728 x 90

مدیرعامل توتال: نمی‌توانم به‌خاطر رژیم ایران شرکت را در معرض تحریم قرار دهم

تحریمهای آ«ریکا علیه رژیم ایران
تحریمهای آ«ریکا علیه رژیم ایران

رئیس شرکت نفتی توتال گفت: با وجود خطر وضع تحریم‌های ثانویه توسط آمریکا، این شرکت نمی‌تواند ریسک ادامه کار در ایران را بپذیرد.

 

تاثیر تحریمهای آمریکا بر تصمیم‌گیری توتال

پاتریک پویانه رئیس شرکت نفتی توتال که با تلویزیون ام.اس.ان.بی.سی مصاحبه می‌کرد گفت: من می‌دانم که حرف‌هایم ممکن است به مذاق بعضی رهبران اروپایی خوش نیاید اما شما باید با واقعیت روبه‌رو شوید و واقعیت این است که سرمایه جهان امروز در دست آمریکا است. «وقتی بازاری بسته می‌شود ما هم باید دست از آن بکشیم. من نمی‌توانم توتال را در معرض تحریم‌های ثانویه قرار دهم. این غیرممکن است.

 

 

چرا تحریمها برای توتال از اهمیت برخوردار است؟

بیش از ۳۰درصد از سهامداران توتال در آمریکا هستند و ارزش معاملات این شرکت در ایالات متحده به بیش از ۱۰میلیارد دلار می‌رسد. توتال گفته است ۹۰درصد گردش تجاری این شرکت از طریق بانکهای آمریکایی انجام می‌پذیرد.

پیشتر از این پاتریک پویانه، مدیر عامل توتال در جمع سهامداران این شرکت احتمال باقی ماندن در پروژه فاز ۱۱پارس جنوبی را بسیار ضعیف ارزیابی کرد.

آقای پویانه گفت: «اگر از تحریم‌های آمریکا معاف نشویم، نمی‌توانیم این پروژه را ادامه دهیم. احتمال چنین معافیتی هم بسیار پایین است».

توتال به موجب قراردادی چهار میلیارد و هشتصد هزار دلاری که ماه ژوئیه ۲۰۱۷ با ایران به امضاء رساند ۵۰.۱درصد از سهم کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱میدان پارس جنوبی را در اختیار دارد. شرکت ملی نفت چین و شرکت ایرانی خدمات نفت و گاز ایران، پتروپارس دیگر اعضای این کنسرسیوم هستند که هر یک به ترتیب ۳۰و ۱۹.۹درصد در این پروژه سهیم اند.

شرکت توتال پیش از این هشدار داده بود که در صورت عدم دریافت چراغ سبز از سوی آمریکا به فعالیت خود در ایران پایان می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید:

توتال پیشتر اعلام کرده بود که از پروژه‌ توسعه و تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران کنار کشیده است

از آن سو بیژن زنگنه، وزیر نفت رژیم ایران، به رسانه بلومبرگ گفته است که دو شرکت نفتی شل و توتال فعالیت‌هایشان را در ایران متوقف کرد‌ه‌اند.

وزیر نفت رژیم ایران درباره چشم‌انداز شانس این شرکتها در کسب مجوز معافیت از تحریم‌ گفت: «فکر نمی‌کنم که این شرکتها بتوانند از آمریکا برای تحریم‌ها معافیت بگیرند. ما خودمان را برای بدترین سناریوها آماده کرده‌ایم».

 

استیصال وزیر نفت رژیم در مقابل تحریمهای آمریکا

زنگنه که در اجلاس سران نفتی اوپک در وین به‌سر می‌برد، در خصوص راهکارهای ایران برای مقابله با تحریم‌های نقتی که از ماه نوامبر به اجرا درمی‌آیند گفت: «درباره راههای جایگزین برای ادامه فروش نفت و دریافت پول آن از طریق بانکهای منطقه‌یی نمی‌توانم چیزی بگویم چرا که اگر آمریکا بفهمد جلوی ما را خواهد گرفت».

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eb9c2d1d-5f3b-4ff4-a06a-8e8e6904e78c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات