728 x 90

صادرات اکسیژن بیماران کرونایی؛ به چه قیمت؟

صادرات اکسیژن و نیاز مبرم
صادرات اکسیژن و نیاز مبرم

روز ۳۰شهریور وزیر بهداشت دولت آخوند رئیسی اعتراف بی‌سابقه‌ای در زمینه مرگ بیماران کرونایی در اثر کمبود اکسیژن کرد.

در این رابطه خبرگزاری دانشجو وابسته به بسیجیان خامنه‌ای در دانشگاه از قول وزیر بهداشت رژیم نوشت: «مرگ و میر روزانه ۶۰۰ و ۷۰۰ نفر واقعاً فاجعه است. من ۹ استان را رفتم و تمام آی.سی.یو های آنها را دیده‌ام. واقعاً اوضاع خراب است مهمترین مسأله برای بیماری کرونا نگهداری و اکسیژن واقعاً فاجعه بود وقتی به بیمارستان امام رضا رفتم بیش از ۸۰درصد بیماران اینتوبه (بیماران خطرناک و رو به مرگ کرونایی که در نای آنها لوله‌گذاری می‌شود) بودند».

حرف‌های وزیر بهداشت آخوندها طوری است که وقتی برخی می‌شنوند می‌گویند این وزیر از فاجعه نبود اکسیژن و داروی کرونا ناراحت است، اما او وزیر دولتی است که در همین روزها اکسیژن تولیدی کارگران همین سرزمین را به عراق صادر می‌کند.

 

اداره بهداشت بصره از رسیدن محموله‌های ۶۰ تنی اکسیژن اهدایی رژیم به بصره برای رفع احتیاج بیماران کرونا در مؤسسات بهداشتی خبر داد.

رسانه‌های عراقی هم از تلاش‌های کنسولگری ایران دربصره و تلاشهای عام جمهوری اسلامی ایران و حشدالشعبی و اداره بهداشت بصره و نمایندگی دفتر خامنه‌ای برای ارسال تانکر اکسیژن مایع به بصره خبر دادند.

این در حالی است که مردم ایران در بیمارستانها به‌قول عین‌اللهی وزیر بهداشت از نبود اکسیژن فوت می‌کنند.

در تقدیر از ارسال اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی از ایران به بصره عراق، عباس خلف تمیمی مدیر کل بهداشت بصره در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «من از جمهوری اسلامی و کنسولگری آن در بصره و استاندار خوزستان و حشدالشعبی به‌خاطر رسیدن اولین محموله اکسیژن مایع به بیمارستانهای بصره تشکر می‌کنم. برخی از این محموله به استان حله هم ارسال می‌شود. این خبر عجیبی از جمهوری اسلامی نیست طی این مدت از این کارها کرده‌اند. کم تشکر می‌کنم و انتظار دارم باز هم محموله‌های بیشتری از اکسیژن به بصره بفرستند. ما روزانه یا یک روز در میان ۶۰تن اکسیژن ار جمهوری اسلامی دریافت می‌کنیم فردا هم انشاء الله ۱۰۰ تن دیگر می‌آید. ما نیار به نظم بالایی در این کار داریم و طرف ایرانی همکاری بسیار خوبی با ما دارد. این همکاری فقط به امروز محدود نمی‌شود بلکه در روزهای آینده برادران ما در کنسولگری ایران همکاری خود را در این رابطه را انجام می‌دهند. آنها استاندار خوزستان را مطلع می‌کنند با طرف‌های حکومتی و با سازماندهی بالایی طی ماه‌های آینده تا پایان سال داشته باشند» (شبکه تلویزیون العهد ۱۳مرداد ۱۴۰۰).

 

خبرگزاری ایسنا ۲۵مرداد ۱۴۰۰ خبر داد: «، کمیته بحران بصره امروز شنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تانکرهای حامل اکسیژن مایع برای استفاده بیماران از طریق مرز شلمچه به عراق ارسال کرده است.

اسعد العیدانی، رئیس این کمیته و استاندار بصره در بیانیه‌یی اعلام کرد: «در رابطه با ورود سه تانکر حامل اکسیژن مایع از طریق مرز شلمچه با استاندار خوزستان هماهنگی کرده‌ایم و این اکسیژن به بیمارستانهایی که بیماران کرونایی در آن بستری هستند ارسال خواهد شد».

در شرایطی که به اعتراف مدیرکل اداره بهداشت بصره با هماهنگی و مجوز استاندار خوزستان یک روز در میان ۶۰تن اکسیژن به بصره ارسال شده است، بیمارستانهای جنوب غرب خوزستان با کمبود اکسیژن مواجه بوده‌اند.

 

روز ۱۴ شهریور۱۴۰۰ خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت رئیسی از قول معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان خبر داد: «با توجه به حجم بالای بستری بیماران کرونایی بیمارستانهای جنوب غرب خوزستان و رطوبت بالای هوا دستگاههای اکسیژن ساز بیمارستانی جوابگوی نیاز بیماران نیست و با کمبود شدید کپسول اکسیژن مواجه هستیم با توجه به هوای شرجی دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان طالقانی آبادان و بیمارستان ولیعصر (عج) خرمشهر از کار افتاده و برای تأمین اکسیژن بیماران به بیش از ۲۰۰کپسول اکسیژن نیاز است. اکنون ۲۰شهرستان خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر و شادگان در وضعیت قرمز، سه شهرستان نارنجی و چهار شهرستان زرد کرونایی هستند».

 

در مورد کمبود اکسیژن در بیمارستانهای استان خراسان جنوبی خبرگزاری تسنیم نوشت: «کمبود اکسیژن در مراکز درمانی و بیمارستانهای خراسان شمالی با توجه به شیوع پیک پنجم کرونا و اوج حضور بیماران کرونایی در بخش‌های مختلف مشهود بوده است» (تسنیم ۱۲شهریور۱۴۰۰).

در همین رابطه روزنامه همشهری ۸ شهریور۱۴۰۰ نوشت: «۸استان گیلان، اصفهان، خراسان شمالی، همدان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و قم با کمبود اکسیژن روبه‌رو هستند که موجب فشار مضاعف بر بیماران و کادر درمان شده است».

خبرگزاری ایسنا به‌نقل از رئیس نظام پزشکی مشهد نوشت این کلان‌شهر با کمبود اکسیژن و سردخانه مواجه است (ایسنا ۲۵مرداد۱۴۰۰)

کمبود اکسیژن و دستگاههای آن به حدی است که عده‌یی از مردم کارزارهایی با عنوان اکسیژن درمانی برای جمع‌آوری کمکهای نقدی و تأمین دستگاههای اکسیژن به راه انداخته‌اند.

دریغ کردن اکسیژن از بیماران حاد کرونایی در بیمارستانهای کشور و ارسال آن به عراق، در راستای سیاست ضدمردمی زمنیگیر کردن مردم توسط کرونا از یک طرف، و از طرف دیگر در جهت سیاست صدور تروریسم و ارتجاع و حفظ عمق استراتژیک به این گمان واهی است که از خیزش مردم در ایران جلوگیری شود.

 

اما این خیال باطلی است و این قبیل مردم فروشی و وطن‌فروشی‌های خامنه‌ای نمی‌تواند نظامش را از قیام و خیزش عمومی مصون بدارد، و قطعاً روزی پاسخ شایسته‌ای را از طرف مردم محروم و مظلوم که با قیام عمومی خود او و اعوان و انصارش را از تخت ولایت پایین خواهند کشید، دریافت خواهد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4cb38f0d-6e88-4e89-830a-85a2a8144426"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات