728 x 90

تحریم ایران، شرکتهای سوئیسی نگران آینده روابط تجاری خود

شرکت سوئیسی
شرکت سوئیسی

با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های اولیه و ثانویه، شرکتهای کلان اروپایی با دقت فعل و انفعالات سیاسی را رصد می‌کنند. سوئیسی‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. احتمال می‌رود که آنها هم معامله با آمریکا را به همکاری با رژیم ایران ترجیح دهند.

 

عضو ارشد تحریریه‌ی "تاگ بلات" توماس گریسر کایم، در مقاله‌ای تحت عنوان "تجارت با ایران در مرز واژگونی"، به چشم‌انداز ادامه‌ی همکاری شرکتهای سوئیسی با رژیم ایران پرداخته است.

توماس گریسر در این مقاله نوشت: «با اطمینان کامل می‌توان گفت که معاملات شرکتهای سوئیسی با ایران در معرض خطر قرار گرفته است».

وی سپس به‌نقل از دانیل مایر، از کارشناسان شرکت مشاوره‌ی اقتصادی "ان زد گروپ" می‌نویسد که روابط تجاری شرکتهای سوئیسی با ایران پس از توافق برجام (۲۰۱۵) جان تازه‌یی گرفته و گسترش یافته بود.

به گفته‌ی دانیل مایر، هیأتهای اقتصادی خصوصی و غیرخصوصی زیادی بین سوئیس و ایران در رفت و آمد بوده‌اند و برخی از آنها شرایط را مناسب دیده و اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کرده بودند.

وی در ادامه‌ی مقاله ضمن اشاره به خروج آمریکا از توافق اتمی (برجام) و پیامدهای آن و هم‌چنین با اشاره به این‌که اتحادیه اروپا به اقدام دونالد ترامپ انتقاد کرده و مایل است به شرکتهایی که در این راستا زیان می‌بینند کمک کند، این پرسش را مطرح کرده است که، آیا اروپا می‌تواند در این راستا موفقیتی کسب کند؟

و در پاسخ به این سؤال نوشت: «آن دسته از شرکتهای سوئیسی که تجارت کلان با ایالات متحده دارند، محتاطانه‌تر برخورد خواهند کرد، یا این‌که به فشار یا تهدیدها گردن می‌نهند».

 

گریسرکایم نتیجه گرفت که: «به عبارتی دیگر، به ندرت بتوان شرکتی یافت که حاضر باشد همکاری با (رژیم) ایران را به معامله با ایالات متحده ترجیح دهد.»

 

رصد فعل و انفعالات سیاسی

در این مقاله به دو نمونه از شرکتهای سوئیسی اشاره شده که از اواسط دهه‌ی ۱۹۷۰در ایران حضور داشته‌اند.

  1. یکی از آنها کمپانی"سیکا" است، تولیدکننده‌ مواد ساختمانی. این شرکت از سال ۱۹۷۶تا کنون با ایران همکاری کرده و شرکت کوچکتری با نام "سیکا پارسیان" برای سامان دادن به فعالیتهای خود در ایران تأسیس کرده است.دومینیک اسلاپینگ، سخنگوی سیکا می‌گوید که حضور کارکنان این شرکت در ایران به حداقل رسیده و معاملات کلان با این کشور انجام نمی‌شود.
  2. شرکت سوئیسی "بوهلر"، که بزرگترین تولیدکننده آسیاب در جهان است و از سال ۱۹۷۶در ایران فعالیت دارد. این شرکت علاوه بر دفتری در تهران، یک کارخانه در آستارا دارد که به بازار داخلی ایران تجهیزات تولید مواد خوراکی ارائه می‌دهد. بورکهارد بوندل، سخنگوی این شرکت می‌گوید که حدود یکصد کارمند این شرکت در ایران حضور دارند و امیدوار است که تهدید آمریکا برای تحریم شرکتهایی که با ایران همکاری می‌کنند، شامل آنها نشود. البته کارشناسان شرکتشان این روزها فعل و انفعالات سیاسی را با حساسیت بیشتری رصد می‌کنند تا بتوانند به موقع واکنش نشان دهند.

در پایان مقاله، دانیل مایر ابراز امیدواری کرد که آمریکا با ماندن شرکتهایی که سالیان دراز در ایران حضور دارند مخالفت نکند. او معتقد است که دولت دونالد ترامپ بین این شرکتها و شرکتهای تازه بنیاد تفاوت قائل خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4ac9ff7e-e07d-4d1a-9dd9-3e1ff0ab230f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات