728 x 90

شرکت چینی Z T E از ترس تحریم آمریکا فعالیتهای اصلی خود را متوقف کرد

شرکت ZTE
شرکت ZTE

پس از تحریم‌های آمریکا علیه همکاری  با رژیم  ایران، شرکت بزرگ چینی Z T E فعالیت‌های اصلی خود را متوقف کرد.

مقامهای این شرکت نیمه‌شب پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در بیانیه‌یی توقف کلیه فعالیتهای اصلی و عملیاتی این شرکت را اعلام کردند.

این حکم پس از فاش شدن ارسال محصولات آمریکایی از سوی این شرکت به ایران و کره شمالی در سال ۲۰۱۷و دور زدن تحریمهای آمریکا، صادر شده است. شرکت چینی Z T E  یکی از غولهای جهان در حوزه تولید گوشیهای هوشمند و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که شرکت بزرگ چینی زد تی ای که بیش از ۸۰هزار نفر را در استخدام خود دارد، به‌عنوان شرکت پیشگام چین در جهت توسعه زیرساختهای پنجمین نسل تلفنهای هوشمند شناخته شده است. با این وجود، این شرکت از نظر تکنولوژیهای مخابراتی مانند تولید چیپ های رایانه‌ای و سیستم عامل آندروئید، به آمریکا وابسته بوده و تحریمهای آمریکا در این زمینه و همچنین منع فروش محصولات این شرکت غول پیکر چینی در آمریکا، موجودیت و ادامه حیاتش را با تهدیدهای جدی روبه‌رو کرده است.

در بیانیه زد تی ای تأکید شده که این تصمیم به‌معنی پایان کار این شرکت چینی نیست و آنها با اتکا به ذخایر مالی خود در دوره توقف فعالیتهای اصلی، اقداماتی را انجام خواهند داد تا بدنه شرکت را از خطر فروپاشی حفظ نمایند.

در بیانیه Z T E همچنین آمده است که آنها در این فرصت با مقامات دولتی آمریکا، برای حل و فصل موضوعات و منصرف ساختن آنها از تصمیم پیشین خود برای ممنوعیت فعالیت بَرَند چینی در خاک این کشور، مذاکره خواهند کرد.

در واکنش به این اقدام آمریکا و برای نجات احتمالی این شرکت بزرگ چینی، دولت چین هفته گذشته به آمریکا اعتراض کرده است.

یادآور می‌شویم که اعتراض رسمی چین، در گفتگوهای تجاری نمایندگان این کشور با هیأت آمریکایی به سرپرستی استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا، ابراز شده است.

ماجرای تحریم زد تی ای از حدود یک سال پیش و زمانی آغاز شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا چینیها را متهم به همکاری غیرقانونی با دو کشور ایران و کره شمالی کرد.

تحریمهای دولت آمریکا علیه این شرکت، پس از گذشت حدود یک سال به‌علت عدم پایبندی زد تی ای به شروط آمریکا از جمله اخراج بیش از ۳۵نفر از مدیران ارشد این شرکت که در تعاملات غیرقانونی با کشورهای ایران و کره شمالی دست داشته‌اند، به مرحله اجرا درآمدند.

این تحریمها فقط به‌معنی ممنوعیت ورود محصولات زد تی ای به بازار آمریکا نیست، بلکه همکاری همه شرکتهای آمریکایی با زد تی ای را دربر می‌گیرد.

در عمل، این شرکت علاوه بر این‌که امکان استفاده از چیپ های تولیدی برندهایی چون کوالکام و دالبی را در محصولات خود از دست داده، بلکه از این پس دیگر نمی‌تواند از سیستم عامل آندروئید نیز روی محصولات خود استفاده نماید.

در این میان البته همه خبرها برای زد تی ای ناگوار نیست. در طی هفته جاری اعلام شد که در عوض کوالکام، چیپ ساز تایوانی یعنی مدیاتک اجازه یافته تا وظیفه تأمین چیپ های مورد نیاز موبایل‌های زد تی ای را برعهده گیرد.

Z T E  یک شرکت چندملیتی چینی است که در زمینه ارائه تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌کند و مقر اصلی آن در شنژن است. Z T E  از نظر نقطه فروش، چهارمین شرکت بزرگ سازنده تلفن همراه است، و از نظر درآمد پنجمین شرکت بزرگ در زمینه ساخت تجهیزات مخابراتی است.

این شرکت در سال ۱۹۸۵با عنوان Zhongxing Semiconductor Co در شهر شنژن چین بنیانگذاری و در همان سال با گروهی از سرمایه‌گذاران وزارت هوا و فضای چین ادغام گردید.

در ماه مارس سال ۱۹۹۳، Zhongxing Semiconductor Co نام خود را به Zhongxing Telecommunications Equipment Co تغییر و سرمایه‌اش را به سه میلیون یوان افزایش داد. رویه فعالیت این کمپانی مالکیت دولتی و مدیریت خصوصی بود که در آن هنگام مدل کاری جدیدی محسوب می‌گردید.

اگر چه زد تی ای یک شرکت دولتی به‌شمار می‌آمد، اما در سال ۱۹۹۷در بورس شنژن و در سال ۲۰۰۴در بورس هنگ کنگ بازار سهام خود را راه‌اندازی نمود.

همزمان با سودآوری از محل فروش داخلی، این کمپانی تصمیم گرفت تا از وجوه به دست آمده از بازار سهام هنگ کنگ به منظور گسترش واحد تحقیق و توسعه، فروش تجهیزات به ملتهای پیشرفته و تولیدات برون مرزی استفاده نماید. در سال ۲۰۰۶با پیشرفت در بازار ارتباطات بین‌المللی، این کمپانی موفق به کسب ۴۰درصد سفارشات جدید شبکه‌های CDMA در سطح جهانی گردید.

در این سال ZTE برترین بازار تجهیزات CDMA را از لحاظ تعداد محموله‌ها به دست آورد.

این شرکت در سال ۲۰۰۷موفق به فروش تجهیزات خود به ودافون انگلستان، تلفنیکا اسپانیا و تلسترا استرالیا شد و در سال ۲۰۰۸با فروش در ۱۴۰کشور، ZTE مدعی شد که مشتریانی جهانی دارد.

در سال ۲۰۰۹، این شرکت سومین توزیع کننده اصلی تجهیزات ارتباطی GSM در سرتاسر جهان گردید و تقریباً ۲۰درصد تمامی تجهیزات GSM فروش رفته در جهان با نام ZTE به فروش می‌رسیدند.

این شرکت چینی دارای چندین شرکت تابعه بین‌المللی است که در کشورهایی نظیر استرالیا، آلمان، آمریکا، هنگ کنگ، برزیل، هند و پاکستان فعالیت می‌کردند.علاوه بر این در سال ۲۰۱۲، زد تی ای به‌عنوان چهارمین توزیع کننده بزرگ گوشیهای موبایل انتخاب شد.

شرمت زد تی ای بعد از موفقیت در زمینه تجهیزات ارتباطی و مخابراتی، سریهای متنوعی از گوشیهای هوشمند Nubia، Grand، Blade و را نیز تولید کرد و در ایران نیز نمایندگی رسمی فروش دارد. نمایندگی رسمی فروش این شرکت در ایران پارس سامتل است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3a28800f-cda5-4f2a-bf5a-ffa8d3b4fc42"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات