728 x 90

شرکتهای اروپایی تسلیم فشارهای آمریکا علیه رژیم ایران می‌شوند

توقف رابطه های شرکتهای بزرگ نفتی جهان با رژیم ایران
توقف رابطه های شرکتهای بزرگ نفتی جهان با رژیم ایران

دویچه وله آلمان گزارش داد بسیاری از شرکتهای اروپایی تهدید تحریم آمریکا در برجام را جدی می‌گیرند و به تدریج تسلیم تهدیدهای آمریکا می‌شوند.

بنا‌به این گزارش که روز ۱۰خرداد۹۷منتشر شده است دو حوزه سیاست و اقتصاد اروپا می‌روند که به تدریج تهدیدهای ایالات متحده را جدی بگیرند که به‌گفته وزیر خارجه‌ این کشور مایک پومپئو، می‌خواهد "شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ" را علیه رژیم ایران به اجرا گذارد.

این تهدید بدان معناست که تمامی شرکتها و نهادهای اقتصادی که وارد "معاملات ممنوعه" با رژیم ایران شده‌اند نیز باید هزینه پیامدهای آن را بپردازند.

روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ" به همراه مجله سیاسی "پانوراما" گزارش دادند: هم‌اکنون بسیاری شرکتهای اروپایی از تعاملات اقتصادی خود با رژیم ایران به‌شدت کاسته‌اند و یا در کل به آن پایان داده‌اند؛ و سرمایه‌گذاریهای برنامه‌ریزی شده فعال نخواهند شد.

 

خروج سه شرکت بزرگ اقتصادی از ایران

شاخص‌‌ترین نمونه که تحت تأثیر فشار تحریم آمریکا هستند شرکت آلمانی زیمنس، شرکت نفتی فرانسوی توتال و شرکت دانمارکی حمل‌‌ و نقل لجستیک مرسک است. هم‌چنین بانک DZ که بانک مادر بیش از یکهزار بانک تعاونی اعتباری در آلمان است، از معاملات خود با رژیم ایران عقب‌نشینی کرده است.

بانک DZ در نامه‌یی خطاب به مشتریان خود نوشته است که از ۳۰ژوئن ۲۰۱۸کلیه معاملات در رابطه با رژیم ایران قطع خواهند شد. این بانک علت اصلی این اقدام خود را "حفظ خوش‌نامی گروه مالی تعاونی ما و فولکس‌بانک‌ها و بانکهای رایف‌آیزن" عنوان کرده است.

در این نامه هم‌چنین آمده است:

معاملات یورویی بانکهای ایرانی در آلمان، که در رابطه با رژیم ایران باشند، در آینده صورت نخواهند گرفت.

 

خسارت شرکتهای متوسط اروپایی از تحریمهای آمریکا

خوزه کامپوس ناوه، یکی از مدیران عامل شرکت مشاوره رودل و شرکا در نورنبرگ در رابطه با دامنه‌ٔ تأثیر تحریم‌های آمریکا بر شرکتهای خودروسازی آلمان می‌گوید:

هر شرکتی خود باید تصمیم بگیرد که کدام معامله مهم‌تر است: تجارت بزرگ با آمریکا که هم‌اکنون در جریان است، یا تجارت کوچک با رژیم ایران که ریسک بالایی دارد. شرکتهای آلمانی بیش از ۱۱۰میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در حالی که سرمایه‌گذاری آنها در ایران تنها سه میلیارد دلار است.

به گفته‌ٔ کامپوس ناوه، شرکتهای با قدرت متوسط هر آنچه در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند را از دست خواهند داد. از این رو این شرکتهای متوسط باید سرمایه‌گذاریها خود در ایران را جزو هزینه و خسارت اعلام کنند.

این روند هم‌اکنون در جریان است. مدیرعامل یک شرکت واقع در جنوب غربی آلمان که نمی‌خواسته نامش فاش شود، می‌گوید: «ما در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در ایران کردیم، چندین میلیون یورو. حال باید آن را به‌عنوان ضرر اعلام کنیم.

پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان هفته پیش در بروکسل گفت که حوزه سیاست در قبال شرکتهایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند احساس مسئولیت می‌کند، زیرا آنها از این پیش‌فرض حرکت کردند که توافق اتمی با رژیم ایران از اعتبار برخوردار است.

حال مقامهای سیاسی می‌خواهند بررسی کنند که کدام نوع معاملات اقتصادی با رژیم ایران در آینده بدون مسأله خواهد بود، و از سوی دیگر با مقامهای آمریکا درباره تفسیر تحریم‌ها وارد گفتگو شوند.

 

تحریم آمریکا ضربه سختی به بانکهای اروپایی

خوزه کامپوس ناوه از شرکت مشاوره اقتصاد نورنبرگ می‌گوید تحریم‌ها می‌توانند ضربه‌های سختی به بانکها وارد کنند. از زمان خروج آمریکا از برجام، بانکها شوکه شده‌اند. برای نهادهای مالی که در معاملات با رژیم ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند این تهدید وجود دارد که پروانه کار خود در آمریکا را از دست بدهند و یا با جریمه‌های نقدی سنگین مواجه شوند.

تأمین مالی پروژه‌های شرکتهایی که در ایران فعال هستند و برای تدارک این پروژه‌ها در آلمان به اعتبار مالی نیاز دارند، نیز به مخاطره افتاده است. هیچ‌کس حاضر به ریسک معامله با رژیم ایران نیست. هر کس این کار را بکند، می‌تواند مجبور به پرداخت غرامت شود.

زمانی که تحریم‌ها برچیده شد، بانکها خوشباورانه و با اعتماد وارد معامله شدند. امروز اما باید در انتظار آن باشند که با ادامه فعالیت خود مورد تحریم قرار گیرند.

 

کامپوس ناوه که مشاور اقتصادی در امور ایران است می‌گوید، در صورتی که سیاست تحریم آمریکا بتواند در اجرای کامل خود موفق شود، روند توسعه در ایران ضربه‌ای جدی خواهد خورد. زیرا انتقال تکنولوژی که از اوایل ۲۰۱۷به ایران روان شد، حذف می‌شود. دیگر فن‌آوری مدرن و مؤثر به ایران انتقال نخواهد یافت؛ و این به‌ویژه متوجه حوزه‌های انرژی، خودروسازی و زیرساختها است، و در پی آن رژیم ایران باید به ابزارها و راهکارهای فرسوده پیشین روی آورد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c2da081b-adda-42f1-82a0-c73a16ec4efb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات