلوله اسلحه شکاری از ناحیه کتف راست و چسبیده به بدن، شلیک شده بود.اسلحه وینچستر نیز در کنار جسد بود.

 

محمدحسن ترکمان -تاریخ شهادت و محل شهادت: آمل / ۳۰شهریور ۱۴۰۱ محمدحسن ترکمان از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

محمدحسن ترکمان دانشجوی آمل ۲۶ساله بود که در تاریخ ۳۰شهریور ۱۴۰۱ در تظاهرات مردم آمل بدست ماموران سرکوبگر خامنه‌ای به‌شهادت رسیده است. مراسم خاکسپاری محمدحسن ترکمان در شاهین شهر برگزار شده است.

برگزاری جشن تولد محمدحسن ترکمان با حضور بستگان و اعضای خانواده وی در بهشت معصومه شاهین شهر اصفهان برگزار شد.

مادر محمدحسن ترکمان در مراسم چهلم او بر سر مزارش گفته بود:

«خون بچه من را آوردن، در آن نان زدن و گفتن بخور … اومدن گفتند تو هم این را بگو، بگو تصادف بوده، من دروغ نمیگم، بچه من را کشتید، من به فنا، مردم به فنا، از پدرش خجالت نکشیدین ۸سال سینه سپر کرد برای شما حرومزاده‌ها؟ میگم دیگه… خفه‌خون گرفتم این چهل روز… بچه منو کشتین به نامردی هم کشتین…

 

 

سینا ملایری - تاریخ شهادت و محل شهادت: اراک / ۳۰مهر ۱۴۰۱ سینا ملایری از شهیدان قیام سراسری ۱۴۰۱

سینا ملایری دانشجوی پزشکی و فرزند دکتر ملایری از پزشکان با سابقه اراک بود که روز ۳۰مهر ۱۴۰۱ در اراک به دست مأموران خامنه‌ای به‌شهادت رسید.

سینا ملایری در تظاهرات مردم اراک با ضربات باتون نیروهای امنیتی خامنه‌ای به سرش شهید شد. سینا اولین شهید قیام سراسری در اراک است.

سینا ملایری در تظاهرات مردم اراک شنبه ۳۰مهر در خیابان ملک با ضربات باتون سرکوبگران مصدوم و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

در مراسم چهلم شهید قیام سینا ملایری در اراک مردم و جوانان با حضور گسترده خود شعار می‌دادند:

- سپاهی، بسیجی، داعش ما شمایی!
- مرگ بر دیکتاتور!
- ما همه سینا هستیم، بجنگ تا بجنگیم!
- هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم!
- مرگ بر حکومت بچه‌کش!

در مراسم چهلم سینا ملایری از شهیدان قیام مردم اراک، نیروهای سرکوبگر خامنه‌ای تلاش کردند مانع از حضور گسترده مردم در این مراسم شوند و به تهدید و ارعاب متوسل شدند ولی با حضور قدرتمند مردم مبارز موفق نشدند نقشه شوم و ذلیلانه خود را پیش ببرند و مراسم هر چه با شکوه‌تر برگزار شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b13e13f-95ba-40f5-aee4-3f5092e4e73e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات