728 x 90

قرآن کتابی برای همه زمانها- قسمت اول

داستانهای مقاومت

قرآن کتابی برای همه زمانها- قسمت اول
قرآن کتابی برای همه زمانها- قسمت اول

قرآن کتابی برای همه زمانها- قسمت اول

مهم ترین رویداد ماه رمضان و مایه احترام این ماه، فرستاده شدن قرآن بر پیامبر اسلام (ص) در شب قدر است آن شبانگاهی که این فروغ جاودان بر قلب محمد(ص) تابید که اهمیت آن به گفته قرآن نه مهم تر از این ماه بلکه برتر از هزار ماه است پس جا دارد که در همین روز های بسیار پر ارج کمی از کتابی سخن بگوئیم که در همه ادوار و زمان ها پاسخگوی بشریت بوده و هست.

بشر نخستین برای ایجاد ارتباط با جهان پیرامون خود ابزارها و شیوه های فراوانی را به آزمایش کشید. این شیوه ها و ابزار ها متناسب با رشد جوامع بشری و تعالی فرهنگ و بینش و شناخت انسان از خود طبیعت، هستی و خدا پیشرفت کردند.

یکی از برجسته ترین خصوصیات انسان توان اندیشدن و سخن گفتن و کتابت است. این آخرین نقطه عطفی در مناسبات انسانها با یک دیگر بود امکان و ابزاری برای ثبت خاطرات، افکار، پیامها، نامه ها، خبرها و تعمیق شناختها و انتقال آنها.

در ادامه این فرا رفت و پیشرفت انسان توان ایجاد ارتباطات معنوی و حسی خود را ارتقا داد و گونه های مختلف هنر نیز پیشرفت کردند نقاشی، تئاتر، معماری و شعر.

انسانها صاحب برداشتها و تفکرات و تمایلات و خاطرات و شیوه های زندگی و باور های دینی و خرافه های متفاوتی بوده و هستند این نتیجه و فرهنگ بومی، جغرافیای زیستی تاثیر ایدئولوژی قالب و عوامل بسیار دیگر است چنان که تمدن در همه جا به یکسان گسترده نشد چنان که همه جا به طور یکسان در معرض جنگ و نابودی ناشی از آن نیز قرار نگرفت.

تمدنهای عظیم و شگفتی در منطقه شرق مدیترانه و بین النهرین و ایران اوج گرفته و به اوج رسیدن. این منطقه از جهان در طول تاریخ تمدن بشر جایگاهی عجیب، پر تاثیر، محوری و قابل تاملی داشته است.

بشریت در مسیر تاریخی خود مانند رودی که دل دشت و صحرا را می شکافد به پیش رفته است در این میان مراحل کلیدی را می توان برشمرد. گذار انسان از توحش و برده داری به تمدن، روابط اجتماعی عالی تر، شهر نشینی و ...

در این مسیر پر پیچ و تاب، انسانها پرچم دار و پیام آور تغییر، نفی استثمار و ستم و شکستن بت ها بودند.

پدر پیامبران تاریخ، ابراهیم ملقب به پدر خلقها در همین بین النهرین ظهور کرد.

نوح، ادریس، سلیمان، هود، لوط، موسی، عیسی و بسیاری دیگر از پیامبران در این دایره عظیم جغرافیایی که تمدن در بطن آن رشد و تعالی می یافت ظهور کردند.

در میان آن پیام آوران که برای رهنمون شدن بشریت به سوی آزادی ظهور کردند برخی رسالت بین المللی و فراتر از خانواده و قبیله خود داشتند.

عزمی سترگ برای به دوش کشیدن رسالتی سخت، سنگین و کوه شکن در سیر مداوم از قلمرو ضرورت از اجبارات برده ساز و بنده ساز از قل و زنجیرهای فردی، اجتماعی، تاریخی و طبقاتی به جانب بروز و برجسته شدن و حقانیت و به کرسی نشستن گوهر انسانی.

موسی با خود فرامین ده گانه و تورات را آورد عیسی انجیل را و محمد قرآن را ......

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5ce1b2d-e4d6-47dd-b63f-cb0e0fce6a85"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات