728 x 90

سی‌ونهمین روز جنگ در غزه - واشنگتن پست: مدیر بیمارستان شفا: ۱۸۰جسد را در یک گور دسته‎‌جمعی دفن کردیم.

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات سی‌ونهمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

اسکای نیوز: در حمله نیروهای اسراییلی به شهرکی در کرانه باختری شش فلسطینی کشته شدند
خبرگزاری رسمی فلسطین وفا، گزارش داد که در حمله نیروهای اسراییل با حمایت نیروی هوایی به شهر تولکرم در کرانه باختری شش نفر کشته شدند.

 

رویترز: افرادی که در داخل بیمارستان شفا در غزه مانده‌اند، قصد دارند اجساد را دفن کنند

رویترز سه‌شنبه صبح گزارش کرد دو منبع در این بیمارستان گفتند، افرادی که در داخل بیمارستان الشفا غزه گرفتار شده‌اند، قصد دارند از روز سه‌شنبه بدون مجوز اسراییل شروع به دفن اجساد در محوطه بیمارستان کنند، زیرا وضعیت غیرقابل دفاع شده است.

دکتر احمد المخللاتی و اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه در مصاحبه‌های تلفنی جداگانه‌ای از داخل محوطه گفتند که بیش از ۱۰۰جسد در آنجا جمع شده و یک بحران بهداشتی حاد ایجاد کرده است.
ما قصد داریم امروز آنها را در یک گور دسته‌جمعی در داخل مجتمع پزشکی الشفا دفن کنیم. این بسیار خطرناک خواهد بود زیرا ما هیچ پوشش یا محافظتی از صلیب‌سرخ نداریم، اما هیچ گزینه دیگری نداریم، اجساد شهدا شروع به تجزیه کردند».

او گفت: «مردان در حال حفاری هستند که ما صحبت می‌کنیم».

 

 رویترز
فلسطینی‌هایی که در بزرگترین بیمارستان غزه گیر افتاده‌اند روز سه‌شنبه در حال حفر یک گور دسته‌جمعی برای دفن بیمارانی بودند که در محاصره اسراییل جان باختند و گفتند با وجود اعلام پیشنهاد اسراییل برای ارسال محفظه‌های قابل حمل نگهداری کودکان، هیچ طرحی برای تخلیه نوزادان وجود ندارد.
واشنگتن - یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که ایالات متحده بر این باور است که حملات هوایی اخیرش در روز یکشنبه علیه شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در سوریه منجر به کشته شدن هفت نفر شده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت که معتقد است آزادی گروگانهایی که در دست حماس هستند، محقق خواهد شد. بایدن در کاخ‌سفید گفت: منتظر باشید، ما داریم می‌آییم.
وزیر امور خارجه اسراییل روز سه‌شنبه با بیان این‌که آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل، شایسته ریاست این نهاد جهانی نیست، گفت که او به اندازه کافی برای محکوم کردن گروه شبه‌نظامی حماس اقدام نکرده و بیش از حد به ایران نزدیک است.
بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا: اتحادیه اروپا درباره احتمال تحریم حماس بحث کرد، اما قطع بودجه مهم‌تر است.
بریتانیا رهبران ارشد حماس و تأمین کنندگان مالی آن را پس از حمله ماه گذشته حماس به اسراییل تحریم کرد.
رهبر حوثی‌های یمن می‌گوید این گروه کشتی‌های اسراییلی را در دریای سرخ هدف قرار خواهد داد.
بارش شدید باران در غزه مشکلات و ترسهای جدیدی را برای فلسطینیان به همراه دارد.

وب سایت دولت بریتانیا روز سه‌شنبه نشان داد که بریتانیا ۶نام جدید را به فهرست تحریم‌های ضدتروریسم خود اضافه کرده است، از جمله ۴فرد مرتبط با گروه حماس.
این به روز رسانی اندکی پس از آن منتشر شد که ایالات متحده دور سوم تحریم‌ها را علیه حماس اعمال کرد که رهبران و تأمین کنندگان مالی این گروه را در پی حمله ماه گذشته حماس به اسراییل هدف قرار داد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌یی اعلام کرد این اقدام با همآهنگی بریتانیا انجام شده است.

به‌گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا و بریتانیا روز سه‌شنبه تحریم‌های بیشتری را علیه افراد و گروه‌های وابسته به حماس اعمال کردند.

اندرو میچل، وزیر دولت بریتانیا در امور توسعه روز سه‌شنبه گفت که در مناقشه اسراییل و فلسطین به وقفه‌های بشردوستانه طولانی تری برای رساندن کمک به منطقه نیاز است.
میچل به قانونگذاران گفت: توقفهای طولانی‌تری که حوزه‌های وسیعتری را در بر می‌گیرد، مورد نیاز است. ما در حال گفتگو با سازمان ملل و سایر شرکای خود هستیم که چگونه می‌توان به این مهم دست یافت. 

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز سه‌شنبه از کارکنان بیمارستان الشفا غزه برای مراقبت از بیماران با وجود محاصره شدن توسط نیروهای اسراییلی که تلاش می‌کنند حماس را محاصره کنند، قدردانی کرد.

یکی از اعضای ارشد راست افراطی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت غزه نمی‌تواند به‌عنوان یک نهاد مستقل دوام بیاورد و بهتر است فلسطینیان آنجا به کشورهای دیگر بروند.

فلسطینی‌هایی که در بزرگترین بیمارستان غزه گیر افتاده‌اند روز سه‌شنبه در حال حفر یک گور دسته‌جمعی برای دفن بیمارانی بودند که در محاصره اسراییل جان باختند و گفتند با وجود اعلام پیشنهاد اسراییل برای ارسال انکوباتورهای قابل حمل، هیچ طرحی برای تخلیه نوزادان وجود ندارد.

دو منبع در این بیمارستان گفتند، افرادی که در داخل بیمارستان الشفا غزه گرفتار شده‌اند، قصد دارند از روز سه‌شنبه بدون مجوز اسراییل شروع به دفن اجساد در محوطه بیمارستان کنند، زیرا وضعیت غیرقابل دفاع شده است. 

دفن ۱۲۰جسد به تجهیزات زیادی نیاز دارد، این امر نمی‌تواند با تلاش دستی و با تلاش یک نفر باشد. ساعتها و ساعتها طول می‌کشد تا بتوان همه این اجساد را دفن کرد.

آژانس‌های سازمان ملل و صلیب‌سرخ در مورد یک «فاجعه انسانی» که منطقه کوچک تحت کنترل حماس با ۲.۳میلیون نفر را در بر گرفته و کمبود غذا، سوخت، آب آشامیدنی و دارو وخیم‌تر شده است، هشدار داده‌اند.

اسراییل که غزه را محاصره کرده است، آتش‌بس را رد کرده و گفته است که حماس از آن برای تجدید قوا استفاده خواهد کرد، اما اجازه «توقفهای کوتاه» بشردوستانه را داده است.

دفتر کمکهای بشردوستانه سازمان ملل‌متحد (OCHA) می‌گوید تخمین زده می‌شود که بیش از ۱.۵میلیون نفر در نوار غزه در داخل کشور آواره شده‌اند، از جمله نزدیک به ۸۰۰هزار نفر که در حداقل۱۵۴ پناهگاه سازمان ملل اقامت دارند.

کمکهای بشردوستان سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰بیمار بستری، ۲۰۰ تا ۵۰۰کارمند و ۱۵۰۰ آواره داخلی در بیمارستان هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز سه‌شنبه گفت هیچ مخالفتی با انتقال نوزادان از بیمارستان الشفا وجود ندارد اما مکانیسمی برای تخلیه وجود ندارد. اشرف القدره سخنگوی بهداشت غزه در سخنانی گفت: ما هیچ مخالفتی با انتقال نوزادان به هیچ بیمارستانی، در مصر، کرانه باختری یا حتی به بیمارستانهای اشغالی نداریم.

به‌گفته پزشکان فلسطینی و رسانه‌های محلی، نیروهای اسراییلی روز سه‌شنبه حداقل ۸فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی کشتند که ۷نفر از آنها در درگیریها در شهرک تولکرم (Tulkarm) در نزدیکی مرز با اسراییل کشته شدند.

اسراییل با شدت بیشتری به گروه‌های مسلح در کرانه باختری حمله می‌کند، زیرا در حال جنگ با حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه است، .
سباستین لکورنو (Lecornu) وزیر دفاع فرانسه در روز سه‌شنبه گفت به درخواست پرزیدنت امانوئل ماکرون، از روز سه‌شنبه به خاورمیانه اعزام می‌شود تا درباره وضعیت غزه و مسائل امنیتی منطقه‌یی گفتگو کند.

واشنگتن پست: کاخ‌سفید بار دیگر تأکید کرد که بیمارستانهای غزه باید محافظت شوند.

پرزیدنت بایدن گفت که بیمارستانهای غزه «باید محافظت شوند» و خواستار «اقدامات کمتر مداخله‌جویانه» در اطراف بیمارستان شفا شد.

بایدن در کنفرانس خبری در کاخ‌سفید به خبرنگاران گفت: «امید و انتظار من این است که اقدامات مداخله‌جویانه کمتری نسبت به بیمارستان انجام شود». وی افزود که کاخ‌سفید در این مورد با اسراییل در تماس است.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد: «نبیل ابورودینه سخنگوی ریاست (دولت فلسطین) گفت سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی مردم فلسطین در هر کجا که هستند به‌شمار می‌رود.

وی افزود: سازمان آزادیبخش فلسطین که در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد، توانست مردم فلسطین را زیر چتر خود متحد سازد، هویت ملی فلسطینی آنها را تقویت کند، تشکیلات مستقل فلسطین را تجسم بخشد و موضوع فلسطین را به کانون توجهات جامعه جهانی بازگرداند. سازمان آزادیبخش فلسطین موضوع مردم فلسطین را از یک موضوع پناهندگی به موضوع آزادی ملی برای آزادی و استقلال تبدیل کرد ».

 

وزارت دفاع اسرائيل روز يكشنبه آبان در گزارش روزانه خود اعلام كرد ارتش اسرائيل طی عمليات ۲۴ساعت گذشته در غزه چند انبار تسليحاتی حماس را در دانشگاه قدس و مسجد ابوبكر در حوالی اردوگاه الشاطی كشف و ضبط كرد که حاوی تعداد زیادی مواد منفجره و مواد قابل اشتعال بود.

اين منبع افزود نیروهای زمینی ارتش اسرائیل با ورود به محل سکونت یکی از افراد ارشد گروه جهاد اسلامی، تعداد زیادی سلاح را در اتاق نگهداري كودكان در این محل کشف کردند. علاوه براين در منطقه بیت حانون، نیروهای ارتش اسرائیل با كشف یک تونل حماس، مواد اطلاعاتی و تسلیحات درون آنرا ضبط کردند.

 

رئیس بیمارستان شفا: جسد ۱۷۹نفر در یک گور جمعی خاک شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس بیمارستان شفا روز سه‌شنبه (۲۳ آبان) اعلام کرد، مسئولان بیمارستان "مجبور شده‌اند" جسد ۱۳۹ تن از جمله هفت نوزاد و ۲۹ بیماری را که در بخش مراقبت‌های ویژه جان باخته بودند، در یک "گور دسته‌ جمعی" در محدوده بیمارستان به خاک سپارند.

 

واشنگتن پست ۲۳آبان نوشت:
اسرائیل و حماس به توافقی برای آزادی دهها گروگان نزدیک می‌شوند
به‌گفته یک مقام بلندپایه اسرائیل، اسراییل و حماس به معامله گروگان‌گیری نزدیک شده‌اند که بیشتر زنان و کودکان اسراییلی را که در هفتم اکتبر ربوده شدند، آزاد می‌کند. او گفت که در صورت حل و فصل جزئیات نهایی، این توافق ظرف چند روز اعلام خواهد شد. این مقام اسراییلی روز دوشنبه در مصاحبه‌یی توضیح داد که این موضوع حساس است و خواست نامش فاش نشود.
اسرائیل خواهان آزادی همه ۱۰۰زن و کودکی است که از اسراییل گرفته شده‌اند، بر اساس بیانیه یکی از مقامات حماس در کانال تلگرامی این گروه به‌نقل از رویترز در روز دوشنبه، حماس اعلام کرده است که آماده آزادی ۷۰زن و کودک است.

 

آخرین خبرها از رویترز و آسوشیتدپرس:

ارتش اسراییل فیلمی از حمله به حزب‌الله منتشر کرد. ارتش اسراییل روز سه‌شنبه (14 نوامبر) اعلام کرد که جت‌های جنگنده این کشور زیرساخت‌های تروریستی حزب‌الله لبنان را در پاسخ به پرتاب‌ها به سمت شمال اسراییل در چند روز گذشته هدف قرار داده‌اند. ویدئویی که توسط نیروهای دفاعی اسراییل (IDF) منتشر شد، نماهای هوایی متعددی از اهداف مورد اصابت را از جمله تعدادی از مراکز فرماندهی عملیاتی که حزب‌الله در آنها فعالیت می‌کردند را نشان می‌داد.

تانکهای اسراییلی روز دوشنبه به سمت دروازه‌های بیمارستان اصلی شهر غزه، که هدف اصلی اسراییل علیه حماس است، پیشروی کردند، در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که بیمارستانها باید محافظت شوند و او امیدوار بود که اقدامات مداخله‌جویانه اسراییل کمتر شود.

شاخه مسلح حماس اعلام کرد که آماده است تا 70زن و کودک را که در غزه نگهداری می‌شوند در ازای آتش‌بس پنج روزه در جنگ آزاد کند.

بایدن به خبرنگاران در کاخ‌سفید گفت: امید و انتظار من این است که اقدامات مداخله‌جویانه کمتری نسبت به بیمارستانها انجام شود و ما هم‌چنان با اسرائیلی‌ها در تماس باشیم. 
وی افزود: هم‌چنین تلاش‌هایی برای به دست آوردن توقف برای رسیدگی به آزادی زندانیان و هم‌چنین مذاکره با قطریها در حال انجام است.  بنابراین من تا حدودی امیدوار هستم، اما بیمارستانها باید محافظت شوند. 

شاخه مسلح حماس، یک فایل صوتی را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و گفت که این گروه آماده است تا برخی از گروگانهای خود را در ازای آتش‌بس پنج روزه آزاد کند، پیشنهادی که بعید است اسراییل از آن استقبال کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و دیوید کامرون، وزیر امور خارجه تازه منصوب شده بریتانیا، روز دوشنبه در یک تماس تلفنی درباره مناقشه اسراییل و حماس، روابط با چین و کمک به اوکراین گفتگو کردند.

ارتش اسراییل روز دوشنبه ویدئو و عکس‌هایی را به اشتراک گذاشت که انبارهای سلاحهایی را که حماس در زیرزمین یک بیمارستان کودکان در غزه نگهداری می‌کند نشان می‌داد، جایی که به‌گفته آن به نظر می‌رسید گروگانها نگهداری می‌شدند.

مقامات بهداشتی روز دوشنبه گفتند که درگیری بین نیروهای اسراییلی و حماس از بزرگترین بیمارستان غزه باعث شده است هزاران نفر از این مرکز درمانی گسترده فرار کنند، اما صدها بیمار و افراد دیگری که به‌دلیل جنگ آواره شده‌اند در داخل آن باقی مانده‌اند.
 

ویدئویی که روز دوشنبه در یک ایستگاه تلویزیونی عراق پخش شد و در رسانه‌های اجتماعی طرفدار رژیم ایران پخش شد، ظاهراً یک محقق اسرائیلی-روسی که گفته می‌شود در عراق ربوده شده است را نشان می‌دهد که اولین نشانه زندگی از زمان ناپدید شدن او تقریباً از هشت ماه پیش است.

 

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلستان: اسرائیل باید بتواند از خود در برابر تروریسم دفاع کند، امنیت خود را بازگرداند و گروگانها را به خانه بازگرداند. اما باید تمام اقدامات ممکن را برای محافظت از غیرنظامیان بی‌گناه، از جمله در بیمارستانها انجام دهد.

نخست وزیر انگلستان: کشتیهای نیروی دریایی انگلستان برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش، در خاورمیانه حضور دارند.

 

سی.ان.ان: آنتونی بلینکن دوشنبه در ایمیلی به کارکنان، اختلافات درون وزارت‌خارجه درباره رویکرد دولت بایدن در قبال جنگ اسراییل و حماس را تأیید کرد.

رویترز: مقام نظامی آمریکا گفت، نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در شمال شرقی سوریه حداقل چهار بار در ۲۴ساعت گذشته با پهپاد و موشک مورد حمله قرار گرفته‌اند.

یک مقام گفت: صبح روز دوشنبه چندین پهپاد به سوی نیروهای آمریکایی در منطقه رومالین شلیک شد. یک پهپاد سرنگون شد اما یکی دیگر به چهار چادر آسیب رساند.

پلیس برزیل سومین مرد مظنون به داشتن ارتباط با حزب‌الله را دستگیر کرد.

خبرگزاری تودی: پلیس برزیل مرد دیگری را که مظنون به ارتباط با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله است دستگیر کرد. و تعداد بازداشت شدگان مظنون به مشارکت با این گروه را به سه نفر رسید.

رویترز: ارتش اسراییل ویدئو و عکسهایی را به‌اشتراک گذاشت که سلاحهایی که حماس در زیرزمین یک بیمارستان کودکان در غزه نگهداری می‌کند، را نشان می‌دهد.

 

 

حمله اسرائیل به حزب‌الله لبنان

خبرگزاری رویترز سه شنبه ۲۳ آبان:

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که جت‌های جنگنده این کشور زیرساخت‌های حزب‌الله لبنان را در پاسخ به پرتاب‌ها به سمت شمال اسرائیل در چند روز گذشته هدف قرار داده‌اند. ویدئویی که توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) منتشر شد، نماهای هوایی متعددی از اهداف مورد اصابت را از جمله تعدادی از مراکز فرماندهی عملیاتی که حزب‌الله در آن‌ها فعالیت می‌کردند را نشان می‌داد.

 

 

سازمان جهانی بهداشت: بیمارستان الشفا در غزه از کار افتاده است؛ پرچم‌های سازمان ملل به حالت نیمه‌افراشته درآمد 
در حالیکه بیش از پنج هفته از زمان آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس می‌گذرد، تدروس ادهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، شامگاه یکشنبه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان)، بار دیگر نسبت به وخامت اوضاع انسانی در غزه هشدار داد و گفت که بیمارستان الشفا، دیگر قادر به ادامۀ فعالیت به عنوان یک بیمارستان نیست. در همین حال، پرچم‌های سازمان ملل، روز دوشنبه به احترام کشته شدن کارکنان این نهاد بین‌المللی در غزه به حالت نیمه‌افراشته درآمد.

 

اروپا خواستار وقفۀ فوری در جنگ غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شد 
شماری از وزرای امور خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در بروکسل خواستار وقفه در جنگ جاری غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این نقطه شدند. جوزپ بورل، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، با اظهار این مطلب گفت که چنین وقفه‌هایی در جریان جنگ باید فوراً اجرا شوند.

 

ارتش اسرائیل وارد ساختمان پارلمان حماس در غزه شد

غزه

 

  • یک مقام آمریکایی می‎گوید این کشور مرکز فرماندهی، کنترل و انبار تسلیحات رژیم ایران را در سوریه هدف قرار داده است. 
  • برنامه جهانی غذا می‌گوید کالاهای اساسی در نوار غزه رو به اتمام است.
  • ارتش اسرائیل می‎گوید نیروی هوایی اسرائیل به سایت‎های حزب الله در داخل لبنان حمله کرده است. 
  • اتحادیه اروپا پس از اجلاس وزیران خارجه خود در بیانیه‌یی اعلام کرد: بیمارستانها در غزه باید محافظت شوند.
  • به گزارش آسوشیتدپرس آنها به‌طور مشترک حماس را به‌دلیل استفاده از بیمارستانها و غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در جنگ علیه اسراییل محکوم کردند.
  • جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت این اتحادیه همزمان از اسراییل خواسته است که برای جلوگیری از تلفات انسانی، حداکثر خویشتنداری را در هدف قرار دادن خود انجام دهد. 
  • پادشاه اردن هر گونه طرح اسراییل برای «اشغال بخشی از نوار غزه یا ایجاد مناطق امنیتی» در درون این باریکه را رد کرد و گفت ریشه این بحران ناشی از انکار «حق مشروع» فلسطینی‌ها از سوی اسراییل است.
  • خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع مطلع اعلام کرد: تعداد کشته‌شدگان غزه به ۱۱۲۴۰نفر از جمله ۴۶۳۰کودک رسید.
  • ارتش اسراییل اعلام کرد بیش از ۲۰۰هزار نفر از ساکنان غزه از ۵نوامبر- ۱۴آبان به جنوب منتقل شده‌اند
  • در روز دوشنبه بزرگترین بیمارستان غزه به خط مقدم نبرد و کانون درگیریها در غزه بدل شد به‌طوری که برخی از رهبران جهان مستقیماً درباره آن ابراز نگرانی کردند.
  • دکتر محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان شفا می‌گوید دست کم ۳۲بیمار از جمله سه نوزاد نارس در اثر نبود امکانات جان داده‌اند.
  • کمیسر امور انسانی اروپا گفت: وضعیت در غزه فاجعه‌بار است و مستمراً بدتر می‌شود
  • از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد: ارتش اسراییل ویدئو و عکسهایی را از سلاحهایی که حماس در زیرزمین یک بیمارستان کودکان در غزه نگهداری می‌کند به نمایش گذاشت.
  • تایمز اسراییل به‌نقل از نیروهای نظامی اسراییل خبر داد: دو سرباز دیگر در جنگ با حماس در شمال نوار غزه کشته شدند و تعداد کشته‌شدگان عملیات زمینی اسراییل به ۴۶نفر افزایش یافت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a2b63859-6395-4917-bd26-b47637846c59"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات